مجلس انگلیس تصویب کرد ، برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در 12 دسامبر

به گزارش مجله وتورلد، پس از آن که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در بریتانیا، اعلام نمود حزبش با برگزاری انتخابات زودهنگام موافق است. نمایندگان مجلس بریتانیا بر سر معین تاریخ این انتخابات به رای نشستند و با 438 رای موافق با انتخابات در روز 12 دسامبر موافقت کردند.

مجلس انگلیس تصویب کرد ، برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در 12 دسامبر

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور ارزان انگلیس همراه باشید.

به گزارش بی بی سی، اکنون با تصویب مجلس نمایندگان، لایحه انتخابات 12 دسامبر باید به مجلس اعیان بریتانیا برود و در صورت تایید نهایی، این کشور باید خود را برای برگزاری انتخابات تا حدود 6 هفته آینده آماده کند و به همین ترتیب، نامزدهای انتخاباتی کمتر از یک و ماه نیم فرصت تبلیغ دارند.

این نخستین بار است که از سال 1923 به بعد انتخابات در بریتانیا در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در بریتانیا، پیش از این رای گیری اعلام نموده بود که این حزب با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت می نماید.

هم زمان با موافقت اتحادیه اروپا با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از این اتحادیه (برگزیت)، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در کوشش بود که انتخابات زودهنگام را در اواسط ماه دسامبر و پیش از تعطیلات کریسمس برگزار کند.

آخرین کوشش بوریس جانسون برای دریافت رای مجلس، دیروز، دوشنبه، با عدم حضور حزب کارگر در رای گیری باخت و او امروز، سه شنبه 29 اکتبر، برای بار چهارم لایحه خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام را به مجلس برد که این بار با حمایت حزب کارگر به تصویب رسید.

جانسون گفته بود که با برگزاری انتخابات زودرس مردم بریتانیا فرصت خواهند داشت که با انتخاب دولت جدید درباره سرنوشت چگونگی اجرای برگزیت اظهارنظر نمایند.

حزب لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند (SNP) هم پیش از این رای گیری گفته بودند که با انتخابات زودرس موافقند اما تاریخ نهم دسامبر را برای برگزاری انتخابات بهتر می دانند.

کوربین گفته است که با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا خطر فوری خروج بدون توافق از بین رفته و به همین دلیل حزب او با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت می نماید.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت بریتانیا می گوید با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا خطر فوری خروج بدون توافق از بین رفته و به همین دلیل حزب او با برگزاری انتخابات زود هنگام موافق است

دلیل اصلی برگزاری این انتخابات زودرس، خروج از بن بست برگزیت است؛ ولی هیچ تضمینی نیست که انتخابات، گره کور این داستان را باز کند.

اگر یکی از دو حزب محافظه کار یا کارگر اکثر کرسی های مجلس را به دست بیاورند، تقریباً مشخص است که چه می گردد. محافظه کاران توافق خروج فعلی را تصویب می نمایند و حزب کارگر یک همه پرسی دیگر برگزار می نماید تا مردم بین ماندن و خروج (با یک توافقنامه جدید) یکی را انتخاب نمایند.

ولی اصلاً بعید نیست که رأی دهندگان دوباره مجلسی را انتخاب نمایند که در آن هیچ حزبی اکثریت مطلق را در دست ندارد و دوباره روز از نو، جر و بحث از نو.

بوریس جانسون حالا همان راهی را انتخاب نموده که سلفش ترزا می دو سال قبل در پیش گرفت. آن موقع هم نظرسنجی ها نشان می داد خانم می با فاصله زیادی از حزب کارگر جلوست؛ ولی در نهایت اکثریت شنماینده اش به اقلیت تبدیل شد.

برگزاری انتخابات زودرس مثل پرتاب تیری در تاریکی است. هیچ کس نمی تواند تضمین بدهد که این تیر به هدف می خورد یا نه.

  • چرا انتخابات زودهنگام؟

بریتانیا قرار بود تا روز پنج شنبه 31 اکتبر با توافق یا بدون آن از اتحادیه اروپا خارج گردد اما این اتحادیه بیان کرد که 27 عضو آن با تمدید مهلت بریتانیا به مدت سه ماه (تا آخر ژانویه) موافقت نموده اند.

تقریبا تمام کوشش های بوریس جانسون برای جلب رای مجلس در زمینه برگزیت و توافق با اتحادیه باخته و او می خواهد با برگزاری انتخابات وضعیت برگزیت در مجلس را از بن بست خارج کند.

او که بدون انتخابات عمومی و در پی کناره گیری ترزا می، نخست وزیر قبلی، به قدرت رسید با برگزاری انتخابات به دنبال جلب حمایت عمومی از خود و سیاست هایش در ارتباط با برگزیت است.

آقای جانسون با این وعده به رهبری حزب محافظه کار و نخست وزیری بریتانیا رسید که بدون اما و اگر این کشور را در مهلت مشخص شده قبلی (31 اکتبر) از اتحادیه خارج کند.

اما شکست های پیاپی او در جلب حمایت مجلس باعث شد او نتواند به این وعده عمل کند و با وجود مخالفتش با تمدید مهلت برگزیت، تن به خواسته اکثریت مجلس دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 497

به "مجلس انگلیس تصویب کرد ، برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در 12 دسامبر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس انگلیس تصویب کرد ، برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در 12 دسامبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید