تحقیق و تفحص از خودروسازان به کجا رسید؟ ، مخالفت وزارت صمت با مجلس

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران، واردات خودرو بالاخره آزاد شد اما مشروط، گروه هایی مجاز واردات به نحوی چیده شده اند که خودروساز ها علاوه بر انحصار در تولید، واردات را نیز به صورت انحصاری در اختیار دارند.

تحقیق و تفحص از خودروسازان به کجا رسید؟ ، مخالفت وزارت صمت با مجلس

انحصار در واردات خودرو در حالی به خودروساز ها داده شده که 40 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

با اعلام صورت های مالی شش ماه نخست خودروسازان به بورس، تعیین شد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی نیمسال ابتدایی 99 زیان 12 هزار و 600 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده اند. با ثبت این رقم اما مجموع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا خاتمه شهریور امسال به مرز 40 هزار میلیارد تومان نزدیک شد.(دنیای اقتصاد)

آیا زیان انباشته 40 هزار میلیارد تومانی، تعهدات معوق، رانت های پیش فروش خودرو، انحصار تولید و حالا نیز انحصار واردات دلیل کافی نیست برای این که مجلس نشینان بالاخره به موضوع تحقیق و تفحص از خودروسازی ها جدی تر نگاه کنند یا احتمالا آن را تصویب کنند؟

در متن دستور جلسه روز نهم آذر ماه موضوع گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت های خودروسازی درخصوص کیفیت و قیمت خودرو آمده است.

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع در این خصوص به خبرنگاران گفت: در این خصوص جلسه ای با حضور مدیرانی از وزارت صمت برگزار گشت، خودروساز ها و وزارت صمت سعی داشتند کنندگان مجلس را قانع کنند که موضوع تحقیق و تفحص مطرح نشود اما توضیحاتشان قانع کننده نبود.

به گفته او، این طرح دو هفته ای هست که در دستور صحن واقع شده است اما هنوز نوبتش نرسیده و معطل مانده است. اگر هفته آینده مجلس تعطیل نباشد موضوع تحقیق و تفحص در صحن بررسی می شود.

باید دید آیا این بار نیز تحقیق و تفحص از خودروسازی ها مسکوت باقی می ماند یا مجلسی ها بالاخره آن را به قانون تبدیل می کنند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1395

به "تحقیق و تفحص از خودروسازان به کجا رسید؟ ، مخالفت وزارت صمت با مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیق و تفحص از خودروسازان به کجا رسید؟ ، مخالفت وزارت صمت با مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید