مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر میکروب ها یاری می نماید

به گزارش مجله وتورلد، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر میکروب ها یاری می نماید و باعث تبدیل به سویه نو و انتشار آنها می گردد.

مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر میکروب ها یاری می نماید

محمود اعتباری امروز در جمع خبرنگاران گفت: درمان بیماری های ویروسی و باکتریایی احتیاجمند مصرف دارو های خاص است که مصرف آنتی بیوتیک بدون تشخیص و تجویز پزشک تنها به مقاومت دارویی می انجامد.

او بیان داشت: مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر میکروب ها یاری می نماید و باعث تبدیل به سویه تازه و انتشار آن ها می گردد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و قرقره کردن دارو های ضدعفونی کننده گلو را از راه حل های اساسی مواجهه با بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا بیان کرد و اضافه نمود: برای کامل شدن دوره درمان احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

او با بیان اینکه 100 درصد دارو های آنتی بیوتیک تحت پوشش بیمه است، اضافه نمود: دارو های OTC (بدون نسخه پزشک) به صورت آزاد و با دادن اطلاعاتی به داروساز و مشاوره گرفتن از وی، در داروخانه ها ارائه می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ارتباط با تجویز غیر منطقی دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها، گفت: مصرف خودسرانه دارو های آنتی بیوتیک در کشور 16 برابر بالاتر از استاندارد دنیای است و این آمار بر اساس آنالیز نسخ دارویی بدست آمده است.

رسول سلطانی پزشک، بیمار، داروساز و محیط کار را چهار عامل مؤثر در تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیک مطرح نمود و گفت: زمانی که برای درمان بیماری های میکروبی و عفونی، اطلاعات کافی و به روز نباشد، تجویز غیر منطقی دارو صورت می گیرد.

او از داروسازان خواست که در تجویز آنتی بیوتیک حساسیت بیشتری به خرج بدهند، اضافه نمود: امروزه دنیا با چالش مصرف بی رویه و غیر منطقی دارو و آنتی بیوتیک ها روبرو است.

سلطانی اضافه نمود: بسیاری از بیماری های شایع در سطح جامعه بیماری های ویروسی هستند که برای درمان این دست بیماری ها احتیاج به تجویز آنتی بیوتیک نیست، چرا که آنتی بیوتیک ها دارو های ایمنی نیستند و عوارض شدیدی از قبیل اختلالات ریتمیک قلبی، اسهال، پارگی تاندون های مفصلی، تشنج و عفونت های پوستی را به همراه دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مصرف آنتی بیوتیک با تشخیص و تجویز پزشک را در صورت کامل شدن دوره و مصرف دوز صحیح آن ها بیان کرد، چرا که در صورت کامل نشدن دوره مصرف دارو، احتمال شدت گرفتن بیماری وجود دارد.

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1401 بروزرسانی: 2 آذر 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2198

به "مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر میکروب ها یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر میکروب ها یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید