جزئیات کاهش ماهانه سهمیه پایه بنزین وانت بارها

به گزارش مجله دامپزشکی، خبرنگاران: مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری با بیان اینکه در حال حاضر اختصاص سهمیه سوخت به وانت بارها بر اساس پیمایش و سهمیه پایه است، گفت: سهمیه بنزین پایه وانت بارها از 2 ماه آینده به صورت پله ای هر ماه 20 درصد کاهش می یابد.

جزئیات کاهش ماهانه سهمیه پایه بنزین وانت بارها

به گزارش مجله دامپزشکیغلامحسین دغاغله در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرگزاری فارس، در باره آخرین جزئیات سهمیه سوخت وانت بارهای برون شهری گفت: سال گذشته بر اساس مصوبه ای که در دولت تصویب شد، کارگروهی به نام کارگروه تخصیص سوخت برای وانت بارها و سواری های درون شهری و برون شهری تشکیل شد.

* ثبت نام راننده های وانت و وانت بارها انجام شد

وی با بیان این که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی حمل و نقل برون شهری است، اضافه نمود: بر اساس تصمیمات این کارگروه، مقرر شد در ابتدا به وانت بارها سهمیه بنزین پایه اختصاص یابد و این سهمیه فارغ از کارکرد آنها باشد، این سهمیه بنزین پایه برای وانت بارهای کم مصرف 300 لیتر در ماه و برای وانت بارهای پرمصرف 400 لیتر در ماه مشخص شد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در مصوبه کارگروه، مقرر شد ظرف دو ماه، وزارت راه و شهرسازی درباره وانت بارهای برون شهری و وزارت کشور در باره وانت بارهای درون شهری تمهیدات لازم را بیندیشند تا پس از دو ماه، سهمیه های تخصیص داده شده (سهمیه بنزین پایه) به تدریج کاهش یابد و براساس پیمایش و کارکرد، سهمیه سوخت به این ناوگان اختصاص یابد.

دغاغله ادامه داد: در همین راستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سامانه های ثبت نام ناوگان و رانندگان وانت بارها را از سال گذشته راه اندازی کرد، ثبت نام راننده های وانت بارها و وانت بارها به دو طریق پیش بینی شد یعنی شامل حضوری و غیر حضوری بود، نحوه ثبت نام حضوری این گونه بود که متقاضیان می توانستند به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان ها و شهرستان ها و هم چنین مراکز عمده بار و پایانه های بار مراجعه و آنجا ثبت نام نمایند و راننده وانت و ناوگان یک کد به نام کد شناسه یا کد هوشمند دریافت نمایند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ثبت نام غیر حضوری هم بدین شکل بود که متقاضیان به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه می نمایند، به بخش کارت هوشمند وانت بار، وارد می شوند و ثبت نام اولیه را انجام می دهند.

* هزینه ثبت نام برای دریافت کد هوشمند وانت و راننده وانت 20 هزار تومان

وی اضافه نمود: بر اساس تمهیداتی که اندیشیده شد، چون بحث ساماندهی وانت بارها مطرح بود و در ساماندهی معمولا تسهیلاتی در نظر گرفته می گردد که بدون هیچ دغدغه و سختی ثبت نام انجام گردد، کوشش کردیم در این مرحله چند گزینه تسهیل گر در نظر گرفته گردد؛ به عنوان مثال مهلت دهی برای بیمه رانندگان در نظر گرفته شد و شرط سنی راننده و ناوگان را برداشتیم، همچنین در گزینه هزینه ثبت نام ناوگان، بر اساس ضوابط هر چه سن خودرو افزایش یابد، هزینه کارت هوشمند هم افزایش می یابد، اما در خصوص وانت بارها برای همه هزینه 20 هزار تومان برای ثبت نام در نظر گرفتیم.

* 118 هزار وانت بار ثبت نامی در اسفند 98 و فروردین 99 سهمیه سوخت پیمایشی گرفتند

دغاغله اظهار کرد: از شروع ثبت نام تا بهمن ماه 98، ثبت نام تعدادی از متقاضیان به صورت حضوری و غیر حضوری انجام شد، برای اسفند 98 و فروردین 99 ما فهرست ناوگان ثبت نامی را به وزارت کشور و سپس شرکت نفت ارسال کردیم، 118 هزار دستگاه وانت بار ما در اسفند 98 و فروردین 99 شارژ سوخت پیش بینی شده طبق ضوابط دریافت کردند که این سهمیه بر اساس پیمایش بود.

وی اضافه نمود: این فرصت خوبی است که دولت برای وانت بارها درنظر گرفته است تا بر اساس عملکرد و پیماش سوخت دریافت نمایند، این سهمیه بنزین در کارت سوخت آنها شارژ می گردد و می توانند در همه صندلی های سوخت از این اعتبار استفاده نمایند و سوخت نیمه یارانه ای (بنزین لیتری 1500 تومان) دریافت نمایند.

* ثبت نام از راننده های وانت و وانت بارها برای صدور کد هوشمند ادامه دارد

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تأکید کرد: همه این شرایط برای ثبت نام حضوری و غیرحضوری و دریافت شماره هوشمند، کماکان فراهم است و راننده وانت بارها و وانت بارهایی که ثبت نام نشده اند از همین دو روشی که ذکر شد، امکان ثبت نام دارند.

دغاغله اضافه نمود: وانت بارهایی که به هر دلیل در دو ماه گذشته ثبت نام نشده اند، فرصت دارند و راننده ها می توانند به شکل حضوری (مراجعه به ادارات کل راهداری) و غیر حضوری (مراجعه به سایت سازمان راهداری) نسبت به ثبت نام اقدام نمایند، البته توصیه ما ثبت نام غیر حضوری است که با توجه به شیوع کرونا بهتر است به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بخش کارت هوشمند، قسمت کارت هوشمند وانت بار، ورود نمایند و با حداقل مدارک ثبت نام ناوگان و راننده وانت انجام گردد، همان موقع کدی به متقاضی داده می گردد که تقریبا شبیه به کد ملی است و این شماره هوشمند وانت و راننده است و بدین ترتیب می توانند بر اساس آن کد، فعالیت خود را مستندسازی نمایند، در ترددهای برون شهری بارنامه بگیرند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه نمود: آخر هر ماه هم بر اساس بارنامه و پیمایش، در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کارکرد هر وانت بار محاسبه و به شرکت نفت اعلام می گردد و بر همان میزان اعتبار سوخت به آنها اختصاص می یابد.

* سهمیه های پایه سوخت وانت بارها به مرور کاهش می یابد

وی گفت: قطعا در یکی دو ماه آینده، سهمیه های سوخت که به عنوان سهمیه پایه (سهمیه های پایه 300 و 400 لیتر) تخصیص داده شده است، به دستور کارگروه به مرور و ماهیانه کاهش می یابد ، در این راستا وانت بارهایی سوخت دریافت می نمایند که ثبت نام انجام داده باشند و در تردد های برون شهری حتماً بارنامه گرفته باشند، به هر حال ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مکلف شده ایم راننده ها و ناوگان وانت های برون شهری که ثبت نام نموده اند، بارنامه گرفته اند و تردد آنها ثبت شده است، را بر اساس میزان تردد به شرکت نفت برای دریافت سهمیه سوخت معرفی کنیم و شرکت نفت هم طبق آن میزان تردد و پیمایش، بنزین در کارت سوخت وانت بارها شارژ می نماید.

* کاهش ماهانه 20 درصد سهمیه بنزین پایه وانت بارها از 2 ماه آینده

مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در باره زمان صفر شدن سهمیه بنزین پایه ناوگان وانت بار ، شرح داد: بر اساس مصوبه کارگروه، پیش بینی شده بود در 2 ماه، هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و هم وزارت کشور امکان را برای ثبت نام وانت بارها و مستند کردن پیمایش آن ها فراهم نمایند، ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تجربه سهمیه سوخت گازوئیل در بخش ناوگان کامیونی را داشتیم و ازن بابت نگرانی وجود نداشت.

دغاغله اضافه نمود: سهمیه بنزین پایه وانت بارها از یک تا دو ماه آینده، به تدریج کاهش می یابد و هر ماه 15 تا 20 درصد سهمیه پایه، کاهش می یابد تا به مرحله ای برسیم که همه تخصیص سوخت ها بر اساس پیمایش خواهد شد و سهمیه بنزین پایه صفر گردد.

* 2 میلیون دستگاه وانت بار در کشور داریم

وی در باره آمار کل ناوگان فعال وانت بار کشور، اعلام کرد: ما آماری کلی از تعداد وانت بارها داریم، اما آمار تفکیکی درون شهری و برون شهری را هیچ سازمان ندارد؛ معمولا بخشی از ناوگان حمل بار سنگین و وانت بار ها در جاده ها، بخشی در درون شهری و بخشی هم به صورت مشترک (درون و برون شهری) فعالیت می نمایند، که ما برای این سه حالت تمهیداتی درباره سهمیه سوخت اندیشیده ایم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه نمود: ناوگانی که در درون شهر فعالیت می نماید بر اساس تمهیدات وزارت کشور و ناوگانی که در برون شهری فعالیت می نماید بر اساس تمهیدات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (پیمایش و بارنامه) سهمیه سوخت دریافت می نماید و ناوگانی که مشترک بین این دو فعال است از نظر سهمیه سوخت حقشان ضایع نمی گردد.

وی اضافه نمود: طبق آماری که سال گذشته در خصوص کل ناوگان وانت بارها داشتیم، 2 میلیون دستگاه وانت بار در کشور داریم و در خصوص اینکه از این رقم چه تعداد درون شهری یا برون شهری و یا مشترک هستند هنوز هیچ ارگانی آمار دقیقی ندارد.

* شفاف سازی آمار فعالیت وانت بارها تا 6 ماه آینده

دغاغله اضافه نمود: با این حال آمار فعالیت وانت بارها به مرور در حال شفاف سازی است، بخش عمده ای از ناوگان برون شهری و درون شهری ثبت نام نموده اند و تعدادی هم در حال ثبت نام هستند و پیش بینی می کنیم تا حدود 6 ماه آینده آمار وانت ها شفاف تر گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 15 تیر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1028

به "جزئیات کاهش ماهانه سهمیه پایه بنزین وانت بارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات کاهش ماهانه سهمیه پایه بنزین وانت بارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید