ری را در برابر رقبا ، آیا ریرا 27 هزار دلار می ارزد؟

به گزارش مجله وتورلد، قیمت ری را به تازگی به وسیله ایران خودرو یک میلیارد و 270 میلیون تومان اعلام شد. قیمتی که به نرخ رسمی دلار یعنی 47 هزار تومان، معادل 27 هزار دلار خواهد شد. این قیمت با دلار آزاد امروز هم در حدود 22 هزار دلار می گردد. اما آیا با این قیمت و مشخصات ریرا در برابر رقبا خارجی ارزش خرید دارد؟

ری را در برابر رقبا ، آیا ریرا 27 هزار دلار می ارزد؟

خبرنگاران - رضا نوروزی : ری را اولین کراس اوور ملی ایرانی و اوج بلوغ و نبوغ مهندسی صنعت خودروسازی ایران به شمار می آید. خودرویی که از تمام توان مهندسی و تعاملات خارجی صنعت خودروسازی ایران بهره می برد. از به روزترین پلتفرم موجود، نوترین پلتفرم برق و الکتریکال و پیشرفته ترین موتور ایرانی استفاده می نماید. اما آیا این اوج مهندسی ایرانی ارزش پرداخت چنین قیمت گزافی را دارد؟!

مشخصات فنی ری را

ری را از یک موتور 1.7 لیتری چهار سیلندر خطی توربوشارژ بهره می برد که نسل نو موتور ملی محسوب می گردد. این موتور از زمان بندی متغیر سوپاپ ها در هر دو میل سوپاپ و محرک الکتریکی توربوشارژ استفاده می نماید. طراحی عمده قطعات داخلی نسبت به نسل پیش بهبود پیدا نموده، و موتور در کل کاهش وزن داشته است. این به روزرسانی ها باعث ایجاد 160 اسب بخار قدرت در پنج هزار دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور در هزار و 600 تا چهار هزار و 500 دور در دقیقه شده اند.

تغییر مهم دیگر در موتور EF7P TC، افزایش حد دور موتور به 6 هزار و 400 در نمونه آزمایشی و 6 هزار دور در دقیقه در نمونه نهایی است. این عدد در موتور EF7 توربو پنج هزار و 500 دور در دقیقه بود. بوست توربو هم از هزار و 700 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. این در حالی است که، در نسخه پیشین همین موتور، این عدد روی دو هزار و 200 دور در دقیقه بود.

گیربکس ریرا یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته نسل هفتم و ساخت شرکت DAE چین است. این گیربکس توانایی خلاص شدن اتوماتیک در ترافیک ها را دارد. یکی از ایرادات گیربکس DAE که مدل پیشین آن در تارا، دنا و 207 استفاده می گردد، ضعف شیرهای برقی آن است که به مرور مشکل ایجاد می نماید.

ری را از پلت فرم نو برق و الکترونیک ایران خودرو یعنی IKBCM استفاده می نماید که ایران خودرو مدعی است تمام مسائل برقی سایر محصولات این شرکت در آن حل شده است.

بیشتر بدانید: تست تصادف ریرا منتشر شد / تست در کجا و با چه سرعتی اجرا شده؟

ری را در برابر رقبا

در بازارهای جهانی خودروهای بسیاری در محدوده 22 تا 27 هزار دلار می توان خریداری کرد. بعضی از خودروهایی که می توان نام برد، شامل موارد زیر است:

  • تویوتا کرولا کراس نسخه L و LE
  • سوزوکی گرند ویتارا GLX
  • سیتروئن C3 ایرکراس
  • هیوندای کرتا
  • هوندا Elevate
  • اشکودا کوشاک
  • هیوندای INSTER

آنالیز قیمت و ارزش خرید ری را در برابر رقبا خارجی

تویوتا کرولا کراس

این خودرو یکی از پرفروش ترین محصولات تویوتا در سال های اخیر است. نسخه L این خودرو در بازار آمریکا 23 هزار و 860 دلار و نسخه LE برچسب قیمت 26 هزار و 190 دلاری دارد. هر دو نسخه از یک موتور دو لیتری 4 سیلندر تفس طبیعی 169 اسبی و گشتاور 204 نیوتون متری بهره می برند. مصرف ترکیبی این خودرو 7.3 لیتر در 100 کیلومتر است.

سوزوکی گرند ویتارا GLX

گرند ویتارا که در دور نو واردات قرار است به ایران بیاید، یک خودروی مالی در محدوده 22 تا 24 هزار دلار است که نسل پیشین آن در ایران و از سوی ایران خودرو چندین سال با موفقیت عرضه شد. این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری (1462 سی سی) DUALJET تنفس طبیعی که با کد K15C شناخته می گردد، استفاده می نماید. این موتور می تواند 102 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور خروجی این قوای محرکه نیز به رقم 137 نیوتن متر می رسد.

سوزوکی گرند ویتارا یک محصول هیبریدی (در واقع Mild Hybrid) است و از یک پک باتری 12 ولتی لیتیوم یونی استفاده می نماید. این باتری مولد یک مجموعه الکتریکی به نام Integrated Starter Generator است. این ژنراتور در واقع زمانی که خودرو در حالت های توقف - حرکت قرار می گیرد، می تواند دوباره موتور احتراق داخلی گرند ویتارا هیبریدی را روشن کند. گیربکس این خودرو 6 سرعته اتوماتیک aisin است که نیرو را به هر دو محور جلو و عقب منتقل می نماید.

این خودرو مجهز به سامانه ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کروز کنترل، ایربگ های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده ای، سانروف پانورامیک و ایرکاندیشن اتوماتیک است. از دیگر موارد آپشنال این خودرو می توان به خروجی تهویه برای سرنشینان عقب، Apple CarPlay و Android Auto، نمایشگر لمسی 9 اینچی مولتی مدیا، Head up Display، دوربین 360 درجه، سامانه کنترل آغاز حرکت خودرو در سربالایی ها، سنسورهای پارک عقب، ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری و بعلاوه شارژر بدون سیم تلفن همراه اشاره نمود.

سیتروئن C3 ایرکراس

این خودرو در نسخه پلاس از یک موتور 1.2 لیتری 131 اسبی بهره می برد. سیتروئن C3 ایرکراس در بازار بریتانیا در حدود 20 هزار پوند معادل 25 هزار و 680 دلار قیمت دارد. آپشن های استاندارد این کلاس خودرویی همگی در این خودرو نیز وجود دارند. اما یکی از جالب ترین آپشن های سیتروئن C3 ایرکراس، داشتن آپشنی با نام Coffee Break Alert است. این سیستم به یاری یک دوربین شرایط راننده را آنالیز می نماید و هر دو ساعت به او هشدار استراحت می دهد. در صورت بی توجهی به هشدارها و تشخیص خروج از خط، سیستم سرعت خودرو را به 64 کیلومتر در ساعت محدود می نماید. در این صورت راننده تنها در صورت توقف و خاموش کردن خودرو به مدت حداقل 15 دقیقه و باز کردن در، می تواند دوباره به حالت عادی برگردد. این عمل به معنی استراحت راننده تلقی می گردد. رادار تابلو خوان نیز در C3 ایرکراس وجود دارد.

هیوندای کرتا

کرتا در بازار هند در نسخه فول با این مشخصات عرضه می گردد. نسخه فول از یک موتور 1.5 لیتری توربو GDi بهره می برد که توان فراوری 158 اسب بخار و 253 نیوتون متر گشتاور را دارد. گیربکس کرتا یک گیربکس دو کلاچه هفت سرعته با پدال شیفتر است. سیستم تعلیق جلو مک فرسون و تعلیق عقب تروشن بیم است. این خودرو نیز از 6 ایربگ بهره می برد و فهرست امکانات مناسبی دارد.

هوندا Elevate

هوندا الویت یک کراس اوور کوچک سایز شهری است که در نسخه فول از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد. این موتور توان فراوری 119 اسب بخار و 145 نیوتون متر گشتاور را دارد و به یک گیربکس CVT است. الویت قیمتی در حدود 20 هزار و 500 دلار در بازار هند دارد. این خودرو از شش ایربگ بهره می برد و فهرست امکانات مناسبی دارد.

اشکودا کوشاک

کوشاک بنا بود از سوی پارس ساتر هوشمند به بازار بیاید. اما پس از رونمایی در مرداد ماه پارسال، دیگر خبری از ارائه مشخصات و عرضه به بازار نشد. کوشاک از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر TSI تزریق مستقیم سوخت با قدرت 148 اسب بخار و 250 نیوتون متر گشتاور استفاده می نماید که به یاری یک گیربکس دو کلاچه هفت سرعته قدرت را به چرخ های جلو می رساند. این نسخه فول ترین مدل کوشاک است و در حدود 21 هزار 500 دلار قیمت دارد. فهرست آپشن های این خودرو را در این مقاله ارائه شده است.

هیوندای INSTER

هیوندای اینستر یک خودروی الکتریکی است که از دسامبر سال 2024 در اروپا و از سال 2026 در بازار هند عرضه خواهدشد. این خودرو قیمتی در محدوده 24 هزار یورو در بازار آلمان دارد. اینستر از یک موتور 95 اسب بخاری الکتریکی که 147 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید، بهره می برد. پک باتری اینستر 42 کیلووات ظرفیت و از نوع لیتیوم-یونی است. اینستر در سیکل WLTP، می تواند 300 کیلومتر و در سیکل EVDB، که سیکل رنج واقعی است، 250 کیلومتر برد دارد.

جمع بندی پیشرانه ری را در برابر رقبا

در بازارهای جهانی خودروهای مناسب خیلی زیادی می توان خرید. به بعضی از این خودروها در این مطلب پرداخته شد. اما قطعا گزینه های بیشتر دیگری در برندهای دیگر وجود دارد که آنالیز همه آن ها از حوصله این مطلب خارج است. خودروهای مورد آنالیز در این مطلب همه از برترین برندها بودند که قیمتی در محدوده 22 تا 27 هزار دلار دارند.

در بین این خودروها کرتا، کرولا کراس و کوشاک موتوری با قدرت مشابه به ری را دارند. با این تفاوت که موتور کرولا کراس تنفس طبیعی است و قطعا سختی های نگهداری از موتورهای توربو را ندارد. موتور کرتا و کوشاک GDi هستند که قطعا حساسیت نگهداری بیشتری نسبت به موتورهای MPFI دارند. موتور C3 ایرکراس، گرند ویتارا و الویت نیز قدرتی کمتر از EF7+ TC دارند. بنابراین موتور ری را تنها از کرولا کراس حجم کمتری دارد، اما با توجه به GDI نبودن، دردسرهای استفاده کمتری نسبت به C3 ایرکراس، کرتا و کوشاک در ایران خواهد داشت. موتور ری را در بین رقبا در مقام دوم بیشترین حجم قرار می گیرد. از نظر قدرت نیز موتور ری را در جایگاه دوم قوی ترین موتور قرار گرفته است. در گشتاور اما این خودرو رتبه سوم را به دست می آورد.

مشخصات موتوریایران خودرو ری راتویوتا کرولا کراسسوزوکی گرند ویتارا GLXسیتروئن C3 ایرکراسهیوندای کرتاهوندا Elevateاشکودا کوشاک
حجم (سی سی)1700200015001200150015001500
قدرت160169102131158119148
گشتاور240204137230253145250

گیربکس ری را در برابر رقبا

گیربکس هر 6 خودرو بنزینی رقیب ری را همانند خود او اتوماتیک است. با این تفاوت که گیربکس کوشاک و کرتا دوکلاچه هستند که دقیق تر و سریع تر عمل می نمایند. نکته اینجاست که هزینه نگهداری بیشتری دارند. گیربکس الویت یک گیربکس CVT با ساختار کم مصرف است. در میان رقبا، گیربکس ری را گیربکس مناسبی ارزیابی می گردد اما کیفیتی در سطح رقبا ندارد و همین موضوع اصلی ترین نقطه ضعف ری را است.

جمع بندی امکانات و طراحی ری را در برابر رقبا

طراحی یک موضوع نسبتا سلیقه ای است. با تاکید بر این گزاره، طراحی نمای جلو ری را، کوشاک، کرتا،گرند ویتارا و C3 ایرکراس همگی از ترند چراغ های جدا از هم استفاده می نمایند. غیر از نمای پشتی کرتا که هرگز زیبا نیست، باقی رقبا و ری را را می توان مناسب ارزیابی کرد. پس حالا امکانات در بین رقبا باید مقایسه گردد.

همان طور که در جدول پایین دیده می گردد، ری را در سیستم های یاری راننده نسبت به دیگر رقبا ضعف شدیدی دارد، اما در بخش امکانات مناسب است و در سطح بالایی قرار می گیرد.

جدول مقایسه امکانات ری را در برابر رقبا

امکانات و آپشن هاایران خودرو ری راتویوتا کرولا کراسسوزوکی گرند ویتارا GLXسیتروئن C3 ایرکراسهیوندای کرتاهوندا Elevateاشکودا کوشاک
ایربگ های جلوYesYesYesYesYesYesYes
ایربگ های جانبیYesYesYesYesYesYesYes
ایربگ های پرده ایNoYesYesYesYesYesYes
سیستم های یاریی ترمزYesYesYesYesYesYesYes
رادار تابلو خوانNoYesNoNoYesNoNo
رادار بین خطوطNoYesNoYesYesYesNo
دوربین 360YesNoNoNoYesNoNo
سنسور نقطه کورYesNoNoNoYesNoNo
اتوهلدYesYesYesYesYesYesYes
تهویه مطبوع اتوماتیکYesYesYesYesYesYesYes
کیلس استاترYesYesYesYesYesYesYes
شارژر بی سیمYesNoNoNoNoNoNo
تماس اضطراریYesYesYesYesYesYesYes
اپ پشتیبان خودرودر آیندهYesYesYesYesYesNo
روشن خاموش کردن سیستم تهویه از راه دورNoYesYesYesYesYesNo
تنظیمات برقی صندلی رانندهشش حالتهشش حالتههشت حالتهشش حالتههشت حالتهNoشش حالته
تنظیمات برقی صندلی سرنشینچهار حالتهچهار حالتهشش حالتهچهار حالتهNoNoچهار حالته
گرم کن صندلیYes------
سرد کن صندلی از طریق سیستم تهویهNoNoNoNoYesNoYes
سانروفYesYesYesYesYesYesYes
سقف پانورامیکNoNoYesNoYesYesNo
مانیتور (اینچ)1210/259710/2510/258
کلاستردیجیتالدیجیتالآنالوگآنالوگدیجیتالآنالوگدیجیتال
پدال شیفترYesNoYesYesYesNoYes
ترمز پارک برقیYesYesNoNoYesNoNo
سردنده الکترونیکیYesNoNoNoNoNoNo

رقبای برقی در این کلاس قیمتی

هیوندای اینستر رقیب جالبی در کلاس قیمتی ری را است که در صورت واردات و با توجه به تعرفه پنج درصدی خودروهای برقی، می تواند نزدیک به قیمت جهانی در ایران در دسترس باشد. در این صورت برای خرید ری را احتیاج به تعامل جدی است.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2350

به "ری را در برابر رقبا ، آیا ریرا 27 هزار دلار می ارزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ری را در برابر رقبا ، آیا ریرا 27 هزار دلار می ارزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید