گزینه های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: گرانی بیداد می نماید و خودروسازان هم آن توان فنی و اقتصادی را که در برند های خارجی سراغ داریم، برای فراوری یک محصول جانشین ندارند؛ بنابراین پراید خواهد مرد. پرونده این اتومبیل کره ای با انبوهی از اتهامات و انبوهی از مزایا و معایب در نیمه اول سال 1399 بسته خواهد شد تا جای این یار قدیمی جاده های کشور را کثیری از برادرانش بگیرند. طبق آنچه قائم مقام سایپا گفته، پراید از خط فراوری خارج خواهد شد تا محصولاتی نظیر تیبا 2 و صندوقدار، کوییک و ساینا در دامنه قیمتی بالاتر و تیراژ گسترده تر به دست مشتریان برسند.

گزینه های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

پیغام این اعلام نظر این است که بعد از سلطه 25 ساله پراید کره ای بر بازار خودرو کشور، قرار نیست محصولی جانشین این خودرو گردد و مصرف نمایندگان برای داشتن یک خودرو صفر کیلومتر، مجبور به پرداخت بالاتر هستند. سایپا که عظیمترین خودروساز کشور است از مدتی پیش مدل 111 پراید را از خط فراوری خارج نموده و سری 131 را نیز در صف خروج از کارخانه قرار داده است. به این ترتیب مشتریان سایپا می مانند و یکی از این پنج+یک خودرو که در ادامه به آن ها و تریم های مختلف شان می پردازیم. خودروسازان البته نباید فراموش نمایند که بی توجهی به 75 درصد از مشتریان بالقوه بازار که توان پرداختی در محدوده کمتر از 50 میلیون تومان دارند، مصداق شاخص پذیرش شکست است؛ بنابراین باید از همین امروز در یک برنامه فورس ماژور سراغ ایده هایی بروند که به فراوری یک خودرو ارزان و کوچک، اما کم مصرف و نسبتا ایمن بروند که در تیراژ بالا قیمتی مناسب داشته باشد. تا ان زمان این شش محصول می توانند گزینه های جانشینی شاه مرده بازار خودرو ایران باشند!

اول یک پیشنهاد از بازار کارنموده ها!

بازار ایران تشنه خودرویی در این ابعاد با قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان است و اینجا فرصتی برای به چالش کشیدن صنعت خودرو ملی است. آیا خودروسازی نیست که به این احتیاج خریداران پاسخ دهد و خودرویی کوچک با قیمت 30 میلیون بسازد که با اندکی ایمنی، برای عبور و مرور روزانه با هزینه ای اندک راهگشا باشد؟ خب تا ان زمان باید به پی کی نیو فکر کنیم که یک سوپرمینی واقعی است. خودرویی که اگر کابینش اندکی اصلاح شده بود یا ایمنی اش تقویت می شد، همچنان می توانست در بازار کشور نقش آفرینی کند.

نیو پی کی در بدو ورود به بازار وقتی پراید ارزان ترین محصول بازار کشور بود، به امپراتوری اش سرانجام داد و در قیمتی به مراتب کمتر، مورد توجه خریداران نهاده شد. متاسفانه، اما بهبود نیافت و سازمان استاندارد مانع فراوریش شد تا رنو 5 در آخرین پرده، با بهترین فیس لیفتی که در ایران به خود دیده بود، بازار را برای همواره ترک کرد. این فیس لیفت گرچه در نمای جلو تفاوت چندانی با رنو 5 ندارد، اما دستاورد هایی هم برای خریداران به همراه داشته است. مثلا استفاده از چراغ ها، در صندوق و سپر های جدید که نمای عقب را متفاوت ساخته یا گلگیر های پف آلودی که شخصیت قوی تری به پی. کی بخشیده، زمینه ارتقا خودرو را فراهم نموده است. اما هرچقدر از محاسن نیو پی کی بگوییم نباید مسائل این خودرو از جمله داشبورد قدیمی و کیفیت نازل کابین خودرو را از یاد ببریم.

مواردی که در کنار جایگاه های نه چندان راحت خودرو از عظیمترین مواردی است که از سوی مالکان پوئن منفی دریافت نموده است. همچنین کمبود لوازم تزئینی بدنه از معایب این خودرو چابک و شهری است. خریدارانی که از صدای زیاد، عدم تعادل خودرو یا لرزش های گاه و بیگاه بدنه گلایه دارند، ضروری است در انتخاب لاستیک دقت نمایند. کمی مواظبت و توجه به این نواده رنو 5 می تواند برای آن ها که نمی خواهند بیش از 20 یا 25 میلیون پول بابت یک خودرو پرداخت نمایند، محصولی قابل اعتماد را به ارمغان اورد. پس این از گزینه کارنموده.

و اما پنج گزینه صفر کیلومتر...

این ها همگی خودرو هایی هستند که به نوعی با پراید و پلتفرم این محصول در ارتباطند و از شاهین که موتور تیبا سود می برد تا خود تیبا و کوییک که از موتور ارتقا یافته پراید سود می برند.

به جای 111: تیبا 2

ارابه 1000 کیلویی سایپا مهمترین جانشین پراید 111 است و البته نسبت به این خودرو از طرح به روزتر، اتاق جادارتر و سواری بهتر برخوردار است. البته بهای این بهتر بودن پرداخت 10 تا 20 میلیون تومان اضافه قیمت در مقایسه با کوچکترین عضو خانواده پراید است. کوچکترین خودرو جمع حاضر که در نمای جلو به محصولات لانچیا و در نمای عقب به خودرو های سئات اسپانیا شبیه است و محبوبیت بسیار بالایی در بازار ایران دارد. این خودرو که در انواع ساده و آپشنال با نام های پلاس و ... به دست مشتریان می رسد، اغلب برای خانواده های کوچک که احتیاج چندانی به یک صندوق بار عظیم ندارند، جذاب است. این خودرو به موتوری 87 اسبی و 1.5 لیتری مجهز است و هم اینک نزدیک به 59 میلیون تومان در کارخانه قیمت دارد.

به جای 111: کوییک

با نیم نگاهی به طرح محصولات ب. ام؛ و و سوبارو، سعی شده خودرویی متفاوت از تیبا 2 باشد و خب سازنده ایرانی تا حدی در این کار پیروز بوده. تازه ترین کار سایپا روی تیبا 2 است که با ری بج و بازطراحی نمای جلو، عقب، جانبی و کابین همراه شده و تصویری مدرن تر از محصول مالی سایپا ارائه می نماید. این خودرو که قرار است به بعضی بازار های خارجی در شمال آفریقا و خاورمیانه صادر گردد، در تیپ های مختلفی عرضه می گردد که بالاترین آن ها پلاس اتوماتیک است. این خودرو طبق شنیده ها به زودی با فیس لیفتی مناسب در تیراژ بالا به بازار تزریق می گردد. راست و دروغش پای بعضی از رسانه های خودرویی!

به جای 131: تیبا صندوقدار

دیگر وقت آن است که فیس لیفت گردد، اما خب سایپا گویا علاقه ای به این کار ندارد. بعد از خانواده پراید پرفروش ترین خودرو سایپا است که طرح متفاوتی داشته و به استهلاک اندک و مصرف سوخت مناسب مشهور است. این خودرو ارزان ترین گزینه برای جانشینی پراید بوده که با پرداخت 10 میلیون اضافه نسبت به سری 111 قابل دسترسی است. قیمت تیبا صندوقدار حدود 52 میلیون تومان است. این خودرو در بازار بهایی معادل 80 میلیون تومان دارد.

به جای 132: ساینا

خودرو خوبی است که اگر اندکی در بخش طراحی و به میزانی در زمینه کیفیت ساخت و پرداخت بهبود یابد، می تواند جانشین خوبی برای پژو 405 باشد! ساینا در نسخه ساده و اتومات و البته به زودی نیوفیس فراوری شده و گران ترین جانشین پراید تا زمان عرضه شاهین به بازار داخلی است. ساینا که حدود 4.25 متر طول دارد، قرار است با افزایش تیراژ به جانشینی مناسب برای سری 131 تبدیل گردد و در این جهت مستقیما با پژو 405 جدال خواهد داشت. قیمت این خودرو در کارخانه فعلا 59 میلیون و 800 هزار تومان است گرچه در دل مردم کوچه و بازار قیمت این خودرو از مرز 88 میلیون تومان عبور نموده است!

اگر ثروتمند شدید: شاهین

نامش ما را یاد خودرو بیادماندنی رامبلر آمریکا می اندازد منتهی نکته جالب این است که شاهین امروزی با موتور توربو پراید از شاهین قدیمی با آن موتور قدیمی ضعیف تر و کندتر است! البته حسن شاهین تند رفتن نیست و سازنده آن را با هدف سرگرم ساختن خانواده های متوسط ایرانی طراحی نموده است. تصاویر مختلفی از تمرکز سایپا روی افزایش توان خود برای فراوری شاهین دیده می گردد و اخبار هم از عرضه قریب الوقوع این سدان ایرانی به بازار حکایت دارد. خودرویی که طبق شنیده ها بسته به تجهیزات و نوع موتور، احتمالا در نسخه پایه بین 100 تا 125 میلیون قیمت خواهد داشت و برای کسب پیروزیت احتیاج دارد دنا و دنا پلاس را از میدان به در کند.

منبع: برترین ها
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1135

به "گزینه های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزینه های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید