وزیر نفت: بعضی کمپانی ها برای حضور در میادین نفتی و گازی به ما ایمیل زدند

به گزارش مجله وتورلد، جواد اوجی در مراسم پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاس با بیان اینکه صنعت پتروشیمی یکی از دستاورد های انقلاب اسلامی است، گفت: رقم فراوری محصولات پتروشیمی در ابتدای انقلاب 1.5 میلیون تن بوده که بیشتر هم شامل محصولات کود شیمیایی، اوره و آمونیاک بود، اما امروز این رقم به 99 میلیون تن محصولات متنوع هم شامل پلیمری ها، آروماتیک، شیمیایی و زنجیره تکمیل است.

وزیر نفت: بعضی کمپانی ها برای حضور در میادین نفتی و گازی به ما ایمیل زدند

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه دستاورد انقلاب در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و پالایش چشمگیر بوده است، ادامه داد: ما کشوری هستیم که بالغ بر 153 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و 33 هزار میلیارد متر مکعب گاز قابل استحصال و بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه طی 44 سال گذشته رشد خوبی در صنعت نفت شاهد بوده ایم، توضیح داد: به طور مثال در حوزه بالادست در بخش حفاری افقی اکنون تکنولوژی بالایی داریم. در توسعه میادین در دریا و خشکی پیشرفت خوبی داشته ایم. ابتدای انقلاب فقط پالایشگاه بید بلند با ظرفیت 25 میلیون متر مکعب را داشتیم، اما امروز بیش از یک میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید پالایشی گاز شیرین و ترش را داریم.

اوجی افزود: در ابتدای انقلاب تعداد روستا ها و شهر های گازرسانی شده کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود، اما امروز 85 درصد ضریب خانوار روستایی و 98 درصد ضریب خانگی در حوزه شهری از نعمت گاز برخوردار است.

وی تاکید نمود: هر جا خط لوله گاز عبور کند، جدا از تامین احتیاج مردم، به لحاظ توسعه صنایع و نیروگاه ها نیز دارای اهمیت است.

مقام عالی وزارت نفت با بیان اینکه برنامه ما این است که اتفاقات خوبی در حوزه صنعت پالایشی کشور رقم بخورد، اظهار داشت: تا انتها سال 1400 ظرفیت تولید پتروشیمی به 140 میلیون تن خواهد رسید.

اوجی با اشاره به فرایند رشد تقاضای محصولات پتروشیمی در مقایسه با منابع هیدروکربوری بیان نمود: در جهان میزان تقاضای نفت یک تا 2 درصد رشد داشته است در حالی که این رقم برای محصولات پتروشیمی 8 تا 10 درصد است.

وی با بیان اینکه 33 هزار میلیارد متر مکعب ذخایر گازی پشتیبان خوبی برای تامین خوراک پتروشیمی ها است، گفت: هیچ حوزه ای به میزان پتروشیمی، اگر زنجیره تکمیل آن اجرا گردد اشتغال و سود بالا با هزینه کم نخواهد داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه تحریم ها کمترین آسیب را در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی وارد کرد، یادآور شد: پتروشیمی ها سال جاری 10 میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند که یاری بزرگی به تامین احتیاج ارزی صنایع دیگر نیز بوده است.

اوجی با بیان اینکه سرمایه گذاری خوبی در صنعت پتروشیمی اجرا شده، اگرچه نامتوازن بوده است، اظهار کرد: با برنامه ریزی های وزارت نفت کوشش می گردد سرمایه گذاری ها در حوزه این صنعت متوازن گردد چرا که این صنعت در بخش اشتغالزایی به خصوص زنجیره تکمیل، رتبه اول را داراست و در منطقه ها کم برخوردار، به راحتی امکان احداث دارد.

وی افزود: به طور مثال چنانچه بخواهیم میادین نفتی و گازی را توسعه دهیم، سرمایه زیادی احتیاج دارد، اما میزان اشتغالزایی آن پایین است، ولی در صنایع تکمیلی پتروشیمی اینطور نیست؛ سرمایه گذاری کمتر و اشتغالزایی بالایی دارد

این مقام عالی وزارت نفت افزود: البته این صنعت چالش هایی هم دارد از جمله تامین خوراک در فصل سرد است. ما از ابتدای دولت نو، دغدغه تامین خوراک را داشتیم بنابراین یکی از برنامه های توسعه میادین گازی به خصوص میادین مشترک برای برطرف این دغدغه ها بوده است. بر این اساس تا امروز بالغ بر 4.5 میلیارد دلار قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه میادین نفتی، گازی و بعلاوه 10 تفاهم نامه به امضاء رسیده است.

اوجی ادامه داد: قرارداد ها با شرکت های توانمند داخلی که بعضی کنسرسیون بوده و تعدادی از قرارداد ها هم با شرکت های خارجی امضاء شده است.

وی تاکید نمود: یکی از محور های قرارداد ها افزایش تولید نفت و گاز بوده و بنا بر این است که ظرف 3 تا 4 ماه آینده تفاهم نامه ها نیز تبدیل به قرارداد شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه ما در زمینه امضای قرارداد ها منتظر لغو تحریم نبوده ایم، یادآور شد: اگرچه با لغو تحریم ها، گشایش ها بیشتر خواهد شد.

اوجی گفت: در حال حاضر بعضی کمپانی ها به ما ایمیل زده و یا وارد مذاکره شده اند تا در میادین نفتی و گازی ما سرمایه گذاری نمایند.

وی با اشاره به برنامه سرمایه گذاری در حوزه پتروپالایشگاهی بیان نمود: طی چند سال گذشته در این حوزه سرمایه گذاری کمی اجرا شده در حالی که پتروپالایشگاه ها، جدای از تامین سوخت، به لحاظ تامین خوراک پتروشیمی ها و بعلاوه امنیت انرژی دارای اهمیت هستند.

مقام عالی وزارت نفت ادامه داد: اگر پتروپالایشگاه ها تاسیس شوند، 50 درصد محصولات اختصاص به خوراک پتروشیمی خواهد داشت.

اوجی افزود: تا به امروز 12 قرارداد احداث پتروپالایشگاه منعقد شده که 8 مجتمع آن با خوراک فنت خام و 4 مجتمع گازی خواهد بود.

وی افزود: ما ظرفیت تولید یک میلیون و 460 هزار بشکه ای را خواهیم داشت که به تامین سوخت و هم جهت تامین خوراک خواهد بود.

وزیر نفت با اشاره به اصلاح آیین نامه مجوز تنفس خوراک اظهار داشت: با این رویه، سرمایه گذاری در این حوزه تسهیل خواهد شد.

اوجی در ادامه به برنامه وزارت نفت برای ساخت یک واحد پتروپالایشی 300 هزار بشکه ای اشاره نمود و گفت: این موضوع بیانگر این است که عزم دولت، افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پاسخ به دغدغه تامین خوراک پتروشیمی ها است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با مدیریت نو هلدینگ خلیج فارس اتفاقات خوبی در صنعت پتروشیمی رقم بخورد، یادآور شد: امیدواریم با تشکیل هلدینگ های بزرگ پتروشیمی، دغدغه سرمایه گذاری و خوراک نداشته باشیم.

این مقام عالی وزارت نفت با اشاره به قیمت مناسب خوراک در کشور ما گفت: در حال حاضر هر متر مکعب گاز در اروپا 1.33 دلار است، اما ما رقم خوبی را در نظر گرفتیم تا سرمایه گذاران دغدغه نداشته باشند. در دولت برای نرخ خوراک سقف مشخص و به تصویب رسیده و بنا بر این است که از نرخ مشخص شده بالاتر نرود و این برنامه از بهمن ماه اجرایی خواهد شد.

اوجی با اشاره به برنامه دولت در راستای حمایت از پتروشیمی ها به لحاظ خوراک، دانش فنی و سرمایه گذاری بیان نمود: با این رویه امیدواریم تحول بزرگی در این صنعت اتفاق بیفتد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2027

به "وزیر نفت: بعضی کمپانی ها برای حضور در میادین نفتی و گازی به ما ایمیل زدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نفت: بعضی کمپانی ها برای حضور در میادین نفتی و گازی به ما ایمیل زدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید