مخالفت سه کشور مهم اروپایی با فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران، سه کشور اروپایی امضاءکننده توافق هسته ای 2015 با ایران (موسوم به برجام) در واکنش به تسلیم درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت برای بازگشت تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران، با صدور یک بیانیه مشترک موضع مخالف خود را نسبت به این اقدام آمریکا آشکارا اعلام کردند. متن کامل این بیانیه به توضیح زیر است:

مخالفت سه کشور مهم اروپایی با فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

روز 20 آگوست، آمریکا با ارسال نامه ای به شورای امنیت خواهان شروع فرایند بازگشت اتوماتیک [تحریم ها] شده که به طرف های برجام اجازه می دهد خواهان اعمال مجدد تحریم های چندجانبه ای علیه ایران شوند که ذیل مفاد قطعنامه 2231 علیه ایران برطرف شده است. فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده یادآور می شوند که آمریکا بعد از خروج خود از توافق هسته ای در تاریخ 8 مه 2018، به مشارکت خود در برجام پایان داده است.

موضع ما درباره کارآمدی اطلاعیه آمریکا ذیل قطعنامه 2231 به صراحت به رئیس شورا و تمامی اعضای شورای امنیت ابراز شده است. بنابراین، ما نمی توانیم از این اقدام که با کوشش های فعلی ما برای حمایت از برجام سازگاری ندارد، حمایت کنیم.

فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به حراست از فرایندها و نهادهایی که شالوده های چندجانبه گرایی را تشکیل می دهند متعهدند. ما کماکان بر اساس هدف حفظ مرجعیت و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل عمل می کنیم. ما از تمامی اعضای شورای امنیت می خواهیم از انجام اقداماتی که تنها اختلافات در شورای امنیت را تعمیق می نمایند یا بر کار آن اثرات مضر دارند، خودداری نمایند.

ما علی رغم چالش های قابل توجه ایجادشده در اثر خروج آمریکا از برجام به این توافق پایبند می مانیم. معتقدیم مسئله فعلی عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را باید به وسیله گفت وگو میان طرف های برجام به روش های مختلف از جمله به وسیله کمیسیون مشترک برجام و استفاده از ساز و کار حل و فصل اختلافات حل و فصل کرد. ما از ایران می خواهیم به منظور حفظ توافق تمامی اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته ای خودش را به عقب برگردانده و بدون تأخیر به پایبندی کامل توافق برگردد.

همان طور که تا به حال در مقاطع مختلف از جمله در بیانیه مورخه 19 ژوئن اعلام نموده ایم ما به ویژه با توجه به اقدامات ثبات زدای ایران که بی وقفه ادامه دارند از تبعات انقضای تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نگرانی های جدی داریم. تروئیکای اروپا مصمم به یافتن پاسخ های مناسب برای این چالش ها است و به همکاری با تمامی اعضای شورای امنیت و طرف های ذی نفع برای حرکت در جهت رو به جلو در جهت حفظ فضای دیپلماسی بیشتر ادامه می دهد. کوشش های ما در جهت حفظ مرجعیت و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل و پیشبرد امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1210

به "مخالفت سه کشور مهم اروپایی با فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت سه کشور مهم اروپایی با فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید