فرایند اهدای خون در کشور کاهشی است

به گزارش مجله وتورلد، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: از ابتدای سال تا به امروز اهدای خون 7/6 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما در مجموع اهداکنندگان ما درحال کاهش هستند.

فرایند اهدای خون در کشور کاهشی است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر پیمان عشقی در نشست با اصحاب رسانه اضافه نمود: همه کشور های دنیا با شروع کرونا دچار کمبود خون شدند، چون اهدا کاهش پیدا کرده بود، اما در کشور ما سال 98 فقط 8 درصد کاهش اهدا داشتیم که سال 99 مجدد اهدا افزایش یافت، اما نسبت به سال های گذشته، اهداکنندگان جوان ما کم شده اند.

وی گفت: ذخایر خون مدت زمان معین دارد و زمان ذخیره بسیار محدود است مثلاً خون قرمز نهایت تا 35 روز قابل نگهداری است، بعضی فرآورده های خونی حتی کمتر از 5 روز قابل نگهداری هستند بنابراین اگر اهدای خون کاهش یابد ما با مشکل کمبود روبرو می شویم.

دکتر عشقی اضافه نمود: شرایط اهدای خون در کشور از سال 1388 به بعد متوقف شد و از سال 1395 شروع به اُفت کرد به طوری که 5 سال است اهدای خون در حال کاهش مستمر است. در دوران کرونا هم اهدای خون به شدت کاهشی بود.

دکتر عشقی اضافه نمود: ما طرح جمع آوری پلاسمای تولیدی را متوقف کردیم، چون اینکار را بخش خصوصی باید انجام دهد و جمع آوری آن از طریق سازمان انتقال خون یک طرح شکست خورده بود که باعث شد 230 هزار اهدای خون در کشور کم شود، چون اهداکننده پلاسما دیگر اهدای خون انجام نمی دهد. از طرفی با شیوع کرونا و بسته شدن مرز ها دیگر امکان فروش پلاسما وجود نداشت و تجهیزات نگهداری آن را هم در کشور نداشتیم پس جمع آوری پلاسما فایده ای برای سازمان انتقال خون ندارد.

وی گفت: بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران یک دهه است که راه اندازی شده و 4 هزار و 150 خون بند ناف در این 10 سال جمع آوری شده است، 24 پیوند از این نمونه ها داشته ایم که عمدتا پیوند های پیروزیت آمیزی بودند.

دکتر عشقی اضافه نمود: سازمان انتقال خون یک سازمان فنی و فرهنگی است، ما پیروز شده ایم با کمک خیرین 2 پایگاه راهبردی را در ماه اخیر افتتاح کنیم که این پایگاه ها سال ها بود کلنگ خورده بودند، اما فرایند تکمیل آن ها بسیار کند بود.

وی گفت: یکی از این پایگاه ها ستاد مرکزی انتقال خون در خراسان رضوی بود این استان معمولا دومین تامین کننده خون کشور است.

دکتر عشقی اضافه نمود: پایگاه بعدی ما انبار های راهبردی اردکان بود که سردخانه های مجهز در آنجا ساخته شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1935

به "فرایند اهدای خون در کشور کاهشی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند اهدای خون در کشور کاهشی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید