مقررات ملی ساختمان چیست

به گزارش مجله وتورلد، مقررات ملی ساختمان

مجموعه مقررات ملی ساختمان که فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان می باشد ، بی تردید نقشی موثر در رسیدن به اهداف عالی تامین ایمنی ، بهداشت ، سلامت و صرفه مالی فرد و جامعه خواهد داشت که رعایت آن ، ضمن تامین اهداف مذکور ، باعث ارتقای کیفیت و همچنین افزایش عمر مفید ساختمان ها می گردد.

مقررات ملی ساختمان چیست

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

اگرچه مقررات مذکور ، به خودی خود متضمن کیفیت ساختمان ها نمی باشد و ضروری است تا در کنار تدوین این مقررات ، به موضوع ترویج و آموزش آن در جامعه مهندسی کشور به صورت خاص و آحاد مردم به طور عام از یک سو و ایجاد نظامی کارآمد جهت اعمال و کنترل این مقررات و تنظیم روابط دخیل در ساخت و ساز ، مسئولیت ها ، توضیح وظایف و مراحل قانونی اقدامات ساخت ، توسعه بنا ، تغییر کاربری و دیگر موارد مربوط به ساختمان از سوی دیگر توجه گردد.

سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز به عنوان بخشی از سلسله مراتب لازم جهت اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان و افزایش کیفیت خدمات مهندسی و همچنین نظارت بر حسن اجرای خدمات ، ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه های مربوط به صنعت ساختمان و الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان ، مطابق قانون تشکیل شده است.

ولی با وجود تمامی این تشکیلات و اصولی که بر اجرای بهتر فرآیند ساختمان سازی و نظارت بر اجرای آن گرفته شده است ، موضوع صلاحیت و اجرای پروژه ساختمان از چالش های مهم در این حوزه می باشد.

به طور کلی به مجموعه ای از ضوابط فنی ، اجرایی و حقوقی در طراحی ، بازرسی و اجرای عملیات ساختمانی که شامل تخریب بنا ، نوسازی و بازسازی ساختمان قدیمی ، گسترش بنا ، تعمیر و بازسازی اساسی ، تغییر کاربری و همچنین بهره برداری از ساختمان را مقررات ملی ساختمان می گویند ، که به هدف تامین ایمنی ، عمر مناسب ، آسایش و راحتی ، بهداشت و صرفه مالی تهیه شده است و در قبال بیست و دو جلد کتاب ارائه می گردد. که این مقررات شامل موارد ذیل می باشد:

  1. تنظیم مقررات ملی ساختمان
  2. سلسله مراتب تنظیم مقررات ملی ساختمان
  3. انتشار مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی

تنظیم مقررات ملی ساختمان

وزارت مسکن و شهر سازی کشور ، اقدام به طراحی و تدوین این مقررات می کند.

سلسله مراتب تنظیم مقررات ملی ساختمان

بعد از تهیه پیش نویس اولیه از مقررات ، در جلسات هر کارگروه تخصصی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد ، اگر احتیاج باشد در مقررات تغییر و یا اصلاحی صورت می گیرد. پس از آن به وزیر مسکن جهت ابلاغ به شوراهای مسکن کشور پیشنهاد می گردد.

انتشار مقررات ملی ساختمان

لیست 22 جلد کتاب به توضیح ذیل می باشد:

1- تعاریف

2- نظامات اداری

3- حفاظت ساختمان ها در برابر حریق

4- الزامات عمومی ساختمان

5- مصالح و فرآورده های ساختمانی

6- بارهای وارد بر ساختمان

7- پی و پی سازی

8- طرح و اجرای ساختمان هایی با مصالح بنایی

9- طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه

10- طرح و اجرای ساختمان های فولادی

11- اجرای صنعتی ساختمان ها

12- ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

13- طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها

14- تاسیسات مکانیکی

15- آسانسورها و پله های برقی

16- تاسیسات بهداشتی

17- لوله کشی گاز طبیعی

18- عایق بندی و تنظیم صدا

19- صرفه جویی در مصرف انرژی

20- علائم و تابلوها

21- پدافند غیرعامل

22- مراقبت و نگهداری از ساختمان ها

انتشار مقررات ملی

چه افرادی باید مجری ساختمان سازی باشند

یکی از مقررات مهم مربوط به رعایت قواعد فنی در طراحی و اجرای ساختمان ها ، مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تحت عنوان نظامات اداری مربوط به آیین نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می باشد که در تیرماه 1383 به پیشنهاد وزارتخانه های مسکن و شهرسازی (راه و شهرسازی فعلی) و کشور به تصویب هیات وزیران رسید و لازم الاجرا شد.

ماده 5 این آیین نامه مقرر کرده است که تمامی طراحی ها از جمله معماری ، سازه ، تاسیسات برقی و مکانیکی باید از طرف اشخاص حقوقی یا دفاتر مهندسی طراحی ساختمانی صلاحیت دار که دارای پروانه اشتغال می باشند ، به عنوان طراح تهیه گردد.

ولی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در مورد عملیات اجرایی ساختمان بود ، تا پیش از ابطال ماده 9 این آئین نامه ، در این ماده آمده بود که عملیات اجرایی ساختمان را باید اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به عنوان مجری ، طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت راه و شهرسازی انجام دهند و مالکان جهت انجام کارهای ساختمانی خود مکلف اند که از این گونه مجریان استفاده کنند.

همچنین در ماده 10 نیز تاکید شده بود که شهرداری ها و دیگر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظف اند نام و مشخصات مجری واجد شرایط را که از طرف مالک معرفی شده و نسخه ای از قرارداد منعقد شده با او را که در اختیار شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قرار داده است ، در پروانه مربوط قید کنند.

ولی با ابطال ماده 9 آئین نامه ، کار عملیات اجرایی ساختمان که تا پیش از این در اختیار شرکت های پیمانکاری و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان بود ، از دست آن ها خارج و مقررات دیگری جایگزین مقررات قبلی شد.

وزارت راه و شهرسازی در این راستا در بخشنامه ای به سراسر کشور ، بر ضرورت اجرای دستورالعمل طریقه فعالیت سازندگان مسکن و ساختمان (مجریان ذیصلاح) مصوب 1387 تاکید نمود و اینگونه بود که تکلیف مجریان ذیصلاح بر اساس دستورالعمل قبلی مجددا برقرار شد.

بر اساس ماده یک این دستور العمل ، سازندگان دارای پروانه صلاحیت شامل سازندگان حقیقی و حقوقی ساختمان دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی شناخته شدند.

بر اساس این تعریف ، سازنده حقیقی شامل مهندس ، کاردان فنی ، دیپلم فنی ، معمار تجربی و سازنده حقوقی شامل شرکت یا موسسه دارای پروانه اشتغال بکار معرفی شدند. بر اساس ماده 4 دستورالعمل نیز میزان ظرفیت اشتغال مجاز مهندسان ، کاردانان ، معماران و شرکت های مهندسی مشخص شد به صورتی که اشخاص حقیقی حداکثر تا سه هزار مترمربع و شرکت های رتبه بندی شده در سازمان مدیریت حداکثر تا 70 هزار مترمربع می توانند پروژه قبول کرده و در آن مشغول به فعالیت شوند.

مجریان ساختمان

منبع: رویا مال
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 965

به "مقررات ملی ساختمان چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقررات ملی ساختمان چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید