ناامیدی یاتا از احیای صنعت سفرهای هوایی تا پیش از 2024
به گزارش مجله وتورلد، عملکرد ضعیف کشورها و به ویژه آمریکا در مهار ویروس کرونا، آینده صنعت هوانوردی را در هاله ای از ابهام فرو برده است.
سفر هوایی در نقاط مختلف جهان با سرعتی بسیار کمتر از پیش بینی های قبلی در حال بازیابی پیامدهای شیوع ویروس کرونا است. انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA) روز سه شنبه در مصاحبه ای پیش بینی کرد بازگشت این صنعت به سطوح پیش از جهانگیری کرونا تا سال 2024 طول بکشد. یاتا که پیش از این انتظار دیگری داشت، نظر خود را به خاطر فرایند ناموفق مهار ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا و کشورهای در حال توسعه اصلاح کرد و آن را یک سال عقب انداخت.
آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا پس از آن دوباره افزایش یافت که بعضی از استان ها محدودیت های ناشی از قرنطیه را حذف کردند. لازم به ذکر است با آغاز فصل تعطیلات در اروپا، مردم زیادی سفر به نقاط مختلف را آغاز نموده اند و به این ترتیب، آمار مبتلایان در آلمان نیز که در چند ماه گذشته در مهار کرونا وضعیتی بهتر از بسیاری از کشورها داشته، رون صعودی داشته است. اوج گرفتن دوباره کرونا در این کشور، مسئولان را بر آن داشته است که برای مسافرانی که از اسپانیا به آلمان بازمی گردند، قرنطینه 14 روزه اعمال کند. اسپانیا محبوب ترین مقصد سفر برای آلمانی ها به شمار می آید. اقدامات مشابهی برای مسافران بازگشتی از بریتانیا نیز در دست اجرا است.
صنعت حمل ونقل هوایی کمابیش در حال غلبه بر پیامدهای ناشی از تعطیلی های گسترده ماه آوریل است؛ اما نکته غم انگیز ماجرا به زعم برایان پیرس، اقتصاددان ارشد یاتا که در نشستی آنلاین با خبرنگاران صحبت می کرد، آن است که هرگونه پیشرفتی که در این زمینه انجام می گردد به قدری ناچیز است که اصلا به چشم نمی آید. وی می گوید سفر هوایی رشد پایاپایی با سایر بخش های کسب وکار در اروپا، ایالات متحده آمریکا و چین ندارد. ترافیک هوایی در ماه ژوئن 86/5 درصد در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته و 94/1 درصد نیز در ماه آوریل کاهش داشته است. این آمار با آنالیز مسافت های پیموده شده به وسیله تمامی مسافران عایدیزا به دست آمده است.
به گفته پیرس، پیشرفت های به دست آمده فاصله زیادی با شاخص ضریب اطمینان کسب وکار دارد. چین در مقایسه با سایر کشورها با سرعت بیشتری در حال احیا است؛ این در حالی است که خیزش شرکت های آمریکایی در نتیجه بالا رفتن دوباره موارد ابتلا به کووید 19 در بعضی از استان های این کشور به سرانجامی دست نیافت. علاوه بر شدت گرفتن ویروس کرونا و آغاز موج های نو ابتلا به آن، بی اعتمادی مشتریان به صنعت حمل و نقل هوایی و بودجه محدود شرکت های درگیر با این مسئله نیز موجب به عقب رانده شدن دوباره صنعت سفر شدند.
یاتا در بیانیه ای اعلام نموده است:
بعلاوه، نشانه های کمی از مهار ویروس در بسیاری از اقتصادهای نوظهور مهمی که به همراه آمریکا، حدود 40 درصد از بازارهای جهانی سفر هوایی را تشکیل می دهند، مشاهده می گردد. تعطیلی های مداوم آن ها، به ویژه در زمینه سفر بین المللی، مانع مهمی بر سر راه احیا به شمار می آید.
شرکت های هواپیمایی با وجود آنکه بسیاری از هواپیماهای خود را از خطوط پروازی خارج نموده و در فرودگاه ها خوابانده اند، باز هم با مشکل پر کردن گنجایش پروازهای خود و کسب عایدی از هواپیماهای فعال خود دست به گریبان هستند. در پروازهای داخلی در همه کشورهای جهان، فقط 62/9 درصد از ظرفیت پروازها پر می گردد که بسیار کمتر از حدی است که هواپیمایی ها را به عایدی برساند. این آمار در پروازهای بین المللی فقط 38/9 درصد است.
هفته گذشته، شرکت معتبر سرویس های سرمایه گذاری مودی گزارشی نو درباره صنعت به شدت آسیب خورده حمل و نقل هوایی منتشر کرد که در آن فاش شده بود این فرایند منفی تا سال 2023 ادامه خواهد یافت و جهانگیری کرونا را دلیل این استمرار معرفی نموده اند. روز دوشنبه شرکت هواپیمایی دلتا نوترین برنامه های خود را برای افزایش پروتکل های سلامتی و ایمنی منتشر کرد. این برنامه ها شامل همکاری های نو با شرکت لیسول (Lysol) با هدف یافتن راهکارهایی برای ضدعفونی کامل و نیز، تقویت بیشتر استانداردهای بهداشتی در سفرهای هوایی و پروازها است. لیسول، برندی معتبر در میان تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی است.
منبع: کجارو / travelweekly.com / travelpulse.com