مقرون به صرفه ترین بیمه شخص ثالث را از کجا و چگونه بخریم؟
به گزارش مجله وتورلد، بیمه شخص ثالث شاید مهمترین بیمه ای باشد که برای ماشین خود تهیه می کنیم. این بیمه اجباری است و قرار است تا اگر راننده ای در تصادفی باعث صدمه اقتصادی و جانی به فرد دیگری شد، پرداخت خسارت ها برای جبران هزینه های آسیب دیده را پوشش بدهد. آمارهای پزشکی قانونی کشور می گویند تنها در هفت ماه اول سال 1400 بیش از 188هزار نفر در تصادف ها مصدوم شده اند و روزانه حدود 46 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند. پس داشتن یک بیمه نامه ثالث با پوشش های حداکثری و البته قیمت مناسب از پیش نیازهای اولیه برای رانندگی در خیابان ها و جاده ها است. اما چگونه باید خرید بیمه شخص ثالث را با بیشترین کاربرد و بهره وری را انجام دهیم؟ زمان انتخاب شرکت بیمه گذار باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
واقعیت این است که معمولا حق بیمه برای صدور بیمه نامه های ثالث در تمامی شرکت ها تقریبا یکسان است و مطابق با تعرفه ای است که سازمان بیمه مرکزی مشخص می نماید. اما قیمت بیمه نامه همه چیز نیست و در خرید بیمه از بیمه گذار باید امکانات پرداخت خسارت و تسهیلاتی که به مشتری ارائه می نماید هم مهم است. در ادامه چندین فاکتور اصلی که می تواند باعث قوی تر عمل کردن بیمه نامه ثالث در زمان حادثه گردد را با هم مرور می کنیم:
توانگری اقتصادی بیمه گذار
اگر می خواهیم بدانیم شرکت بیمه در زمان حادثه چقدر می تواند به تعهدات خود در پرداخت خسارت ها و هزینه های بیمه شدگان عمل کند باید توان اقتصادی شرکت را آنالیز کنیم. در واقع رتبه بالاتر در توانگری اقتصادی یعنی شرکت بیمه مذکور می تواند به خوبی از پس انجام تعهدات خود بربیاید و مشکل اقتصادی ندارد. خوشبختانه بیمه مرکزی هرساله سطح توانگری اقتصادی شرکت های بیمه مختلف را به صورت شفاف روی سایت خود اعلام می نماید. درحال حاضر 28 شرکت بیمه سطح یک با توانگری اقتصادی بیش از 100 درصد در کشور فعالیت می نمایند و بیمه های ایران، آسیا، دانا، البرز رتبه های یک تا چهار جدول توانگری اقتصادی سال 1400 را در اختیار دارند. بیمه های رازی، ملت و سامان هم با حفظ سطح یک توانگری خود توانسته اند نسبت توانگری اقتصادی خود را افزایش هم بدهند.
تعداد شعب نمایندگی و پرداخت خسارت
معمولا شرکت های بیمه دارای شعبه های نمایندگی و پرداخت خسارت متعددی در شهرها و استان های مختلف کشور هستند. طبیعتا تعداد شعبه های بیشتر یعنی دسترسی و پرداخت خسارت سریعتر و راحت تر. تعدد شعبه ها هم باعث می گردد که راننده حادثه دیده بتواند به نزدیک ترین نمایندگی خسارت در محل کار یا خانه خود مراجعه کند و پرونده دریافت خسارتش را هرچه سریعتر به جریان بیندازد. حتی بعضی از شرکت های بیمه برای رفاه حال بیشتر مشتریان خود امکان پرداخت سیار هم فراهم نموده اند. یعنی کارشناسان این شرکت ها بعد از حادثه در محل حاضر می شوند و شرایط آسیب دیدگی و اندازه خسارت ها را آنالیز و مشخص می نمایند. اگر هم مدارک راننده بیمه شده حاضر و کامل باشد که پرداخت خسارت همان جا برایش انجام می گردد.
یک امتیاز ویژه وب سایت ازکی داشتن خسارت آنلاین است، که می توانید بی دردسر خسارت آنلاین داشته باشید.
به وسیله لینک زیر می توانید وارد این لینک شوید:
https://www.azki.com/claim
پاسخگویی و پشتیبانی مناسب
راننده ای که تصادف نموده و می خواهد از بیمه ثالث خود برای پرداخت خسارت به طرف آسیب دیده استفاده کند، احتیاج دارد تا خیلی کامل و در اولین فرصت به سوال های او درباره مراحل دریافت خسارت، مدارک لازم و … پاسخ داده گردد. متاسفانه بعضی از بیمه گذاران سیستم پاسخگویی و پشتیبانی مناسبی ندارند و همین ضعف در پاسخگویی از جمله مهمترین عواملی است که باعث می گردد رانندگان به فکر تغییر شرکت طرف قرارداد بیفتند. برای آنالیز اندازه پاسخگویی یک شرکت بیمه، کافی ست تا یک جست وجوی ساده در اینترنت داشته باشید. نظرات و کامنت های مشتریان یک شرکت برترین سند برای اندازه رضایت از خدمات آن شرکت خواهد بود.
اندازه پوشش اقتصادی
بیمه شخص ثالث براساس قانون باید خسارت های اقتصادی وارد به اشخاص ثالث را تا سقف 2.5 درصد دیه سال جبران کند. البته از سال 1395 به بعد شرکت های بیمه می توانن تعهدات اقتصادی خود را تا سقف 50درصد دیه سال هم افزایش بدهند. مثلا در سال 1400 نرخ دیگه 640هزار تومان اعلام شده و سقف تعهدات حدبیشتری می تواند تا 320 میلیون تومان هم باشد. هرچند چنین سقف پرداختی معمولا به وسیله همه شرکت ها ارائه نمی گردد. اما بیشتر شرکت ها چنین سقف تعهداتی اقتصادی را برای مشتریان درنظر می گیرند.
درحقیقت داشتن یک بیمهشخصثالث با حداقل سطح پوشش (16 میلیون برای سال 1400) اجباری است. اما می توانید با افزایش پوشش های اقتصادی حاشیه امنیت بیشتری برای خود فراهم کنید. مخصوصا با توجه به افرایش خودرهای گران قیمت در سطح شهر بهتر است که همواره پوشش اقتصادی بیشتر و بالاتر را انتخاب کنیم. آن هم وقتی مبلغ حق بیمه پوشش بالاتر چندان فرقی با پوشش حداقلی ندارد. در غیراین صورت اگر هزینه خسارت بیشتر از 16 میلیون تومان گردد، پرداخت مابه تفاوت آن بر عهده راننده مقصر خواهد بود.
اندازه تخفیف برای مشتریان
معمولا تخفیفات بیمه نامه های ثالث برای رانندگان بسیار مهم هستند. آن قدر که حتی در قانون نو امکان ذخیره و انتقال این تخفیف ها به ماشین دیگر راننده یا اعضای درجه یک خانواده او وجود دارد. در حال حاضر تقریبا بیشتر شرکت های بیمه تخفیف عدم خسارت را روی بیمه های ثالث خود اعمال می نمایند. نرخ این تخفیف ها هم یکسان است و براساس تعرفه های مصوب برای سال اول 5 درصد، برای سال دوم 10درصد، برای سال سوم 15درصد است و می تواند درصورت ادامه تمدید ها تا سال چهاردم به 70 درصد هم برسد.
امکان صدور بیمه ثالث مدت دار
بیمه های ثالث استاندارد معمولا یک ساله هستند. اما گاهی رانندگان و مالکان احتیاج دارند تا یک ماشین را برای مدت زمانی مشخص و محدود بیمه نمایند. برای همین هم شرکت های بیمه طرح های مختلفی برای عرضه بیمه ثالث مدت دار برای مشتریان درنظر می گیرند که می تواند از 5 روز تا 270 روز باشد. پوشش این بیمه نامه ها، از ساعت 24 روز آخر بیمه نامه قبلی آغاز می گردد و تاریخ تمام شدن بیمه نامه مذکور هم دقیقا همان تاریخ نوشته شده روی بیمه نامه است.
حق بیمه پرداختی برای خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت 3، 6 و 9 ماهه معمولا %30 ، %60 و %90 از حق بیمه یکساله محاسبه می گردد. مثلا برای خرید یک بیمه ماشین با قرارداد سه ماهه باید معادل سی درصد حق بیمه سالانه را پرداخت کنید و این درصد برای بیمه نامه شخص ثالث چهار ماهه، تا حدود 45 درصد حق بیمه کل سال هم می رسد.
می توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن ازکی شرایط و پوشش های بیمه نامه ثالث شرکت های بیمه مختلف را آنالیز کنید و برترین مناسب ترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.
منبع: تجارت نیوز