هوشنگ نهاوندی؛ آجودانی که رئیس دانشگاه شد!

به گزارش مجله وتورلد، نهاوندی در سال 1347، آجودان کشوری محمدرضا پهلوی شد و مدتی، ریاست دانشگاه شیراز را برعهده داشت.

هوشنگ نهاوندی؛ آجودانی که رئیس دانشگاه شد!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی استرالیا applyabroad هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش، هوشنگ نهاوندی در سال 1312 هـ. ش در تهران به جهان آمد؛ او خواهرزاده فریدون کشاورز از اعضای برجسته حزب توده بود و ظاهراً در ابتدای کار، گرایش هایی هم به مارکسیسم داشت، اما بعد ها رویه خود را از پایه تغییر داد. نهاوندی پس از تحصیل در رشته حقوق به اروپا رفت و در فرانسه دکترای اقتصاد دولتی گرفت. در همین دوره بود که جذب فعالیت های جاسوسی سرویس های اطلاعاتی غرب شد.

گزارش های ساواک او را متهم به بهائیگری می داند و اگر این اتهام درست باشد، این موضوع در ترقی صندلی وی در ساختار حکومتی رژیم پهلوی، نقش بارزی داشته است. نهاوندی پس از بازگشت به ایران، در ردیف دوستان حسنعلی منصور نهاده شد و در دولت اقبال، دبیر شورای عالی اقتصاد و وزیر کار شد. نهاوندی در دولت منصور، مدتی وزیر مسکن بود و این سمت را برای مدتی در دولت هویدا هم حفظ کرد. او از افرادی بود که بعد ها در کنار جمشید آموزگار، باندی فعال را برای به قدرت رساندن سیاستمداران متمایل به آمریکا در ایران تشکیل داد.

نهاوندی در سال 1347، آجودان کشوری محمدرضا پهلوی شد و مدتی، ریاست دانشگاه شیراز را برعهده داشت. او همزمان، عضو هیئت امنای دانشگاه مشهد هم بود و به این ترتیب، توانست در ساختار آموزش عالی، صندلی خوبی برای خودش دست و پا کند. نهاوندی مدتی بعد، رئیس دانشگاه تهران شد و این مسئولیت نشان از اعتماد زیاد شاه و دربار به وی داشت. رفتار های نامناسب وی در دانشگاه، باعث بروز اختلافات متعدد وی با استادان می شد و این مسئله در اسناد ساواک، کاملاً منعکس شده است. نهاوندی افزون بر این مسئولیت ها، عضو هیئت امنای دانشگاه هنر، دانشگاه گیلان و عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز شد. او از همان ابتدای فعالیت، ارتباطات گسترده ای با آمریکایی ها داشت و یکی از دوستان ریچارد هلمز، رئیس وقت سیا بود و حتی هنگام سفر وی به تهران، با او در هتل اینتر کنتینانتال جلسات خصوصی داشت و با حمایت آمریکایی ها، در دولت شریف امامی، به وزارت آموزش عالی رسید. نهاوندی سابقه عضویت در فراماسونری را دارد و در سال 1344 به عضویت این تشکیلات مخفی درآمده است. او که ارتباطات تنگاتنگی با دربار داشت، در روز های پایانی عمر رژیم پهلوی کوشید تا راهی برای برون رفت شاه از وضعیتی که در آن گیر افتاده بود، بیابد، اما بدنامی وی مانع از اعتماد سیاسیون به او می َشد. نهاوندی در بحبوحه درگیری های روز های پرالتهاب انقلاب، توانست از کشور بگریزد و به فرانسه برود. او اکنون در این کشور زندگی می نماید و 87 سال دارد.

ظهور و سقوط سلطنت پهلوی؛ عبدا... شهبازی؛ جلد دوم؛ ص 510 تا 517 (با تلخیص)

منبع: خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 820

به "هوشنگ نهاوندی؛ آجودانی که رئیس دانشگاه شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشنگ نهاوندی؛ آجودانی که رئیس دانشگاه شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید