دستور تهیه آب دوغ خیار؛ مخصوص روزهای گرم تابستانی با نکات کلیدی

به گزارش مجله وتورلد، یکی از غذاهای خوشمزه، کم هزینه و اینکه در وقت بسیار کم تهیه می شود، آب دوغ خیار است. با توجه به افزایش دمای هوا در فصل گرم سال، خوردن یک غذایی که هم خوشمزه است و هم در رفع عطش و کاهش دمای بدن بسیار موثر است. آب دوغ خیار همه ویژگی هایی که گفته شد را دارد. مواد تشکیل دهنده آب دوغ خیار همانطور که از اسمش پیداست، دوغ و خیار است که از طریق سبزیجاتی مانند ریحان، ترخون، نعناع مزه دار می شوند و در بعضی از موارد برای مزه بهتر و مجلسی شدن آب دوغ خیار از کشمش و گردوی خرد شده استفاده می کنند. آب دوغ خیار منبعی سرشار از ویتامین، فیبر و مواد معدنی است. همچنین به دلیل استفاده از دوغ و ماست در آن منبعی کامل از کلسیم و پروتئین است. می توان گفت که آب دوغ خیار فقط یک غذای ساده نیست، بلکه یک غذای سالم و مقوی نیز می باشد. در ادامه شما را با طرز تهیه آب دوغ خیار و نکاتی مهم در خوشمزه تر شدن آن شما را همراهی خواهیم کرد.

دستور تهیه آب دوغ خیار؛ مخصوص روزهای گرم تابستانی با نکات کلیدی

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار :

  • ماست : 250 گرم
  • دوغ : یک لیتر
  • گردو : 100 گرم
  • کشمش : 100 گرم
  • سبزی شامل ریحان، نعناع، پونه، مرزه و ترخون: 200 گرم
  • خیار : 3 عدد
  • پیاز : 1 عدد
  • خامه : 50 گرم
  • گل محمدی خشک شده : به مقدار لازم

دستور تهیه آب دوغ خیار :

در مرحله اول یک کاسه با مقدار مناسب تهیه کنید و ماست را درون کاسه بریزید. به این نکته دقت کنید که بهتر است از ماست چکیده برای تهیه آب دوغ خیار استفاده کنید. سپس با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، ماست را به خوبی هم بزنید تا کاملاً صاف و یکدست شود. سپس در ادامه خامه را نیز به کاسه اضافه کنید و مجدداً آن را با همزن، هم بزنید تا مواد کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند و فرم یکدستی به خود بگیرند.

در گام بعدی خیارها را بشویید و سپس آن ها را به صورت نگینی خرد کنید. در صورت تمایل می توانید آن ها را نیز رنده درشت کنید. سپس آن را به کاسه اضافه کنید.

مرحله بعدی نوبت اضافه کردن سبزی ها به آب دوغ خیار است. برای اینکار ابتدا نعناع، ترخون، ریحان، مرزه را پاک کنید و خوب بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن ها را خرد کنید و به مخلوط موجود در کاسه اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید از شوید تازه در سبزیجات استفاده کنید. دقت داشته باشید که سبزی ها را خیلی خرد نکنید. مقدار آن ها مانند خیارهای نگینی شده باشد، کفایت می کند.

در گام بعدی کشمش ها را به خوبی بشویید و آن ها را در یک صافی بریزید تا آب اضافی آن ها خارج شود و خشک شود. همچنین گردوها را خرد کنید و سپس همراه کشمش به داخل کاسه آب دوغ خیار اضافه کنید. یکی از دلایل اضافه کردن گردو به آب دوغ خیار این است که طبع ماست و دوغ، سرد است و اضافه کردن گردو با طبع گرم، باعث می شود که طبع این غذا متعادل شود.

بعد از اینکه مواد را به کاسه اضافه کردید و متوجه شدید که آب دوغ خیار شما بسیار غلیظ است. مقداری آب سرد را کم کم به آب دوغ خیار اضافه کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسید.

در این مرحله مزه آب دوغ خیار را بچشید و نمک آن را تنظیم کنید. البته دقت کنید که در بعضی از دوغ ها نمک اضافه شده است و اضافه کردن دوباره نمک باعث شور شدن غذا می شود.

برای اینکه آب دوغ خیار شما عطر و طعم بی نظیری به خود بگیرد، در صورت تمایل از فلفل سیاه و گل محمدی خشک شده استفاده کنید. بعد از اضافه کردن این مواد، ظرف آب دوغ خیار را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا هم غذا سرد شود و هم مواد به خوبی طعم یکدیگر را بگیرند.

در سرانجام آب دوغ خیار را با نعناع، پونه خشک شده، گردوی خرد شده، گل محمدی خشک شده و برگ نعناع تازه تزیین کنید. برای سرو کردن آب دوغ خیار می توانید از نان هایی مانند تافتون، نان لواش و دیگر نان های سنتی در کاسه آب دوغ خیار ترید کنید.

می توانید در هنگام سرو آب دوغ خیار تعدادی یخ کوچک در آن بریزید تا غذای شما خنک و تگری باشد. دقت داشته باشید که این کار را از قبل انجام ندهید، زیرا با آب شدن یخ ها مزه آب دوغ خیار عوض می شود و بسیار آبکی خواهد شد.

[aparat id=5nrQw]

نکاتی در تهیه آب دوغ خیار :

  • شما می توانید به جای اضافه کردن آب به آب دوغ خیار، از شیر استفاده کنید. شیر همچنین باعث قوام بیشتر آب دوغ خیار می شود.
  • در دستور قدیمی آب دوغ خیار خامه وجود ندارد و اضافه کردن آن به غذا اختیاری است.
  • برای اینکه آب دوغ خیاری که تهیه می کنید به مراتب خوشمزه تر باشد، از دوغ و ماستی که مقداری ترش هستند، استفاده کنید.
  • در صورتی که دسترسی برای تهیه سبزیجات معطر تازه ندارید، می توانید از سبزیجات خشک نیز استفاده کنید.
  • اگر می خواهید آب دوغ خیار شما عطر متفاوت و بی نظیری داشته باشد، از یک قاشق غذاخوری گلاب در تهیه آن استفاده کنید.
  • در بعضی از منطقه ها از تربچه در تهیه آب دوغ خیار استفاده می کنند.
  • اضافه کردن پیازچه باعث خوشمزه تر شدن آب دوغ خیار خواهد شد، دقت داشته باشید که پیازچه را هنگام خوردن آب دوغ خیار به آن اضافه کنید. اگر از قبل این کار را انجام دهید، باعث می شود که آب دوغ خیار حالت لزج مانند به خود بگیرد.
  • در دستور تهیه اصیل آب دوغ خیار، پوست خیار را نمی گیرند.
  • دستور تهیه آب دوغ خیار که به آموزش آن پرداختیم، برای 4 تا 6 نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اول
  • یه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1996

به "دستور تهیه آب دوغ خیار؛ مخصوص روزهای گرم تابستانی با نکات کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور تهیه آب دوغ خیار؛ مخصوص روزهای گرم تابستانی با نکات کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید