گزارش، هدف از گشت زنی های مشترک روسیه-ترکیه در شمال سوریه چیست؟

به گزارش مجله وتورلد، ترکیه برای توقف حملات خود در این منطقه با روسیه به توافق رسیده است که برای مدتی در شمال شرق سوریه حضور نظامی داشته باشد. در واقع گشت زنی های مشترک ترکیه با روسیه جنبه بین المللی به حضور نظامی این کشور در خاک سوریه داده است.

گزارش، هدف از گشت زنی های مشترک روسیه-ترکیه در شمال سوریه چیست؟

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نخستین گشت زنی مشترک نظامیان ترکیه-روسیه در شمال شرق سوریه به عمق 10 کیلومتر در راستای توافق 30 مهرماه ترکیه و روسیه روز آدینه انجام شد.

بر اساس توافق نامه سوچی مقرر شده بود که شبه نظامیان یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) از روز یکم آبان از شمال شرق سوریه به عمق 30 کیلومتر به سمت جنوب عقب نشینی نمایند و نظامیان روس و ترک جایگزین آن ها در این مناطق شوند و با انتها یافتن عقب نشینی ی.پ.گ در هفتم آبان، گشت زنی های مشترک نظامیان ترکیه-روسیه شروع گردد.

اولین گشت زنی با یک و نیم روز تأخیر روز 17 آبان به مدت 4 ساعت انجام گرفت. اینکه این گشت زنی با چه تراکمی و به چه طولی اجرا شده، هنوز مشخص نشده است. مسئولان ترک از تداوم این گشت زنی های مشترک اطلاع داده اند و اعلام نموده اند که با حضور مسئولان نظامی روس در آنکارا تقویم مشخصی برای آن مشخص خواهند کرد.

رسانه های روسی نیز اعلام نموده اند که نظامیان روسیه به صورت روزانه در 110 کیلومتر از مرزهای شمالی سوریه اقدام به گشت زنی خواهند کرد و نظامیان ترکیه تنها دو روز از هفته در این گشت زنی ها مشارکت خواهند کرد.

با وجود اینکه وزارت دفاع روسیه روز هفتم آبان از عقب نشینی شبه نظامیان ی.پ.گ به عمق 30 کیلومتری از مرز ترکیه به سمت جنوب سوریه اطلاع داد اما آنکارا گفت که واقعی بودن این عقب نشینی در گشت زنی های مشترک مشخص خواهد شد.

گشت زنی ها ترکیه با روسیه جنبه سمبلیک دارد

در حالی که گشت زنی های مشترک ترکیه- روسیه در عمق 10 کیلومتری مرز سوریه انجام خواهد شد، مشخص نیست که آنکارا چگونه مطمئن خواهد شد که شبه نظامیان ی.پ.گ به عمق 30 کیلومتری از مرز عقب نشینی نموده است.

بنابراین می توان از سمبلیک بودن گشت زنی های مشترک روسیه- ترکیه اطلاع داد، چراکه در واقع 34 هزار شبه نظامی یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) به همراه 3200 تجهیزات سنگین نظامی به عمق 30 کیلومتری عقب نشینی نموده اند.

بنابراین تهدیدی در عمق 10 کیلومتری شمال سوریه که محل گشت زنی های مشترک روسیه- ترکیه است وجود ندارد و همچنین روسیه در این خصوص به ترکیه تعهد داده است. اما ترکیه می خواهد حتی به حالت سمبلیک هم پرچمش در این منطقه به اهتزاز درآید. به طوری که رجب طیب اردوغان پس از مذاکره شش و نیم ساعته با ولادیمیر پوتین، مژده گشت زنی مشترک با روسیه را به افکار عمومی ترکیه داد. بنابراین این گشت زنی چیزی فراتر از یک حرکت سمبلیک نیست.

رسانه های روسیه به نقل از منابع وزارت دفاع این کشور گفتند که نخستین گشت زنی با حضور 4 خودروی زرهی روس و 4 خودروی زرهی ترک به همراهی یک هواپیمای بدون سرنشین روسی انجام گرفته است.

وزارت دفاع ترکیه نیز در یک کنفرانس خبری گفت: گشت زنی مشترک با روسیه با حضور 8 خودروی زرهی و یک هواپیمای بدون سرنشین انجام گرفت.

کاملاً مشخص است که با 8 خودروی زرهی نمی توان نیروهای ی.پ.گ را شناسایی کرد، چراکه اصلاً نیروهای ی.پ.گ در منطقه گشت زنی وجود ندارند.

بشار اسد: گشت زنی های روس-ترک موقتی است

بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی دولتی سوریه، گشت زنی ها مشترک روسیه- ترکیه در شمال سوریه را موقت دانسته و گفت: هدف نهایی، حاکمیت دولت دمشق بر تمام سرزمین های سوریه است.

اسد گفت: ارتش سوریه بار دیگر بر تمام مرزهای این کشور حاکم خواهد شد و خاک سوریه را از مناطقی که ترک ها حضور دارند باز پس خواهد گرفت اما تا حاکمیت کامل، بر واقعیت های میدانی احترام خواهیم گذاشت.

در واقع به نظر می رسد که بشار اسد نظامیان روسیه را به عنوان پیاده نظام سوریه در شمال این کشور می داند و بر روی آن ها به عنوان تنها نیرویی که قادر به وادار کردن نظامیان ترکیه به ترک خاک سوریه هستند حساب ویژه ای باز نموده است.

به نظر نمی رسد که ترکیه قصد داشته باشد به این زودی نظامیان خود را از شمال شرق سوریه خارج کند چراکه برای توقف حملات خود در این منطقه با روسیه به توافق رسیده است که برای مدتی در شمال شرق سوریه حضور نظامی داشته باشد. در واقع گشت زنی های مشترک ترکیه با روسیه جنبه بین المللی به حضور نظامی این کشور در خاک سوریه داده است.

بشار اسد توافق روسیه و ترکیه و همچنین عقب نشینی شبه نظامیان ی.پ.گ به عمق 30 کیلومتری از مرز سوریه را به عنوان یک اقدام مثبت در راستای یاری به حاکمت کامل دمشق کل سوریه قلمداد نموده است.

وی در خصوص حاکمیت ارتش ترکیه در رأس العین و تل ابیض گفت: این مناطق در نهایت به ارتش سوریه بازگردانده خواهد شد.

هدف روسیه از گشت زنی مشترک با ترکیه چیست؟

الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه پیش از توافق 30 مهر روسیه با ترکیه اعلام نموده بود: مسکو اجازه نخواهد داد تا بین ترکیه و سوریه درگیری به وجود آید.

در مناطقی که نظامیان روسیه و ترکیه به گشت زنی مشترک می پردازند، نظامیان سوریه هم وجود دارند. به طوری که روز هفتم آبان ماه 18 نفر از نظامیان ارتش سوریه توسط ارتش ترکیه اسیر شده بودند که این نظامیان پس از مذاکره میان مسکو آنکارا به روسیه تحویل داده شدند.

مسکو از به اهتزاز درآمدن پرچم ترکیه در کنار پرچم روسیه سود می برد. چراکه رسانه های روسی با بهره گیری از این اتفاق، روزانه گزارش های مفصلی از به وجود آمدن شکاف میان اعضای ناتو ارائه می نمایند.

هدف استراتژیک روسیه در تحولات اخیر، دور نگه داشتن آمریکا از سوریه، حفظ کُردها زیر نظر دولت سوریه و کنترل ترکیه است.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای اصلی ناتو به گشت زنی مشترک با روسیه به عنوان رقیب اصلی ناتو در سوریه می پردازد و این مسئله با واکنش ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روبرو می گردد به طوری که وی در یک کنفرانس خبری به تاریخ سوم آبان ماه گفت: ما در میدان سوریه حضور نداریم. به همین دلیل برای ارزیابی فعالیت های هر یک از متحدانمان در سوریه احتیاط می کنیم. مبارزه ناتو با داعش ادامه دارد و به دنبال راه چاره سیاسی برای حل بحران سوریه هستیم.

همچنین روسیه با توجه به اینکه مذاکرات ژنو برای تدوین قانون اساسی به منظور حل بحران سوریه شروع خواهد شد، کوشش می نماید تا ترکیه را با دادن منطقه رأس العین تا تل ابیض کنترل کند تا در این مذاکرات در خصوص خواسته های روسیه پرخاش ننموده و با سکونت رفتار کند.

البته گشت زنی های ترکیه در سوریه نه تنها موقت خواهد بود بلکه حضور نظامی این کشور در ادلب، عزاز، جرابلس و عفرین نیز طولانی نخواهد بود. چراکه آمریکا و روسیه در خصوص سوریه به توافق با یکدیگر رسیده اند و تنها سهم کوچکی به ترکیه دادند تا در منطقه مشخصی از سوریه حضور نظامی داشته باشد. حتی خبر شروع عملیات اخیر نظامی ترکیه در سوریه توسط آمریکا و انتها آن توسط روسیه اعلام شد.

حضور چند هزار نفری نظامیان آمریکا در مناطق نفتی سوریه و توافق با روسیه در این خصوص، دور از ذهن نیست.

نویسنده: حمید قدسی آذر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 590

به "گزارش، هدف از گشت زنی های مشترک روسیه-ترکیه در شمال سوریه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، هدف از گشت زنی های مشترک روسیه-ترکیه در شمال سوریه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید