تدوین تاریخ شفاهی حوزه های علمیه در دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش مجله وتورلد، خبرگزاری خبرنگاران- دبیر میز تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی از تدوین تاریخ شفاهی حوزه های علمیه در دفتر تبلیغات اسلامی اطلاع داد و از جمله اهداف این پروژه را یاری به ایجاد جریان تاریخ شفاهی در حوزه های علمیه، روشن شدن نقش حوزه ها در تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران و روشن شدن تاریخ تحولات درونی حوزه های علمیه مطرح کرد.

تدوین تاریخ شفاهی حوزه های علمیه در دفتر تبلیغات اسلامی

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران از قم، مجید نقدی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به پروژه تاریخ شفاهی حوزه های علمیه گفت: این پروژه با عنوان مسئله فقدان بینش تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی، ذیل کلان برنامه پژوهش های معطوف به تاریخ تمدن گذشته اسلامی در میز تمدن اسلامی قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، در حال اجرا می باشد که فاز اول این طرح در قالب 5 جلد کتاب در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به اتمام رسیده است.

وی یاری به ایجاد جریان تاریخ شفاهی در حوزه های علمیه، روشن شدن نقشحوزه ها درتحولات اجتماعی و سیاسیو فرهنگی ایران، روشن شدن تاریخ تحولات درونی حوزه های علمیه و حفظ میراث تجربی عالمان و اندیشه وران حوزوی را جزو ضرورت و اهداف اجرای برنامه خواند.

دبیر میز تمدن اسلامی ضمن تأکید بر اینکه در این پروژه تلاش می گردد تا برای دستیابی به هدف یا هدف های نهایی اقداماتی همچون استقرار کادر آموزش دیده در تاریخ شفاهی حوزه های علمیه (قم) در مشهد.، شناسایی نیروهای مستعد و گزینش آن ها برای گذراندن دوره های آموزشی ویژه تاریخ شفاهی، اجرای دوره های آموزشی ویژه به توضیح پیوست، ارتباط با دفاتر و بیوت علما برای فراهم آوردن مقدمات انجام مصاحبه ها، انجام مصاحبه ها (70 نفر) در قالب 700 ساعت، پیاده سازی نوارها و تجمیع اطلاعات و بازخوانی، تقسیم بندی موضوعی/ محتوائی/ مخاطبی(مخاطبان خاص- نخبگان - عموم مردم)، انتشار در قالب کتاب و... انجام گردد.

وی اضافه کرد: تاریخ شفاهی حوزه ها پیشینه های مختلفی دارد و توسط مراکز حوزوی مختلف به صورت جسته و گریخته صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه، می توان به مجله حوزه اشاره نمود که بخش هایی از حوزویان تحت پوشش تاریخ شفاهی خاطرات خود را بیان نموده اند، اما این مصاحبه ها هرگز به صورت حرفه ای انجام نشده که در این پروژه نخستین بار با کادری آموزش دیده انجام خواهد گرفت.

نقدی با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون در مرحله مشاهده طرح اجمالی و تدوین سفارشنامه است، گفت: جامعه هدف طلاب، دانشجویان و پژوهشگران حوزه تاریخ و تمدن می باشند که پیش بینی شده در بازه زمانی شهریور 1399 تا خرداد 1400 برنامه اجرا گردد.

وی اعلام کرد: مرکز پیشنهادی طرح تاریخ شفاهی حوزه های علمیه گروه پژوهشی هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی (شعبه خراسان رضوی) و حوزه خراسان رضوی است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1319

به "تدوین تاریخ شفاهی حوزه های علمیه در دفتر تبلیغات اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین تاریخ شفاهی حوزه های علمیه در دفتر تبلیغات اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید