سفر سمنانی ها به استان های مرکزی و جنوبی کشور با مشکلاتی روبرو است

به گزارش مجله وتورلد، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، سفر سمنانی ها به استان های مرکزی و جنوبی کشور با مشکلاتی روبرو است.

سفر سمنانی ها به استان های مرکزی و جنوبی کشور با مشکلاتی روبرو است

با اعلام خبر فراگیری ویروس مهلک کرونا در دنیا و ناشناخته بودن آن، وحشتی سراسری دنیا را در برگرفت و ماسک و ضدعفونی نماینده ها به عنوان ابزارهای مهم پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا معرفی شدند. ضدعفونی گسترده معابر و مراکز عمومی، تعطیلی بسیاری از اماکن عمومی، انزوا و قرنطینه، حذف دورهمی های محبت آمیز و خانوادگی و حرکت به سمت سبک جدیدی از زندگی و تغییر نوع روابط در این مدت 22 ماهه، زمینه ساز فشارهای روحی و روانی شده است.

حال با گذر از همه تلخی ها و بهبود نسبی شرایط در کنار واکسیناسیون سراسری افراد، امید جان تازه ای گرفته است و روال عادی زندگی از پس روزهای تلخ خودنمایی می نماید.

سفرهای دلچسب خانوادگی و محبت آمیز همراه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و به شرط واکسن زدن افراد مسافر به چرخه زندگی بازگشته و فرصت در کنار هم بودن فراهم شده است.

فصل زمستان برترین زمان سفر به استان های جنوبی و گرم کشور است و هواداران این منطقه ها این روزها در حال آماده سازی خود برای سفر هستند. یکی از چندین شیوه سفر، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی و جاده ای به علت کاهش هزینه های مرتبط با خودروهای شخصی، به صرفه بودن، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، فراهم شدن فرصت سفر دسته جمعی، دسترسی آحاد مردم جامعه و در نهایت کاهش هزینه های کلی سفر و رونق مشاغل مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی است.

استان سمنان هفتمین استان پهناور کشور است که از شمال به استان های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان های اصفهان و خراسان جنوبی، از مشرق به خراسان رضوی و از مغرب به قم و تهران محدود است.

چالشی حل نشدنی برای سمنانی ها

استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و تردد بین شهرهای استان برای سمنانی ها آسان است و سفر به استان های شمالی نیز از جهتهای کیاسر و فیروزکوه و سفر به خراسان رضوی نیز از جاده اصلی تهران- مشهد به سهولت انجام می گردد اما سفر به استان های مرکزی و جنوبی کشور در سال های اخیر همراه با چالش بوده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان قم به عنوان چهار راه مواصلاتی برای ارتباط با 17 استان کشور، وجود جاذبه مذهبی، وجود روابط خانودگی بین سمنانی ها و قمی ها، تبادل دانشجو بین این استان ها و مبدا قرار گرفتن استان قم برای سفر به نقاط دیگر کشور، در کنار سهولت رفت و آمد با ناوگان حمل و نقل عمومی در استان قم از اهمیت بسیاری برای سفر برخوردار است.

بطور مثال یک خانواده سمنانی برای سفر به استان مرکزی، 2 جهت متفاوت پیش روی خود دارند، نخست جهت سمنان- گرمسار- قم- اراک به وسیله پیمودن آزاد راه حرم تا حرم است که با گذشت زمانی در حدود چهار ساعت و طی 416 کیلومتر به مقصد می رسند و جهت دوم نیز حرکت به سمت تهران، سپس به قم و در نهایت اراک است که در این صورت در مدت زمان حدود 6 ساعت با طی حدود 500 کیلومتر به مقصد خود می رسند. به این مدت زمان، یک ساعت معطلی و شلوغی ترمینال جنوب، آلودگی های سمعی و بصری، خستگی و کلافگی را باید افزود.

برای سفر به کلیه استان های غربی و جنوبی کشور نیز باید تفاوت کیلومتری و زمانی 2 جهت مستقیم به قم و سپس سفر به دیگر استان ها یا ورود به تهران و سپس حرکت به قم و تردد به دیگر استان ها را در نظر گرفت. در حقیقت شهر قم با ظرفیت هایی چون ترمینال مسافربری و ترمینال مسافری میدان شهدای 72 تن آن می تواند مکانی برای تغییر سفر افرادی باشد که می خواهند از سمنان به شهرهای غربی کشور چون خرم آباد، بروجرد، همدان و شهرهای جنوبی کشور از جمله اصفهان، شیراز، بندرعباس و اهواز بروند.

هم اکنون با وجود ظرفیت بسیار خوب آزادراه حرم تا حرم، ناوگان جاده ای عمومی سواری و اتوبوس برای تردد بین استان های سمنان و قم وجود ندارد و سمنانی ها برای تردد به قم باید ابتدا به تهران رفته و سپس از آن شهر راهی قم شوند، عین همین شرایط نیز به صورت برعکس برای تردد قمی ها به سمنان وجود دارد.

برای جابه جایی و سفر از مبداهای مختلف به استان سمنان باید با پرداخت هزینه بلیت مشهد و بالعکس اقدام کرد و خلا نبود ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی از مبدا سمنان به سایر شهرها و برعکس حس می گردد.

سهمیه قطار مبداهای مختلف به مقصد استان سمنان در حال پیگیری است

مدیرکل راه آهن شمال شرق ابراز داشت: درخواست سهمیه قطار کمربندی، یعنی قطارهایی با مبدا و مقصدی جز تهران و مشهد که مقصد آن شهرهای استان سمنان باشد، در حال پیگیری است.

فرشاد زادخور پیرامون اینکه سفر سمنانی ها به استان های مرکزی و جنوبی کشور با مسائلی روبرو است، گفت: قطارهای عبوری از استان سمنان همگی به مقصد مشهد هستند و مسافران از شهرهای مختلف برای ورود به سمنان باید از آن استفاده نمایند.

وی افزود: در حال حاضر از مبدا تهران به سمنان قطار برای استفاده مسافران در دسترس است و مسافران دیگر شهرها برای ورود به سمنان باید از قطارهای عبوری به مقصد مشهد استفاده نمایند.

زادخور با اشاره به درخواست مردم ابراز داشت: مکاتبات لازم برای سهمیه قطارهای کمربندی از مبداهای مختلف همانند قم به سمنان و برعکس انجام شده است که با توجه به شرایط کرونا رسیدگی به آن احتیاجمند بهبود اوضاع است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق با اشاره به قطارهای عبوری استان سمنان اعلام کرد: روزانه حدود 60 رام قطار مسافربری به مقصد مشهد از استان سمنان عبور می نماید.

سرمایه گذاران با ساخت مجتمع های بین راهی رونق بخش جاده های استان سمنان باشند

سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان اعلام کرد: گذر از آزادراه حرم تا حرم با توجه به کوتاهی جهت، با محدودیت در عبور و مرور خودروهای حمل و نقل عمومی روبرو است.

محمد حمیدی ادامه داد: آزادراه حرم تا حرم در سه قطعه در حال راه اندازی است که قطعه اول آن گرمسار-آرادان با مسافت حدود 30 کیلومتری، جهت آرادان- سرخه در قطعه دوم به طول 60 کیلومتر که سال آینده به بهره برداری می رسد و قطعه سوم سرخه- سمنان به طول 25 کیلومتر است.

وی با اشاره به کاهش تصادف ها و ایمنی راه ها با راه اندازی این آزاد راه افزود: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی احتیاج به باید فرهنگسازی و استقبال افراد دارد که استقبال افراد سبب رونق و فعالیت بیشتر این ناوگان می گردد.

حمیدی یادآورشد: یکی از مسائل اصلی این جهت نبود مجتمع های خدماتی بین راهی است که با ورود سرمایه گذار و ساخت این مجتمع ها استقبال مردم افزایش می یابد علاوه بر این بسیاری از سرمایه گذاران مقدار تردد را ملاک قرار می دهند درصورتیکه با راه اندازی مجتمع های خدماتی و ارائه خدمات، عبور و مرور افزایش می یابد.

وی حضور سرمایه گذاران و ارائه بسته های تشویقی به آنان را مهم برشمرد و افزود: استان سمنان از جاذبه های کویری، کوهستانی و تاریخی مطلوبی برخوردار است که با تغییر شیوه های گردشگری و تقویت الزامات لازم گردشگری و توقف مسافران در استان بیشتر می گردد.

راحتی خودروهای شخصی مانع فعالیت گسترده ناوگان حمل و نقل عمومی است

رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان اعلام کرد: یکی از مهمترین دلایل راه اندازی خط حمل و نقل جاده ای تقاضای افراد است و این تقاضا باید به صورتی باشد که حداقل روزانه 20 تا 30 نفر اقدام به سفر نمایند.

مجید عرفانی ادامه داد: از طرفی به علت وجود تنوع قطار بیشتر مردم سمنان، گرمسار و دامغان از حمل و نقل ریلی استفاده می نمایند و اهالی شاهرود گرایش بیشتری به استفاده از اتوبوس ها دارند.

وی افزود: راه اندازی خط حمل و نقل جاده ای احتیاجمند هماهنگی و انعقاد قرارداد با شرکت های مسافربری شهر های مقصد است. پیش از شیوع ویروس کرونا اتوبوسی از مبدا سمنان برای اصفهان در نظر گرفته شده بود و از جهت آزادراه گرمسار- قم و در قم و کاشان نیز توقف داشت که به علت نبود استقبال مردم این خط حذف شد.

رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا استان سمنان توضیح داد: درصورت درخواست جدی افراد و وجود حداقل 20 مسافر در روز خط اتوبوس به قم راه اندازی خواهد شد.

عرفانی یادآور شد: استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای به خصوص در بحث اتوبوس ها به شدت کاهش یافته است که یکی از دلایل آن افزایش تعداد خودروهای شخصی افراد و راحتی تردد با این خودروها است.

وی غیرحضوری شدن دانشگاه ها و کاهش تردد سربازان را از دلایل اصلی کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل برشمرد و افزود: روزانه 6 دستگاه اتوبوس از سمنان و شاهرود به سمت تهران تردد می نماید و برای مقاصد درون استانی نیز تردد روزانه اتوبوس ها وجود دارد.

عرفانی اعلام کرد: با فعال شدن دانشگاه ها شرایط حمل و نقل عمومی بهبود می یابد علاوه بر آن به علت سرعت حرکت و تعداد کم مسافر استقبال از تاکسی ها بیشتر شده است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر حمل و نقل عمومی موجب فروش 40 دستگاه اتوبوس ناوگان عمومی استان سمنان شد و شمار اتوبوس های ناوگان حمل و نقل جاده ای استان از 150 دستگاه به 110 دستگاه اتوبوس کاهش یافت.

عرفانی در مورد فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای ابراز داشت: تهیه هر دستگاه اتوبوس 70 میلیارد ریال هزینه دارد از طرفی سن میانه اتوبوس های موجود 15 سال است و در مرز فرسودگی قرار دارند.

وی بعلاوه خروج رانندگان با تجربه مسافربری از زنجیره حمل و نقل مسافری به علت کسادی بازار را از دیگر مسائل ناوگان حمل و نقل جاده ای دانست.

کارشناس گردشگری گفت: سفر برای بیشتر افراد جنبه سرگرمیی دارد و این سرگرمی معمولا در دریا، جنگل و اماکن زیارتی خلاصه می گردد.

محسن فنایی ادامه داد: یکی از ضعف های مهم ما بی توجهی به ظرفیت های گردشگری داخلی است که این ضعف در استان و کشور به وضوح قابل رویت است که برطرف آن تغییر نگاه به جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی است.

وی افزود: استان سمنان یکی از شاهراه های کشور است که بین مشهد مقدس و قم واقع شده است و مسافران بسیاری به دلایل مختلف تحصیلی، سرگرمیی و زیارتی از این معبر گذر می نمایند.

فنایی اعلام کرد: بیشتر سفرهایی که امروزه در حال اجرا است جنبه تشریفاتی و لاکچری دارد و سهم تجربه و لذت در آنها بسیار کم است، هر زمان که هواپیما و خودروهای راحت شخصی جای قطار و اتوبوس را بگیرد بخش اعظمی از تجربه از سفرها حذف می گردد.

وی افزود: تجربه همنشینی با افراد مختلف، حضور در مکانی عمومی و کاهش هزینه سفر از جمله مزایای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است هم چنین کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و رونق کسب و کار گروهی از مشاغل مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر فواید استفاده آن است.

فنایی با اشاره به گردشگری داخلی یادآور شد: در راه اندازی خطوط حمل و نقل باید شرایط عمومی جامعه در نظر گرفته گردد تا برای افرادی که بنا به دلایل مختلف امکان دسترسی به خودروهای شخصی یا خطوط هوایی ندارند، از سفر کردن محروم نشوند.

وی خاطر نشان کرد: مرکز، غرب و جنوب کشور دارای جاذبه گردشگری و فرهنگی ارزشمندی هستند که بعضا در انتخاب مقاصد سفر فراموش می شوند و با سفر به منطقه ها مختلف کشور و تقویت زیرساخت های گردشگری استان سمنان در کنار رونق گردشگری داخلی، کشوری زیباتر داریم.

سخن آخر

توجه به موقعیت های سیاسی، فرهنگی و گردشگری استان های همسایه سمنان و شرایط منحصر بفرد هر یک از آنها تاثیری شگرف بر تغییر و بهبود شرایط گردشگری، زیرساختی، جاده ای و ریلی دارد.

استان سمنان با توجه به ظرفیت مطلوب خود از نظر علمی، دانشگاهی و صنعتی پذیرای اقوام مختلف و مردم سایر شهرهاست که ضعف در بعضی موضوعات جزئی مانند ناوگان حمل و نقل عمومی و واحدهای اقامتی آسیب بسیاری به وجهه استان وارد می نماید.

برطرف کاستی ها در کنار توسعه استانی، رونق گردشگری و مالی را برای استان سمنان بدنبال دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1967

به "سفر سمنانی ها به استان های مرکزی و جنوبی کشور با مشکلاتی روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر سمنانی ها به استان های مرکزی و جنوبی کشور با مشکلاتی روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید