روش قیمتگذاری خودروهای جدید اعلام شد

به گزارش مجله وتورلد، رئیس شورای رقابت در مورد روش قیمت گذاری خودروهای جدید در بازار شرح داد.

روش قیمتگذاری خودروهای جدید اعلام شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، هر ساله خودروسازان تعدادی خودرو جدید به بازار عرضه می نمایند که سال جاری نیز خودروهایی معرفی گردید، از جمله خودروهای جدید، محصولات ایران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک 707، دنا توربو شارژ دستی 704 و سورن پلاس هستند. قیمت این خودروها با توجه به اینکه پیش فروش شده اند، اما معین نیست.

چندی پیش رضا شیوا رئیس شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای جدید اطلاع داد که بر این اساس برای استعلام از قیمت نهایی این خودروها به سراغ این مقام مسئول رفتیم.

در مورد آخرین جزئیات از قیمت گذاری خودروهای تجاری در کلینیک تجاری بفرمایید؟

رضا شیوا رئیس شورای رقابت: خودروهایی که در جلسه 430 شورای رقابت برای قیمت گذاری آن ها تصمیم گیری شد، خودروهایی مثل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک 707، دنا توربو شارژ دستی 704 و سورن پلاس و پژو 207 دستی هستند که قیمت رسمی تا به امروز نداشته اند، چون فراوریات جدید ایران خودرو هستند.

اگر اطلاع داشته باشید دستورالعمل قیمتی که در گذشته داده شد برای خودروهایی بود که یک قیمت پایه برای آن ها داشته ایم؛ قیمت پایه را به عناوین مختلف به دست آورده ایم. یکی از روش های به دست آوردن قیمت پایه این است که اگر بازار تعادلی باشد، خود بازار آن قیمت پایه را می دهد؛ مانند سال 90 و 91 که قیمت پایه بعضی از خودروها را از آن روش به دست آورده ایم.

اما اکنون با توجه به شرایط حاکم بر کشور که واردات خودرو هم به هیچ وجه نداریم، این خودروها در انحصار هستند بنابر این باید به دنبال روش دیگری برای قیمت گذاری باشیم. یکی از جدیدترین روش ها برای قیمت گذاری خودرو هزینه تمام شده یا همان کاست پلاس است که شورای رقابت آن روش را استفاده نمی نماید چرا که ممکن است شک و شبهه ای به همراه داشته باشد.

روش دیگری که برای قیمت گذاری خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و کارشناسان آن را تایید می نمایند، اعمال کلینیک تجاری است که این کلینیک همان روش قیمت گذاری دلشی معروف را به کار می گیرد.

این فرمول باعث نمی گردد که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یابد؟

رئیس شورای رقابت: مواد اولیه مانند فولاد در کشور با رقم بسیار بالایی فراوری می گردد و این یعنی این مقدار که فراوری می گردد زیاد و در دسترس است؛ به طور مثال فولاد تحت چهارچوبی فراوریی می گردد. اتفاقا در جلسه قبل ورق های زیر پنج میل را که انحصاری بودند را دستورالعمل قیمتی داده ایم، یعنی آنها نیز آزادی عمل ندارند، مگر در بازارهایی که کالاهای رقابتی دارند.

در بعضی از بازارها کالاهایی هستند که در آنها با مشکل عرضه کم روبرو هستیم و عرضه کمتر از تقاضا داریم اما به هیچ وجه هیچ تاثیری در افزایش قیمت مواد اولیه ندارد. ما در حال حاضر از روش کاست پلاس استفاده ننموده ایم یعنی روشی که هر قطعه چه ارزشی دارد را نرفتیم.

ما هم اکنون برای قیمت گذاری خودرو بر اساس فرمول کلینیک تجاری پیش رفته ایم. یکی از دلایل این است که کلینیک تجاری نگاه نمی نماید فولاد را چند خریده، نگاه می نماید خودرو مشابه آن چقدر است بدین معنا که خودرو فراوریی جدید را نسبت به خودرویی که کلاس پایین تری دارد آنالیز می کنیم و به هیچ وجه قیمت تمام شده نمی رویم.

فرمولی داده بودید که قیمت خودرو در بازار 10 درصد بیشتر از قیمت کارخانه باشد اما این اتفاق رخ ندارد، هم اکنون برای کاهش قیمت خودرو در بازار و کارخانه چه راهکاری دارید؟

رئیس شورای رقابت: زمانی فرمول 10 درصد را سازمان حمایت بیان کرد، اما پس از آن این فرمول را پس گرفتند چراکه وزارت صمت گفت همچنین چیزی مصوب نشده و این فرمول را پس گرفتند.

همواره همه جا و در هر زمان، میزان عرضه اگر کمتر از تقاضا باشد این اتفاق می افتد. با توجه به اینکه اکنون اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد است هر زمانی که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، همچین اتفاقی می افتد و جزو بحث مالی است. کوششمان بر این است که میزان عرضه را افزایش دهیم، اکنون عرضه خودروسازان نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده و شاید بعضی از خودروها 20 درصد افزایش داشته است.

باید تقاضای کاذب را حذف کنیم یعنی تقاضا باید منطقی باشد که به همین دلیل کوشش می کنیم این اتفاق رخ دهد که نیازمند همکاری خودروسازان است. باید مواد اولیه این خودروها آماده باشد، به هرحال بازار را کسانی که به هم می زنند و بازار کاذب درست می نمایند باید مقامات نظارتی حواسشان جمع باشد و کنترل کند.

به نظرتان مدل قرعه کشی کنونی باعث می گردد خودرو به افراد نیازمند برسد؟

رئیس شورای رقابت: اکنون مدل قرعه کشی کنونی، جانشین بهتری از روش گذشته است. در قرعه کشی کنونی، شکایت هایی که در دوره های قبل داشتیم را ندارد به طور مثال در دوره های قبل قرعه کشی، بعضی می گفتند در 2 دقیقه اول سایت بسته شده یا پیشنهاد می دهند 5 میلیون تومان بدهید و اسمتان را وارد سایت می کنیم که تمامی موارد در این دوره از قرعه کشی حذف شده است. در قرعه کشی محدودیت را زیاد می کنیم که افراد نیازمند بتوانند ثبت نام نمایند، که به مرور این تقاضای کاذب کاهش یافت.

سازمان حمایت گفت با قیمت گذاری خودرو کاری نداریم، و شما هم می گویید کاری نداریم، اما در نهایت تایید نهایی قیمت خودرو دست کیست؟

رئیس شورای رقابت: هم اکنون قیمت اظهاری نهایی خودرو که خودروساز می فرستد باید به تایید بازرس و حسابرس قانونی شرکت برسد. دقت کنید که تایید قیمت خودروساز باید به تایید بازرس برسد.

اگر مقداری اضافه یا مسائل دیگری باشد، بازرس و حسابرس مسئول است، در حال حاضر قیمتی را آنها معین نموده اند و به بازرسان می دهند، اگر بازرسی قیمت را تایید کرد این اقلام را کم و اضافه می نماید و قیمت به همان قیمتی می رسد که بازرس داده است. هم اکنون به این دلیل نمی توانیم قیمت کلینیکی را اعلام کنیم چون قانون گذار گفته است که شورای رقابت باید دستورالعمل بدهد.

معیار دستورالعمل بر اساس قیمتی است که کلینیک تجاری به دست آورده و اگر این اقلام را از قیمت خود اظهاری خودروساز کسر و اضافه می کنیم به قیمت کلینیک تجاری می رسیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1218

به "روش قیمتگذاری خودروهای جدید اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش قیمتگذاری خودروهای جدید اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید