حواشی طرح واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری

به گزارش مجله وتورلد، طی روز های گذشته خبری به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این منتشر شد که وزارتخانه مذکور خواهان صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است.

حواشی طرح واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری

به گزارش ایران، در آن خبر تأکید شده بود که پیشنهاد فوق، در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت آنالیز می گردد؛ خبری که اظهار نظر های متعددی از سوی اهالی فرهنگ و هنر در پی داشت در همین رابطه روابط عمومی وزارت فرهنگ روز گذشته با انتشار بیانیه ای نکاتی را به منظور تنویر افکار عمومی و تشریح بیشتر این طرح پیشنهادی منتشر نموده است.

در این بیانیه ضمن ارائه توضیحاتی تأکید شده که اصل درخواست برای حمایت بیشتر و هم افزایی جریان فرهنگی است.

واکنش اهالی فرهنگ و هنر به طرح واگذاری کتابخانه های کانون

انتشار خبر درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسئولان کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مبنی بر واگذاری کتابخانه های تحت مدیریت کانون به نهادکتابخانه های عمومی کشور واکنش های مختلفی را بر انگیخته، تا آنجا که اهالی فرهنگ و هنر، بویژه ادبیاتی ها با انتشار یادداشت هایی خواهان بازپس گرفتن این خواسته و از سویی باقی ماندن کتابخانه های مذکور تحت مدیریت کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شدند.

اما آن طور که در متن این درخواست در همان روز های ابتدایی به نقل از ایسنا آمده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل طرح این تغییر نوشته: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش زیان دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه ها از محل کاهش و صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسان سازی حقوق کارکنان این کانون، خواهان صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است.

اصل بر همدلی برای حل مسائل است

در توضیحات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری آمده: مجموعه کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، از ذخایر فرهنگی ارزشمند حوزه فرهنگ و هنر کشور عزیزمان و در دهه های مختلف محملی برای اعتلای فعالیت های فرهنگی سازنده بوده است. تقویت - حمایت و یاری همه جانبه - کانون پرورش فکری بچه ها - استفاده از ظرفیت همه بخش های فرهنگی -هنری برای هم افزایی با این کانون، اهتمام جدی وزارت ارشاد به عنوان متولی، سیاستگذار و مرجع فعالیت های فرهنگی در دولت عنوان شده است.

در ادامه این بیانیه آمده: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خود عضو مجمع عمومی این کانون بوده و در کنار دیگر اعضای مجمع عمومی، بویژه وزیر محترم آموزش و پرورش وظیفه سیاستگذاری و نظارت کلان بر این نهاد را برعهده دارد. در بخش دیگری می خوانید: از ویژگی های مثبت دولت مردمی، هماهنگی کامل میان وزرا و وزارتخانه ها و همدلی برای حل مسائل است. در این خصوص، نظر کارشناسی وزارت فرهنگ به تمامی دستگاه های ذینفع ارسال و سپس در کمیته و کمیسیون تخصصی مورد آنالیز کارشناسان قرار خواهد گرفت.

در قسمت دیگری از این بیانیه اینچنین آمده که: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن آن که انتشار یک گزارش کارشناسی که هنوز فرایند آنالیز های قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیون های تخصصی دولت نیز آغاز ننموده، عملی نادرست می داند و جوسازی ها و انتشار اخبار دروغین نظیر تعطیلی و انحلال کتابخانه های کانون را نیز عملی غیراخلاقی و در عین حال متوقع از سوی بعضی جریان ها می داند، تأکید می نماید: اصل درخواست برای حمایت بیشتر، تقویت و هم افزایی جریان فرهنگی و اصیل و ترویج کتابخوانی بوده است و هر تصمیمی در حوزه فرهنگی دولت مردمی به پشتوانه کسب دیدگاه ها و نظرات کارشناسی دلسوزان و خبرگان اتفاق می افتد که موضوع اخیر نیز تابعی از این رویکرد کلان است. انتها بخش این بیانیه هم آمده: خدمات و زحمات بی شائبه همکاران عزیز کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شایسته تقدیر بوده و بیان دیدگاه های دلسوزانه موافق یا مخالف با اصل این پیشنهاد، موجب بهره مندی بیشتر دستگاه های فرهنگی از نظرات کارشناسی و تخصصی عرصه فرهنگ می گردد.

برش

طرح این پیشنهاد در میان اهالی فرهنگ و هنر واکنش های مختلفی را در پی داشته، از جمله انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که در بیانیه ای مخالفت این نهاد را درباره این تصمیم اعلام نموده و دلایلی برای چرایی نظر خود ذکر نموده، در بخشی از این بیانیه آمده: واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به هر نهاد دیگری به معنی تعطیلی این نهاد پرافتخار بوده و حاصل آن جز نابودی فعالیت های فرهنگی هنری تخصصی بچه ها و نوجوانان نخواهد بود.

محسن پرویز، عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه های عمومی هم تأکید نموده: جدا شدن صرف کتابخانه های کانون و پیوستن آن به نهاد کتاب خانه های عمومی کار کارشناسی ای نیست.

در این بین بعضی مانند محمد سرشار هم تأکید نموده اند که درباره این طرح نظری ندارند و به مباحث دیگری درباره مدیریت کانون اشاره نموده اند، از جمله اینکه: به نظر می آید، آموزش و پرورش باید تجدید نظر اساسی ای در رابطه با کانون داشته باشد و اگر توانایی تأمین احتیاج های کانون را ندارد، آن را به مجموعه ای واگذار کند که به ذات هنری کانون، نزدیک تر است و می تواند یاری نمایند تا کانون به دوران پرشکوه خود در دهه 60 برگردد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2169

به "حواشی طرح واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حواشی طرح واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید