پامپئو: قصد ایران برای توسعه برنامه هسته ای برخلاف معیارهای بین المللی است

به گزارش مجله وتورلد، وزیر امور خارجه آمریکا در پیغام هایی توئیتری با اشاره به یک سالگی خروج واشنگتن از برجام، مدعی شد که اعلام روز چهارشنبه ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، برخلاف معیارهای بین المللی است.

پامپئو: قصد ایران برای توسعه برنامه هسته ای برخلاف معیارهای بین المللی است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت که امروز یک سال از تصمیم تاریخی رئیس جمهور دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای با ایران و اتخاذ استراتژی جدید مقابله با ایران می گذرد. فشار حداکثری ما تاکنون نیز موفقیت تاریخی بدست آورده است.

وی که این پیغام ها را در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، در ادامه نوشت: امروز رئیس جمهور دستور اجرایی را امضا کرد که طی آن تجارت فلزات ایران را که سومین صادرات بزرگ این کشور است هدف قرار داد. ما مانع از منابع اقتصادی می شویم که رژیم ایران برای تامین اقتصادی ترور استفاده می گردد.

پامپئو به تصمیم روز چهارشنبه ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود نیز اشاره نمود و نوشت: اعلام امروز ایران که میخواهد برنامه هسته ای خود را توسعه دهد برخلاف معیارهای بین المللی بوده و تلاشی واضح برای به گروگان دریافت دنیا است. ما جامعه بین الملل را فرا می خوانیم که رژیم ایران را به دلیل تهدید برای توسعه برنامه هسته ای خود جوابگو کند.

صبح روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 بود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای از توقف بعضی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا نمایند.(جزئیات بیشتر)

حدود یک سال پیش بود (18 اردیبهشت 1397) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه های واهی و ادعاهای بی اساس علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، از توافق بین المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام خارج شده و تمام تحریم های هسته ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم ها یا محدودیت های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال نموده است. گفتنی است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه نموده است.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 204

به "پامپئو: قصد ایران برای توسعه برنامه هسته ای برخلاف معیارهای بین المللی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پامپئو: قصد ایران برای توسعه برنامه هسته ای برخلاف معیارهای بین المللی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید