خبرنگاران گذر فرهنگی؛ هفته ای که گذشت

به گزارش مجله وتورلد، تهران- خبرنگاران- رشد 39 درصدی فروش کتاب در طرح پاییزه 99، برگزاری هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسول در هیات نظارت بر مطبوعات و درگذشت چنگیز جلیلوند و کامبوزیا پرتوی را می توان از مهمترین رویدادهای فرهنگی هفته ای که گذشت، برشمرد.

خبرنگاران گذر فرهنگی؛ هفته ای که گذشت

طرح پاییزه کتاب99 که همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران شروع شده بود به مدت هفت روز با مشارکت و استقبال 816 کتابفروشی فعال از 31 استان کشور به سرانجام رسید. تعداد کتابفروشی های این دوره در مقایسه با طرح پاییزه کتاب سال گذشته که به مدت 13روز در 585 کتابفروشی برگزار گردید رشد 39درصدی را نشان می دهد.

معاون امور فرهنگی با اشاره به همنشینی نشان شیرازه و جشنواره چاپ و نشر نیز گفت: با توجه به ادغام موسسات وابسته به معاونت امور فرهنگی و به جهت بعضی زمینه های مشترک و هم خانواده بودن جشنواره نشان شیرازه با چاپ، تصمیم گرفته شد جشنواره نشان شیرازه از سوی دفتر چاپ و نشر برگزار گردد.

به گفته وی همچنین با تدوین و تصویب آیین نامه جدید، این دو رویداد در قالب یک جشنواره برگزار می گردد.

فراخوان چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی با همکاری خانه سینما منتشر شد.

چنگیز جلیلوند، دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزوین در سن 80 سالگی و کامبوزیا پرتوی کارگردان آثار مختلفی از جمله کامیون در سن 65 سالگی چهارم آذرماه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشتند.

پیکر این دو هنرمند پنجم آذرماه به دلیل شیوع کرونا با حضور جمع محدودی از دوستان و بستگانشان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

همزمان با برگزاری دومین مرحله از هجدهمین دوره معین نماینده مدیران مسئول رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات، پدرام پاک آئین با 75 درصد آرا، منتخب این دوره از انتخابات شد.

مصطفی جنتی عطایی مترجم و نویسنده نام آشنای متون پژوهشی تئاتر بعد از یک دوره سابقه بیماری مزمن در سن 87 سالگی در تهران، دار فانی را وداع گفت.

تست کرونای جلال الدین معیریان منفی و حال پرویز پورحسینی مطلوب است.

افتخارات دنیای ایران

فیلم سینمایی آن شب سه جایزه اصلی از سی و نهمین دوره جشنواره فیلم ترسناک مولین دو ری اسپانیا را دریافت کرد.

فیلم سینمایی اقیانوس پشت پنجره به عنوان نماینده ایران در جشنواره گلدن روستر حضور یافته و در بخش چشم انداز این رویداد اکران می گردد.

چهار فیلم انیمیشن از سینمای ایران در افتتاحیه نوزدهمین جشنواره فیلم کودک برزیل به نمایش درمی آیند. فیلم های بامداد، نمکی، شبح ترسو و فهمیدم چه کار کنم از سینمای ایران که از آثار پیروز انیمیشن در جشنواره های مختلف به شمار می رود، در افتتاحیه این جشنواره به نمایش درمی آید.

فیلم کوتاه یک رابطه ساده ساخته شاهین حیدری به جشنواره KIDZCINEMA2020 هند و جشنواره MIUVEF ژاپن راه یافت.

فیلم سینمایی خط فرضی به نویسندگی و کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه کنندگی علی مصفا در جدیدترین حضور دنیای خود، در فستیوال توفی لهستان و 20 نوامبر نیز در هشتمین فستیوال اجیال قطر (دوحه) به نمایش درآمد.

انیمیشن حبسی جایزه بهترین فیلم جشنواره محیط زیست ایتالیا و فیلم کوتاه کلاس رانندگی جایزه دوم بخش فیلم کوتاه جشنواره هبدن بریج انگلیس را دریافت کرد.

فیلم سینمایی من، زهره در ادامه پیروزیت های بین المللی خود پیروز به کسب جایزه بهترین فیلم بلند سینمایی از جشنواره فیلم های مستقل سیمفست رومانی شد.

جایزه قورباغه طلایی جشنواره کمراایمیج لهستان در شاخه بهترین مستند کوتاه، به مهدی آزادی برای فیلمبرداری فیلم یک اسب ییشتر از یک انسان خون دارد رسید.

فیلم سینمایی اسکی باز ساخته فریدون نجفی تا کنون در چند جشنواره بین المللی حضور داشته و پیروز به کسب جوایز متعدد شده است.

آنسوی مرزها

ویدئو هنرمند ناشناسی که به یاری صدها مرغ زنده یک نقاشی خیابانی خلق می نماید، در اینترنت پربازدید شد.

سخنگوی توییتر بیان کرد که بیستم ژانویه(اول بهمن) حساب رسمی ریاست جمهوری امریکا با 88 میلیون دنبال کننده را که در حال حاضر در اختیار دونالد ترامپ قرار گرفته است، به جو بایدن رییس جمهوری منتخب این کشور واگذار می نماید.

جایزه بنیان گذاران آموزشگاه علوم و هنرهای تلویزیونی بین المللی آمریکا (امی) در سال 2020 به دلیل اطلاع رسانی تلویزیونی موثر و مستمر درباره کرونا، به فرماندار نیویورک اعطا می گردد.

چهار اثر دیده نشده از جان کانستبل نقاش معروف سبک رمانتیک در لابه لای نامه ها، اشعار و برگ های خشک شده یک آلبوم خانوادگی متعلق به اواخر قرن 18 تا 19 میلادی کشف شد و به تایید کارشناسان حراجی ساتبیز رسید.

عمیق ترین استخر دنیا مجهز به غارها و ویرانه های باستان شناسی مصنوعی برای بازدید غواصان، در لهستان افتتاح شد.

نگارخانه ملی انگلیس با ارائه سفر مجازی سی دقیقه ای به نمایشگاهی از آثار آرتمیزیا جنتیلسکی (مشهورترین بانوی نقاش دوران باروک) در ازای 8 پوند، راهی برای درامدزایی از نمایشگاهی حقیقی در این نگارخانه یافته است.

اگرچه در روزهای شیوع کرونا امکان شرکت حضوری در مزایده ها وجود ندارد، بعضی حراج خانه های معروف دنیا از این فرصت استفاده نموده و در حوزه فروش آنلاین رکوردهای جدیدی ثبت نموده اند.

با تصمیم هیات داوران جایزه بوکر این جایزه معتبر ادبی سال جاری به رمان شاگی بین (Shuggie Bain) اثر داگلاس استوارت رسید.

کتاب سرزمین موعود از باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا با استقبال مخاطبان روبه رو شد و رکورد بیشترین میزان فروش در اولین روز انتشار را در بین آثار دیگر سکان داران کاخ سفید به دست آورد.

با وجود تداوم شیوع کرونا، متولیان جشنواره بین المللی فیلم برلین در تدارک برگزاری یک رویداد حضوری هستند. این رویداد از 11 تا 21 فوریه (22 بهمن تا 2 اسفند 99) و در مقایسه با دوره های گذشته، به صورت محدود برگزار می گردد.

محققان ایتالیایی یک طراحی جدید کشف کردند که به آثار لئوناردو داوینچی هنرمند و نابغه معروف، شباهت فوق العاده ای دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1378

به "خبرنگاران گذر فرهنگی؛ هفته ای که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گذر فرهنگی؛ هفته ای که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید