خلاقیت و نوآوری در جذب توریست
به گزارش مجله وتورلد، در سالهای اخیر شاهد رشد چشم گیر گردشگری و نقش آن در اقتصاد کشورها هستیم. گردشگری با توجه به پتانسیل های توسعه ای همه جانبه و گسترده ای که دارد بر جنبه های مختلف کشورها از جمله اقتصاد، فرهنگ، تعامل بین الملل و سیاست تاثیر مستقیم می گذارد. به همین علت رویکرد برنامه ریزی و مدیریت در حوزه صنعت گردشگری و مهمان پذیری باید رویکرد استراتژیک و بلند مدت باشد.تعریف یک منظره مناسب می تواند به همگام سازی روابط بین بخش های مختلف و درگیر در فرآیند شکل گیری خدمات گردشگری یاری شایانی داشته باشد با خبرنگاران باشید تا چند ایده به همین دلیل را آنالیز کنیم.
رویکرد استراتژیک در برنامه ریزی توریستی
مفهوم رویکرد استراتژیک در حوزه مدیریت و برنامه ریزی شامل مجموعه از تصمیم ها و اقدمات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک سازمان، مجموعه و یا صنعت را شکل می دهد. به علت آنکه در مدیریت استراتژیک به آنالیز محیط داخلی و خارجی پرداخته می گردد، دیدگاه جامعی به برنامه ریزان و مدیران می دهد.
لازمه اجرای صحیح تفکر استراتژیک آن است که در تمامی افراد درگیر در حوزه تصمیم گیری و اجرا، روحیه و تفکر استراتژیک شکل بگیرد. همان طور که ریچ هورواث یکی از نظریه پردازان استراتژیک می گوید:برخلاف باور عامه مردم، تفکر استراتژیک صرفا متعلق به مدیران نیست و باید در تمامی افراد تجلی یابد.صنعت توریستی از ارتباط بین بخش های مختلف از جمله حوزه اقتصاد و بانکداری، سیاست گذاری و قوانین، فرهنگ و جامعه فرهنگی، واسطه از یک سو و از سوی دیگر بخش حمل و نقل، اقامت، غذا و ارائه دهندگان خدمات توریستی را می سازد؛ بنابراین باید رویکرد بلند مدت و دیدگاه همه جانبه در برنامه ریزی ها حاکم باشد.
برای مطالعه بیشتر با 1000islandtour.com: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.
مقاصد نوظهور در توریستیبسیاری از کشورهای جهان که پیشرفت مالی و زیربنایی خود را مرهون توریستی هستند، حاضر نیستند جای خود را به مقاصد توریستی نوظهور و جوان بدهند چراکه در وهله اول منفعت مالی و میزان ارز آوری توریستی بسیار ارزشمند می باشد. بنابراین این کشورها در رقابت تنگاتنگ با مقصدهای تازه توریستان ناچار به ارائه خدمات بهتر، ارزان تر و خلاقانه تر هستند.
قانون کلی توریستی
اگر خلاق نباشید دیگر مقصد سفر توریستان نخواهید بود
این یعنی هرگاه قرار است مقصد تازهی وارد چرخه رقابت توریستی گردد، برای پیروزی بدون استراتژی مناسب اهداف روشن و خلاقیت آینده نگر، پیروز نخواهند شد.
توریستان تازه در مقابل توریستان گذشته
1- توریستان افراد باهوشی هستند
اگر بخواهید برنامه ریزی درست و واقع بینانه داشته باشید با همیشه به مسافر و توریستی که قرار است خدمت شما را دریافت کند، بیاندیشید. این روشی است که تمامی مدیران پیروز و کشورهای برتر در حوزه توریستی به آن توجه داشته اند. ارائه ایده های تازه و گگرددن روزنه های نو و آنالیز شیوه های اجرایی، مورد احتیاج است. ایده های تازه، چاشنی های توریستی هستند که توریستان را به طلب مقصد تازه وادار می نمایند.
2- توریستان در پی مفاهیم خاص و تازه هستند!
مشتریان امروز در پی خلاقیت بیشتر، منطقه ها کشف نشده و بکر، سفرهای ارزانتر و خاص تر هستند. امروزهتوریستان کمتر در پی ساختمان های مدرن و جاذبه های معروف هستند و بیشتر ترجیح می دهند در پی کسب تجربه از کشورهای دیگر باشند. به طور مثال علاقه مند هستند با زندگی در روستا و در میان عشایر، راه و رسم زندگی آنها را از نزدیک لمس نمایند. از این رو در برنامه های توسعه توریستی هم احیای هویت های بومی و منطقه ای مورد توجه و آنالیز قرار می گیرد و هم آمادگی برای روبرو شدن با فرهنگ های دیگر.یک نکته جالب:
بنابراین باور داشته باشیم بسیاری از توریستانی که به ایران سفر می نمایند در پی تفاوت های کشور ایران از نظر غذایی، فرهنگی و تاریخی با سایر مقاصد جهان هستند.
اگر مدیران همین رویکرد را در برنامه ریزی داشته باشند می توان شاهد رشد زندگی روستایی و توسعه آنها در کنار کسب عایدی برای کشور و جوامع بومی باشی.
چگونه دیدگاه استراتژیک در توریستی داشته باشیم؟
حتما شعارهایی مانند توریستی پایدار، توریستی سبز، توریستی برای همه را شنیده اید. هدف از انتخاب تمامی شعارها یک مورد است و آن نشان دادن هدف و برنامه ریزی توریستی به جهان می باشد.
این شعارها فکر مخاطبان را به این سو می برد که هدف مسئولان و برنامه ریزان از اجرای یک طرح و برنامه چیست. ما در ایران نیز با انتخاب شعار هایی نظیر هفته توریستی، بوم گردی، شما دعوت هستید در پی نمایش چشم میزان توریستی به جهان و توریستان هستیم.به طور کلی شعار نشان دهنده ماموریت و چشم میزان یک برنامه است و باید دقت فراوانی در انتخاب آن گردد. تا زمانی که آنالیز های محیط داخلی و خارجی صورت نگیرد، راه چاره های مختلف بیان نگردد، برترین برنامه برای توسعه تدوین نگردد؛ نمی توان به چشم میزان کلی برای توسعه توریستی و در نهایت انتخاب یک شعار برای معرفی برند توریستی به جهان رسید.
شکل دهی ساختار فکر توریست
موضوع بسیار مهم دیگر نحوه ادراک توریست از شعار توریستی می باشد. کشورهایی که در توریستی پیشرو هستند با سیاست مدون خود در پی شکل دهی ساختار فکری توریست هستند. تمام نهادهای درگیر در امر توریستی وظیفه ای در قبال تحقق این شعار دارند تا بتوانند یک تصویر مقصد مناسب را در فکر توریستان شکل دهند.
سوال مهم این است که مسئولان ایران برای انتخاب یک شعار که منتج شده از برنامه توریستی است باید به کدام مفاهیم توجه داشته باشند؟ ایران کشوری با پتانسیل های توریستی بالا می باشد برای طرح شعار باید به امکانات مختلف و ظرفیتهای متفاوت توجه گردد و نگاه سنتی فعلی، به چالش کشیده گردد. شعار توریستی باید با هدف شفاف سازی تمام جنبه ها صورت بگیرد.
منبع: فاینداتور