دسترسی به جزئیات گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی، در سامانه انتشار ارزیابی عملکرد دولت

به گزارش مجله وتورلد، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: سامانه انتشار نتایج ارزیابی عملکرد دولت یک سامانه تعاملی است که مستندات ارزیابی دستگاه ها در آن بارگذاری شده است.

دسترسی به جزئیات گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی، در سامانه انتشار ارزیابی عملکرد دولت

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، نشست نقش آفرینی در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی با حضور میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، علاءالدین رفیع زاده؛ معاون نوسازی اداری و ایمان منصوری؛ رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی و جمعی از مدیران و اعضای اندیشکده های کشور، در محل خانه اندیشه ورزان ایران برگزار گردید.

میثم لطیفی با اشاره به حدیث ا َلْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ اَلطَّرِیقِ لاَ یَزِیدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّیْرِ إِلاَّ بُعْداً از امام صادق (ع)، گفت: اگر در هر کاری قطب نماهایمان خوب کار ننمایند، نمی توانیم راستا را خوب تشخیص دهیم و یکی از کار ویژه های اصلی مدیریت عملکرد، این است که بدانیم داریم به کدام سمت و سو حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه ارزیابی عملکرد احتیاجمند یک سری چرخش های تحولی هستیم که مهم ترین آن ها چرخش فرهنگی است؛ ارزیابی عملکرد در فرهنگ دستگاه های اجرایی کشور یک کار صوری تلقی می گردد که صرفاً جایزه ای رد و بدل می گردد و قدردانی ای صورت می گیرد. متأسفانه ما دچار فرمالیزم و رفتار ظاهری در نظام اداری هستیم و مردم به حق از این شرایط گلایه مند هستند.

لطیفی تأکید کرد: باید تحولات جدی در حوزه مدیریت عملکرد رقم بزنیم تا بیش از اینکه صرفاً قانون، مقرره، ارزیابی و جایزه باشد، واقعاً منجر به تغییر رفتار نظام اداری در مواجهه با مردم باشد. برای این کار باید از ارزیابی عملکرد به سمت راهبری و مدیریت عملکرد حرکت کنیم، یعنی به جای اینکه کارمان این باشد که بنشینیم به شاخص ها نمره دهیم، مسائل را با همکاری دستگاه ها حل کنیم. خیلی اوقات دستگاه های اجرایی اشکالات خود را می دانند، اما فرهنگ تعارف مانع از برطرف این اشکالات می گردد.

وی در ادامه به اهمیت موضوع فرهنگ اشاره و تأکید کرد: مسئله فرهنگ، مسئله جدی نظام اداری و مورد تأکید حضرت آقاست که ایشان در سیاست های کلی نظام اداری به لزوم اصلاح فرهنگ سازمانی اشاره می نمایند. اتفاق مبارک این است که کار مردم در دستگاه های اجرایی روان انجام گردد و حتی اصلاً احتیاجی نباشد به دستگاه ها مراجعه نمایند. یاری و مشارکت در این رسیدن به تحولات از نسل جوان که به تعبیری مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند، انتظار می رود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مدیریت عملکرد را یک اتفاق پویا دانست و توضیح داد: مدیریت عملکرد یک واقعه نیست، چیزی که روزی اتفاق بیفتد و تمام گردد، بلکه همیشگی و زنده است، ما باید در لحظه از شرایط نظام اداری کشور آگاه باشیم. مدیریت عملکرد، نبض نظام اداری کشور را به ما نشان می دهد.

وی ادامه داد: ما باید مبتنی بر داده های ثبتی حرکت کنیم و نه قضاوت ها، خودارزیابی ها و خوداظهاری ها، چرا که خیلی اوقات اطلاعات کامل به ما داده نمی گردد و حتی اگر بخواهند هم، چون از یک زاویه خاص به مسئله می پردازند، ارزیابی ها دقیق نخواهد بود.

لطیفی با بیان اینکه موضوع مدیریت عملکرد یک فرآیند پویاست و در عین حال باید مبتنی بر داده های ثبتی باشد خاطر نشان کرد: ما باید به جای شاخص های متکثر و جزئی به سوی شاخص های ترکیبی و کلی برویم؛ از جمله شاخص های عدالت، رشد و بهره روی و رضایت. در این راستا به یاری جوانان اندیشه ورز احتیاج داریم و از مشارکت این عزیزان استقبال می کنیم. به نظر من باید در حکمرانی اسلامی بر این سه شاخص متمرکز شویم. اگر بتوانیم عدالت را اقامه کنیم، در ارکان جامعه بهره وری و رشد را داشته باشیم، رضایت هم اتفاق می افتد. این سه با هم باید دیده شوند، درواقع باید زنجیره ارزیابی عملکرد از سطح فردی تا سطح ملی و بین المللی را با هم ببینیم.

وی در سرانجام گفت: دست احتیاج به سوی اندیشه ورزان عزیز دراز می کنیم و از شما یاری می خواهیم تا بتوانیم تحولی در نظام ارزیابی عملکرد کشور ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست، رفیع زاده ضمن ابراز خرسندی از وجود اندیشکده ها و نقش مشارکتی آنان در تعامل با دستگاه های اجرایی، گفت: موضوع مدیریت عملکرد هنوز در کشور ما تازه است و به بلوغ نرسیده ایم، نگاه های متفاوتی به این مسئله باعث می گردد جای کار بسیاری داشته باشیم و در این راه از اندیشه ورزان و اندیشکده ها دعوت می کنیم در کنار ما باشند.

بعلاوه رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی، به تشریح فرآیند مدیریت عملکرد در سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره نمود و گفت: ارزیابی عملکرد در دو سطح ملی و استانی و در شاخص های عمومی و اختصاصی صورت می گیرد.

وی بعلاوه منابع تدوین و طراحی شاخص های ارزیابی، پشتوانه قانونی، فرآیند تدوین و ارزیابی شاخص های عمومی و اختصاصی، محور های ارزیابی عملکرد عمومی دستگاه های اجرایی در سطح ملی، لیست دستگاه های ملی ارزیابی شونده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور را تشریح کرد و گفت: سامانه انتشار نتایج ارزیابی عملکرد دولت یک سامانه تعاملی است که مستندات ارزیابی دستگاه ها در آن بارگذاری شده است، از اندیشه ورزان و اندیشکده ها دعوت می کنیم ضمن مطالعه این مستندات، نظرات خود را به وسیله این سامانه به دست ما برسانند. سازمان اداری و استخدامی کشور از ظرفیت مشارکت اندیشه ورزان در اجرای فرآیند های مدیریت عملکرد استقبال می نماید.

لازم به ذکر است، در سرانجام این نشست حاضران دیدگاه ها و پیشنهاد های خود را با رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2098

به "دسترسی به جزئیات گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی، در سامانه انتشار ارزیابی عملکرد دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی به جزئیات گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی، در سامانه انتشار ارزیابی عملکرد دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید