اردوغان هم چنان به فکر اعزام نیرو به قره باغ است، پاشینیان: مسئول وخامت اوضاع قره باغ هستم

به گزارش مجله وتورلد، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس جمهوری ترکیه درخواست اعزام نیرو های کشورش به منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان را تسلیم مجلس کرد.

اردوغان هم چنان به فکر اعزام نیرو به قره باغ است، پاشینیان: مسئول وخامت اوضاع قره باغ هستم

جهت دریافت خدمات ویلا طراحی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از آناتولی، این طرح که از سوی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ارائه شده است، به دنبال استقرار نیرو های صلحبان در منطقه قره باغ به مدت یک سال است. در شرح این طرح ذکر شده است که این استقرار در راستای منفعت و رفاه مردم این منطقه و همچنین در جهت منافع ملی ترکیه است.

این طرح سه شنبه در مجلس ترکیه به رای گذاشته می گردد.

این در حالی است که بر اساس توافق سه جانبه اجرا شده برای آتش بس در قره باغ که به امضای روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان رسیده این تنها صلحبانان روسی هستند که در حد فاصل نیرو های دو کشور برای نظارت بر آتش بس مستقر می شوند.

روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ از 1991 تنش آلود بوده است، اما درگیری های جدید از 27 سپتامبر شروع شد. از آن موقع، طرفین بار ها یکدیگر را به حمله به غیرنظامیان و نیرو ها متهم نموده و حتی سه آتش بس انسانی هم نقض شد. اما انتها ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته بیان کرد طرفین به توافقی برای انتها درگیری دست یافته اند.

کوشش اردوغان برای دریافت مهر تایید مجلس ترکیه برای اعزام نیرو به قره باغ در شرایطی انجام می گردد که علاوه بر مخالفت سخنگوی وزارت خارجه روسیه، سخنگوی نخست وزیر ارمنستان هم گفته صحبت های رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه ماموریت صلحبانی در قره باغ شامل نیرو های ترکیه هم می گردد، صحت ندارد.

با این حال، ریاست جمهوری ترکیه پس از رایزنی تلفنی پوتین و اردوغان بیان کرد، ترکیه و روسیه بر اجرای آتش بس در قره باغ از یک مرکز نظارت مشترک نظارت خواهند داشت. براساس آن، اردوغان در گفتگو با پوتین، این را گام درست آن ها در جهت حل دائمی اوضاع خواند و اضافه نمود آنکارا و مسکو به طور مشترک فعالیت های مربوط به نظارت بر آتش بس در قره باغ را انجام خواهند داد.

بر اساس توافق جدید، جمهوری آذربایجان مناطقی از قره باغ را که در طول درگیری تصرف نموده است، حفظ می نماید، اما ارمنستان موافقت کرد طی چند هفته از چندین منطقه عقب نشینی کند. نیرو های حافظ صلح اعزامی روسیه هم شامل 1960 نظامی به همراه 90 خودروی زرهی و 380 تجهیزات نظامی دیگر خواهند بود.

نخست وزیر ارمنستان: صدها سرباز در قره باغ مفقود شده اند

نخست وزیر ارمنستان: صدها سرباز در قره باغ مفقود شده اندنخست وزیر ارمنستان از مفقود شدن صدها سرباز ارتش این کشور در جنگ با ارتش آذربایجان در منطقه قره باغ اطلاع داد.

به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان امروز -دوشنبه- گفت که صدها سرباز ارتش این کشور در درگیری نظامی با ارتش آذربایجان در منطقه قره باغ مفقود شده اند.

پاشینیان گفت: ما صدها نفر از سربازانمان را از دست داده ایم و امیدواریم که بعضی از آن ها را زنده پیدا کنیم. روز گذشته فردی زخمی پیدا شد که نامش در فهرست کشته ها بود.

وی اضافه نمود: مرحله تبادل زندانیان با جمهوری آذربایجان پس از اتمام مرحله تبادل کشته ها شروع خواهد شد.

به همین دلیل پاشینیان تغییر توافق در خصوص آتش بس در منطقه قره باغ بین طرف های درگیر را غیر واقعی دانست.

وی اضافه نمود: در واقع، تغییر مفاد توافق یک گام به عقب و به مفهوم تغییر شرایط نظامی خواهد بود. این برای همه طرف ها غیرواقعی است.

پاشیان در انتها گفت که وی مسئول نخست اوضاع منطقه قره باغ و تحولات موجود است.

ده ها ففرایند هواپیمای نظامی روسی به ارمنستان اعزام شدند

خبرگزاری تاس با انتشار این خبر به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت: 18 ففرایند هواپیمای ترابری نظامی دیگر از نوع ایلیوشین76 و دو ففرایند هواپیمای ترابری نظامی نوع آنتونوف-124 که حامل تجهیزات نظامی و صلح بانی بود در فرودگاه ایروان پایتخت ارمنستان بر زمین نشستهاند.

بنابراین گزارش وزارت دفاع روسیه در این زمینه امروز در بیانیه ای بیان کرد: 18 ففرایند دیگر هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین و دو ففرایند هواپیمای آنتونوف متعلق به نیروی هوافضای روسیه که مجهز به تجهیزات تیپ پانزدهم صلح بانان است به برای مشارکت در عملیات صلح بانی در منطقه مورد مناقشه قره باغ در فرودگاه ایروان بر زمین نشستند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه در ادامه می افزاید: نیروهای روسیه تجهیزات و ادوات نظامی را از این هواپیماها تخلیه کردند

ایتارتاس در ادامه گزارش داد: در 24 ساعت گذشته هواپیماهای نیروی هوافضا روسیه تا به امروز 58 واحد تجهیزات شامل، نفربر زرهی، کامیون های باری، کامیون های تانکردار، بیل مکانیکی و دیگر تجهیزات فنی را به ارمنستان تحویل داده اند.

وزارت دفاع روسیه درحالی در بیانیه ای از اعزام 18 ففرایند دیگر هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین به ایروان خبر می دهد که کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز 24 آبان گفته بود: انتقال صلح بانان روسی به قره باغ با هواپیماهای ترابری نظامی ادامه دارد و تا به امروز 95 پرواز برای انتقال صلحبانان به این منطقه انجام داده اند.

بعد از 40 روز منازعه و درگیری مستقیم میان جمهوری اذربایجان و ارمنستان، با ابتکار روسیه، طرفین به توافق آتش بس دست یافتند.

به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (20 آبان) سندی برای تحقق آتش بس کامل و برطرف تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ به امضای علی اف، پاشینیان و پوتین رسید.

وظیفه نظارت بر رعایت آتش بس بین دو طرف را نیروهای صلحبان ارتش روسیه به عهده دارند.

پاشینیان: مسئول وخامت اوضاع قره باغ هستم

نخست وزیر ارمنستان خود را مسئول اصلی اوضاع کنونی در منطقه قره باغ دانست و گفت: حاضرم در مقابل دادگاه مردم ارمنستان بایستم و یادآور شد، نظامیان ارمنی علاوه بر ارتش آذربایجان، در مقابل نظامیان ترکیه و مزدوران خارجی می جنگیدند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خود را مسئول اصلی وخامت اوضاع کنونی در منطقه قره باغ کوهستانی می داند. به گفته وی، ایروان نتوانست منطق حاکم بر مذاکرات را تغییر دهد.

نخست وزیر ارمنستان امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: من شخصاً نخستین مقامی هستم که مسئول آنچه در قره باغ رخ داده، است. در این مسئله هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

پاشینیان اضافه نمود: من به خوبی درک می کنم که باید در برابر دادگاه مردم ارمنستان حاضر گردد. البته این افراد (بعنوان قاضی این دادگاه) باید از همه شرایط پفراینده اطلاع داشته باشند، باید با مقامات نظامی، مخالفان و دولت گفت وگو نمایند و با واقعیات ماجرا آشنا شوند.

وی ادامه داد: تا ماه مه سال 018 ، هنگامی که او به قدرت رسید، فرایند مذاکرات نقطه بازگشت را پشت سر گذاشته بود و به طور واضح خطوط امتیازات ارضی، بدون معین شرایط، و به عبارت دیگر- دادن سرزمین ها در ازای هیچ چیز ترسیم شده بود. ما سعی کردیم این منطق را تغییر دهیم. من سعی کردم مقاومت خود را افزایش دهم، ولی پیروز نشدیم.

به گفته وی، در حال حاضر، مهمترین مسئله شرایط منطقه قره باغ کوهستانی به همراه مسائل انسان محبت آمیز و سایر موارد ضروری در این رابطه است.

پاشینیان همچنین بیان کرد که نیروهای نظامی ارمنستان به دلیل اینکه نه تنها با ارتش آذربایجان، بلکه با نیروهای مسلح ترکیه و مزدوران تروریستی وارده شده از خاورمیانه می جنگیدند، در مناقشه قره باغ شکست خوردند.

نخست وزیر ارمنستان گفت: در نتیجه نبردهای ماه جولای (در شمال شرقی ارمنستان) معین شد که ما آماده جنگ با ارتش آذربایجان هستیم. با این حال، دلیل اصلی ناکامی ما جنگ با آذربایجان، ترکیه و تروریست ها بودند.

در اواخر ماه سپتامبر، پاشینیان گفته بود که مقامات بلندپایه ارتش ترکیه در آذربایجان هستند و راهنمایی عملیات نظامی در قره باغ را بر عهده دارند.

در اوایل ماه اکتبر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از انتقال حداقل 300 نیروی تروریستی به وسیله ترکیه به باکو صحبت کرد. مقامات مسکو نیز بارها نسبت به این مسئله هشدار دادند. بعد از آن رسانه های گروهی به تدریج گزارشاتی از حضور صدها شبه نظامی سوری مرتبط با ترکیه مستقر در قره باغ اطلاع دادند.

در اوایل ماه نوامبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از نگرانی مسکو درباره بین المللی شدن مناقشه قره باغ و درگیر شدن گروه های مسلح اعزامی از خاورمیانه به این منطقه اطلاع داده و بیان کرد که تعداد آنها در حال حاضر به دو هزار نفر رسیده است.

خطیب زاده: از حل دائمی بحران قره باغ استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه، جهت حل بحران قره باغ را روشن دانست و گفت: ایران از هرگونه حل و فصل دائمی این بحران استقبال و طرح ارائه شده ایران همپوشانی جدی با طرح اجرا شده دارد.

خطیب زاده در نشست خبری امروز خود، درباره طرح ایران برای مناقشه قره باغ، گفت: در هفته گذشته جوسازی صورت گرفت، بعضی از فضای مجازی سوء استفاده کردند، جمهوری اسلامی ایران از هرگونه حل و فصل دائمی این بحران استقبال می نماید، در عین حال فکر می کنیم جهت روشن است، طرح ارائه شده ایران همپوشانی جدی با طرح اجرا شده دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید نمود: مرز های ایران و منطقه تغییری ننموده و نخواهد کرد، کریدوری که مطرح شده یک جاده ترانزیت ساده است، البته درباره امنیت و کم و کیفی آن باید گفتگو صورت بگیرد، این یک چیز کاملا دقیقی است و جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری را نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم نیرو های تکفیری منطقه را ترک نموده باشند و حل و فصل مناسب این مناقشه به سود همه است، اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران در شاهراه جهت های ترانزیتی جهان واقع شده است و از این موقعیت مطلع است و خود استفاده و دوستانش را هم بهره مند می نماید، به مصاحبه اخبر آقای عراقچی در این باره مراجعه کنید، این ابهامات آنجا هم پاسخ داده شده است.

ملاقات رئیس جمهور ارمنستان با بن زاید درباره قره باغ

خبرگزاری رسمی امارات (وام) گزارش داد، آرمن سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان به ابوظبی سفر نموده و مذاکراتی با محمد بن زاید، ولیعهد این کشور درباره قره باغ داشته است.

این خبرگزاری بیان کرد: طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات همراه با تعداد دیگری از مسؤولان اماراتی در این ملاقات حضور داشتند.

وام گزارش داد، در این ملاقات درباره ادامه یافتن همکاری ها گفتگو شده و دو طرف راه های توسعه و تقویت روابط را در راستای تحقق منافع مشترک دو کشور آنالیز نموده و به بعضی مسایل منطقه ای و بین المللی مهم مشترک پرداختند.

خبرگزاری رسمی امارات اضافه نمود، ولیعهد ابوظبی در این ملاقات حمایت خود را از توافق اتمام جنگ در منطقه قره باغ اعلام نموده و نسبت به آتش بسی همه جانبه در این منطقه ابراز امیدواری کرد.

بن زاید در ادامه گفت: این توافق به منزله گامی به سوی صلح در هر دو کشور دوست امارات و فراموش کردن درگیری های گذشته در قفقاز خواهد بود.

ارمنستان و جمهوری آذزبایجان توافقی برای انتها دادن به جنگ در منطقه قره باغ به امضا رساندند و بر اساس آن نیروهای ارمنستانی با نظارت نیروهای حافظ صلح روسی از این منطقه خارج می شوند و طبق جدول زمانی معین شده منطقه را به جمهوری آذربایجان تحویل می دهند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1328

به "اردوغان هم چنان به فکر اعزام نیرو به قره باغ است، پاشینیان: مسئول وخامت اوضاع قره باغ هستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان هم چنان به فکر اعزام نیرو به قره باغ است، پاشینیان: مسئول وخامت اوضاع قره باغ هستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید