ایران دانش ساخت خودرو خودران را دارد

به گزارش مجله وتورلد، به تازگی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از امکان ساخت خودروی خودران در کشور اطلاع داد. وزیر ارتباطات در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: جوان های ما همواره بهترین ها رو رقم می زنند، به مرکز تحقیقات مخابرات گفتم با همکاری دانشگاه ها، توسعه فناوری خودروی خودران رو پیش ببرند. در هوش مصنوعی و دانش کلان داده ها چیزی کم نداریم، حالا وقت ساخت محصول است تا آمدن 5G (نسل پنجم ارتباطی) زمان زیادی نمانده.

ایران دانش ساخت خودرو خودران را دارد

در پی اعلام این موضوع از سوی وزیر ارتباطات به سراغ فعالان حوزه خودروی هوشمند رفتیم و این سؤال ها را پرسیدیم که آیا علم و دانش این صنعت و زیرساخت های لازم آن در کشور وجود دارد و کشور ما می تواند در زمینه توسعه خودروی بدون راننده هوشمند ورود کند.

نبود زیرساخت کافی

از نظر علمی و فنی دانش فراوری و ساخت و توسعه خودروی خودران در کشور وجود دارد اما تمام زیرساخت های لازم برای این نوع خودرو آماده نیست.

امیرحسن کاکایی عضو هیأت علمی دانشکده خودرو علم و صنعت با بیان مطلب فوق به ایران گفت: صحبت های آذری جهرمی در نوع خود جالب و خوب است و به نظرم بیشتر دنبال ایجاد هیجان در بین جوانان تحصیلنموده است. ولی باید آذری جهرمی این سؤال را هم از خود بپرسد که آیا موارد قانونی، امنیتی، قانونگذاری و مهمتر از همه تمام زیرساخت های آن حل شده است؟ آیا این اقدام منافع ملی را در بردارد؟ آیا مانند خیلی از اقدام ها تنها از نظر تئوریک شدنی است؟

کاکایی اضافه کرد: از وزیر ارتباطات باید پرسید که هوشمندسازی خودرو یا داشتن خودروی خودران را برای چه می خواهیم. آیا تنها به دنبال رشد فناوری مربوطه در کشور هستیم؟ چرا که تجربه نشان می دهد ما باید از هم اکنون معین کنیم از فناوری های نوین دنبال چه اهدافی هستیم آیا منافع ملی را نیز در بردارد که برای آن هزینه کنیم؟ آیا این هوشمندسازی خودرو برای ما امنیت راه ها را در بردارد؟ برنامه راهبردی و گام به گام آن تعریف شده است؟ اگر به این سؤال ها از ابتدای امر پاسخ ندهیم انتها به نقطه ای می رسیم که میلیاردها دلار هزینه نموده ایم ولی اجازه استفاده از آن تکنولوژی را نداریم.

عضو هیأت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت معتقد است به هر حال این موضوع جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی، مالی و امنیتی دارد و وزیر ارتباطات باید به این موضوع از بعد ملی نگاه کند.

کاکایی در ادامه گفت: در بحث فراوری خودروی هوشمند سه موضوع مهم که همانا بحث ارتباط خودرو با تعمیرگاه مرکزی برای رد و بدل شدن اطلاعات، ارتباط خودرو با خودرو و ارتباط خودرو با جاده در نظر گرفته گردد و با داشتن این سه موضوع است که می توان تا جایی پیش رفت تا خودروی خودران داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بحث فراوری و توسعه خودروی هوشمند و حتی خودران موضوع جدیدی در کشور نیست و در این زمینه خودروسازها کارهای عملی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات بسیاری را انجام داده اند، اضافه کرد: وزیر ارتباطات نباید فقط از جنبه زیرساختی فناوری به قضیه نگاه کند و باید از تجارب خودروسازها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کند. نباید تنها به این موضوع فکر نمایند که مصرف اینترنت افزایش یابد و به نفع اپراتورها باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: زیرساخت های جاده ای کشور ما کافی نبوده و مشکل دارد. به طوری که 4 سال پیش وقتی خودروهای خارجی وارد کشور شدند، یکی از مزایای این خودروها این بود که به صورت اتوماتیک به رانندگان برای رانندگی بین خطوط یاری می کرد، اما همین مزیت موجب افزایش تصادف های جاده ای شد، این نشان می دهد با وجود بعضی زیرساخت ها هنوز جاده ها مشکل دارند بنابراین باید تمام زیرساخت ها فراهم گردد.

مشکل قانونی و امنیتی

امیر حسن کاکایی عضو هیأت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت به مشکل قانونی و قانونگذاری و امنیتی نیز اشاره نمود. وی معتقد است وقتی یک تکنولوژی جدیدی وارد کشور می گردد جنبه امنیتی پیدا می نماید.

کاکایی گفت: وقتی در خودرو کامپیوتر نصب شد تا اطلاعات را جمع آوری نموده و به یک مرکز انتقال دهد. یا اگر در جاده احتیاج به تعمیر پیدا کرد به نزدیکترین امدادخودرو اطلاع دهد اما این موارد را امنیتی کردند و اجازه ندادند این درجه ساده از هوشمندی نیز در خودرو عملیاتی شده و ادامه یابد.

عضو هیأت علمی دانشکده خودروی علم و صنعت به بحث قانونگذاری نیز اشاره نمود و اضافه کرد: خیلی وقت ها هیجان در جامعه ایجاد می گردد و بعضی از شرکت های دانش بنیان نیز در این زمینه ورود و آنچه مد نظر مسئولان بوده را نیز فراوری می نمایند ولی وقتی کار به جاهای خوبی می رسد از منظر قانونی اجازه ادامه کار را به آن شرکت ها نمی دهند به همین دلیل قبل از ایجاد هرگونه هیجانی باید تکلیف مسائل قانونی و قانونگذاری و وجود تمام زیرساخت ها برای عملیاتی کردن آنها فراهم گردد، چرا که وقتی درباره این موارد در جهان صحبت می گردد، مسئولان تمام بخش ها سال ها در زمینه های مرتبط با یک تکنولوژی جدیدی که می خواهد وارد بازار گردد، فکر نموده و راه های عملیاتی ، قانونگذاری و... برای آن در نظر می گیرند.

وی درباره آمدن نسل پنجم ارتباطی نیز گفت: هر چقدر تکنولوژی پیشرفته ای وارد کشور گردد، سرعت اقدام های قبلی بالاتر رفته و موارد جدید نیز شکل خواهد گرفت. وقتی نسل اول ارتباطی در کشور وجود داشت، سرعت اینترنت و... بسیار کم بود ولی وقتی نسل های بعدی ارتباطی در کشور راه اندازی شد نه تنها سرعت ارتباطی و پردازشی و دانلود افزایش یافت، بلکه بحث ارتباط صوتی، تصویری، استفاده از نقشه ها و... هم شکل گرفت بنابراین وقتی نسل پنجم ارتباطی نیز در کشور راه اندازی گردد ارتباط اشیا با اشیا و افزایش سرعت ارتباطی و... را قطعاً خواهیم داشت بنابراین به نفع کشور و حتی بحث خودروهای هوشمند خواهد بود.

کار تیمی برای رسیدن به خودروی خودران

توسعه و فراوری خودروهای خودران در کشور می تواند عملیاتی گردد و دانش آن در کشور وجود دارد.

حسین زیارتی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان خودروهای برقی با بیان مطلب فوق به ایران گفت: وقتی خودروهای تمام برقی در کشور ساخته شده بنابراین ساخت خودروهای خودران هوشمند دور از دسترس نیست، چرا که می توان از پلتفرم های خودرو های برقی برای خودروهای خودران نیز استفاده کرد. چون خودرو های برقی به دلیل داشتن مزیت های کنترل پذیر و پیچیدگی کمتر در زمینه قوه محرکه در خودروهای خودران استفاده می گردد. به عنوان مثال شرکت تسلا از خودروهای تمام برقی خود برای ساخت خودروهای خودران استفاده می نماید.

زیارتی اضافه کرد: امکان توسعه هسته و اجزای مرکزی خودروهای خودران در کشور وجود دارد، چرا که بیشتر کار نرم افزاری یعنی جمع آوری داده و پردازش داده ها است تا سخت افزاری و مهمتر اینکه به واردات عجیب و غریبی احتیاج ندارد.

این فعال حوزه دانش بنیان خودروسازی هوشمند با اشاره به اینکه اکنون چند تا از دانشگاه های کشور نیز در این زمینه فعالیت می نمایند، گفت: ما دانشمندان و مهندسان خبره و نخبه خوبی در زمینه خودروهای هوشمند در کشور داریم ولی باید تیم خوبی از این نخبه ها تشکیل گردد. ما به یک تیم خوب احتیاج داریم تا تمام نخبه های این حوزه بتوانند با انجام کار تیمی و جمع آوری تجربیات در این حوزه به هدفی که همانا ساخت و توسعه خودروی خودران است، دست یابند.

زیارتی با بیان اینکه با وجود غول های بزرگ خودروسازی در فراوری خودروهای خودران شاید ما نتوانیم به فراوری این صنعت بپردازیم، اضافه کرد: ولی همین که دانش آن را داریم و می توانیم حرفی در این زمینه برای گفتن داشته باشیم نیز خود دارای ارزش بالایی است. داشتن دانش فراوری و توسعه خودروی خودران کشور ما را یک سر و گردن از خیلی از کشورها بالاتر خواهد برد و به نظرم به نفع ما است تا این تکنولوژی را در کشور داشته باشیم.

وی درباره فراهم شدن بستر نسل پنجم ارتباطی نیز گفت: به هر حال خودروهای خودران به شبکه اینترنتی و ارتباطی بسیار پرسرعت احتیاج دارد تا به صورت آنلاین اطلاعات را دریافت و پردازش کند بنابراین وقتی نسل پنجم ارتباطی نباشد عملاً نمی توان کاری از پیش برد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 532

به "ایران دانش ساخت خودرو خودران را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران دانش ساخت خودرو خودران را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید