درباره درجه بندی هتل ها در ایران چه می دانید؟

به گزارش مجله وتورلد، برخی وقت ها در خاطرات سفر از دیگران می شنویم که هتل سه ستاره فلان کشور مثل هتل پنج ستاره کشور ماست یا برعکس. مثلاً این مقایسه را بین هتل های استانبول و هتل های دبی زیاد می شنوید. واقعیت این است که برای مشخص تعداد ستاره های هتل یک مرجع بین المللی معتبر که برای همه هتل ها صدق کند، وجود ندارد. هر کشوری معیارها و ارز ش گذاری خاص خودش را در مشخص تعداد ستاره های هتل ها دارد. درجه بندی هتل ها یکی از مواردی است که در هنگام رزرو هتل تاثیر زیادی بر روی انتخاب مسافر می گذارد. می خواهیم ببینیم درجه بندی هتل ها در ایران با چه معیارهایی انجام می گردد و امکانات شان بر چه اساسی تعریف می گردد.

درباره درجه بندی هتل ها در ایران چه می دانید؟

طبق نظریه های هتل داری 30 روش مختلف برای درجه بندی هتل ها در دنیا وجود دارد. شناخته ترین روش های درجه بندی همان سیستم تعداد ستاره های هتل است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در درجه بندی های داخلی، کشورها معیارهای مختلفی را برای ارزش گذاری هتل ها در نظر می گیرند . مثلاً در آلمان هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: جهانگرد کلاس(یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره)، فِرست کلاس(چهار ستاره) و لاکچری (پنج ستاره).

در ایران هتل ها را بر اساس آیین نامه های هتلداری طبق معیارهای مختلفی درجه بندی می نمایند.

درجه بندی هتل ها بر حسب ستاره:

هتل 1 ستاره:

این هتل ها معمولاً حداقل 4 اتاق خواب دارند و باید این خدمات را ارائه نمایند:

  • رعایت حداقل سطح کیفی در بخش های مختلف
  • تجهیز 75درصد اتاق ها به حمام یا امکانات خصوصی
  • وجود سیستم گرمایش و سرمایش قابل کنترل در اتاق ها
  • تعریف محلی برای سرو صبحانه متناسب با ظرفیت هتل

هتل 2 ستاره:

هتل های 2 ستاره تمیز و راحت هستند و دکوراسیون منظم و هماهنگی دارند که خدمات زیر شامل شان می گردد:

  • رعایت کامل اصول خانه داری
  • تجهیز تمام اتاق ها به قفسه لباس، تلویزیون و مبلمان باکیفیت
  • وجود حمام و سرویس بهداشتی در تمام اتاق ها
  • پرسنل آموزش دیده و لاندری
  • سرویس خدمت رسانی به اتاق
  • ارائه حوله و صابون با کیفیت به مسافر
  • رستوران با قابلیت سرویس دهی در هر وعده غذایی
  • در برخی موارد استخر شنا یا امکانات تفریحی دیگر

هتل های 3 ستاره:

هتل های 3 ستاره معمولاً منظره زیبا دارند، خدمات شان کامل است و امکانات شان به نسبت هتل های یک و دو ستاره گسترده تر است. هر هتل سه ستاره باید این شرایط را داشته باشد:

  • ورودی بزرگ با طرحی مجذوب کننده
  • نظافت و خانه داری عالی
  • پذیرش فعال 24ساعته
  • اتاق های بزرگ و راحت
  • بدون سر و صدا، دارای نور کافی، فضای نشیمن با دکوراسیون مجذوب کننده
  • مبلمان با کیفیت بالا
  • سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی
  • اتاق های فرش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی
  • ترموستات کنترل درجه دما
  • سرویس حمام در هر اتاق با صابون و حوله با کیفیت عالی
  • دارای سوئیت، اتاق لوکس، محدوده زمانی گسترده جهت سرویس دهی به اتاق ها
  • وجود دو دستگاه تلفن در اتاق
  • استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن
  • خدمات بیدار کردن
  • وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی
  • امکانات تفریحی برای مهمان از قبیل سونا، گلف، بیلیارد و…
  • ارائه خدمات ویژه از قبیل اتاق دیدار و پارک اتومبیل به وسیله مستخدم

هتل های 4 ستاره:

هتل 4 ستاره علاوه برا ین که باید به مسافران خدمات کامل بدهد، باید آسودگی و راحتی مهمان ها را مدنظر قرار بدهد. کارکنان باید آموزش دیده، کارآمد و مؤدب باشند. امکانات این هتل ها هم تنوع و گونانگون است. اما شرایط و خدمات یک هتل چهارستاره این ها هستند:

  • خانه داری و نگهداری و نظافت فوق العاده
  • هال و ورودی لوکس و استفاده از آثار هنری در طراحی خاص ساختمان
  • مبلمان بسیار باکیفیت و شیک
  • کیفیت بالای فرش و استفاده از گل تازه
  • داشتن فضاهای عمومی و فضای سبز
  • منظره محیط طبیعی و فوق العاده
  • رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد
  • کارکنان متعهد با یونیفرم
  • داشتن دربان
  • مدیریت متخصص
  • تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع
  • خدمت رسانی عالی به اتاق ها
  • اتاق های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا
  • وجود تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری در هر اتاق
  • دو تلفن یکی کنار تخت و دیگری روی میز
  • تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی
  • دو بار در روز سرویس دهی به اتاق ها
  • حمام بسیار تمیز با صابون، وسایل بهداشتی و حوله
  • جعبه یاری های اولیه
  • آینه مناسب جهت اصلاح و آرایش
  • سیستم خشک کن دست
  • ارائه لباس های راحت به میهمانان
  • سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب
  • روزنامه رایگان

هتل های 5 ستاره:.

هتل های 5 ستاره باید همیشه با قوانین و استانداردهای تطبیق داده شوند و کیفیت شان همیشه باید ثابت نگه داشته گردد. یک هتل 5 ستاره باید حتماً این خدمات را داشته باشد:

  • معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد
  • نگهداری و خانه داری منحصربه فرد و مستمر
  • دارای بیش از 100 اتاق
  • ورودی زیبا
  • اتاق مهمان
  • فضای عمومی تزیین شده با کارهای هنری
  • فرش شده با کیفیت بالا
  • لابی بسیار زیبا
  • دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرم
  • دارای نگهبان و سرویس 24ساعته
  • پرسنل آموزش دیده و مؤدب
  • تزیین اتاق ها با استفاده از اشیای عتیقه
  • 3 تلفن در هر اتاق: یکی کنار تخت، یکی روی میز و دیگری داخل حمام
  • دو مرتبه در روز اتاق ها نظافت شوند
  • سرویس حمام مدرن
  • رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس پذیرایی فرانسوی، انگلیسی، روسی
  • امکانات مجذوب کننده رستوران
  • سرویس حمل و نقل
  • مغازه و فروشگاه های متنوع
  • وجود یخچال در داخل اتاق ها با انواع میوه و نوشیدنی
  • سالن آمفی تئاتر و اتاق کنفرانس

بر اساس آیین نامه هتلداری، هتل ها معمولا با معیارهای دیگر هم درجه بندی می شوند که در ادامه برخی شان را می خوانیم.

جست و جو و رزرو هتل های کیش

درجه بندی بر اساس مساحت:

در جدول زیر حداقل مساحت و عرض معبر هتل های 1 تا 5 ستاره را می بینید:

درجه بندی هتل ها بر اساس موقعیت شهری:

  • هتل های مرکز شهر
  • هتل های حومه شهر
  • هتل های تفریحی
  • هتل های فرودگاهی

درجه بندی هتل ها بر اساس تعداد اتاق:

  • هتل های کوچک (تا 25 اتاق)
  • هتل های میانه (از 25 تا 100 اتاق)
  • هتل های بزرگ (از 100 تا 300 اتاق)
  • هتل های خیلی بزرگ (300 اتاق به بالا)

درجه بندی هتل ها بر اساس مدت اقامت:

  • هتل ترانزیت: مهمانان معمولا برای یک روز و گاهی حتی کمتر از یک روز در این هتل ها اقامات می نمایند، مانند هتل های اطراف فرودگاه.
  • هتل پانسیون: مهمانان با عقد قرارداد اجاره به مدت یک ماه در این هتل ها اقامت می نمایند.
  • هتل نیمه پانسیون: دارای هر دو خصوصیت ذکر شده بالاست . میهمان می تواند بر حسب مدت احتیاج اقامت خود را معین کند.

درجه بندی هتل ها بر اساس امکانات:

  • مالی: این هتل ها دارای حداقل امکانات اقامتی و بهداشتی مورد احتیاج بوده و سرویس غذا و نوشابه ندارند. در این هتل ها برای صرفه جویی از پرسنل کمتری استفاده می گردد و از بِل بوی و دربان استفاده نمی نمایند.
  • نیمه مالی: ترکیبی از هتل های فول سرویس و هتل های مالی هستند که با وجود صرفه جویی در هزینه، ظاهری زیبا دارند و مجهز به سالن غذاخوری و سرویس و امکاناتی مناسب هستند. این هتل ها علاوه بر اتاق های مالی، اتاق ها و سوئیت های مجهز و آرام هم دارند.
  • تمام سوئیت: تمام اتاق های این هتل ها سوییت هستند و اتاق یک، دو یا سه تخته ندارند.
  • درجه یک: هتل های لوکس با پرسنل کارآزموده و امکانات بسیار خوب که معمولاً دارای سوئیت های لوکس، دو یا سه رستوران و یک سالن پذیرایی با نوشیدنی و آبمیوه دارند.
  • مجلل: این هتل ها که لوکس یا دو لوکس نامیده می شوند، دارای برترین استاندارد در کارایی، سرویس غذا و نوشابه و راحتی مهمانان هستند.

قطار یا هتل 5 ستاره متحرک!

بدون سفر به این پنج مقصد، ایران را ندیده اید

بدون این 10 اپلیکیشن حرفه ای نیستید

منبع: علی بابا
انتشار: 16 مهر 1403 بروزرسانی: 16 مهر 1403 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2361

به "درباره درجه بندی هتل ها در ایران چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره درجه بندی هتل ها در ایران چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید