ایجاد موجودات تازه با شروع دوباره جهان

به گزارش مجله وتورلد، تهران (پانا) - بر اساس یافته های زیست شناسی فرگشتی، موجودات زنده در صورت شروع مجدد جهان راه های متفاوتی را دنبال می کردند. به زبان ساده تر برخی از موجودات دوباره همین شکل تکامل یافته را ادامه می دادند. با این حال برخی از موجودات نیز راه های دیگری را می رفتند و ممکن بود به گونه ای دیگر شکل می گرفتند.

ایجاد موجودات تازه با شروع دوباره جهان

به گزارش ثریا، آرزوی زندگی دوباره رویایی است که افرادی بی شماری در سر می پرورانند. ممکن است فکر کنید اگر جهان دوباره شروع می شد، انسان ها و موجودات به گونه ای دیگر پدید می آمدند. چه بسا طبیعت نیز راه دیگری را می رفت و اتفاق های زیست محیطی متفاوتی رقم می خورد. خوشبختانه به لطف پیشرفت های دانش نوین، می توان از اسرار زیادی پرده برداشت. حتی می توان پیش بینی کرد اگر جهان دوباره شروع می شد، زندگی موجودات چه مراحلی را دنبال می کرد. از آنجایی که ایده شروع مجدد جهان جالب به نظر می رسد، در ادامه برای پاسخ به این پرسش سراغ علم می رویم تا ببینیم اگر جهان دوباره شروع می شد، آیا زندگی انسان ها و موجودات به همین شکل ادامه پیدا می کرد؟

موجودات با شروع مجدد جهان چه راهی را در پیش می گرفتند؟

دانش زیست شناسی فرگشتی (evolutionary biologist)، برترین علم برای پاسخ به این پرسش است که در صورت شروع مجدد جهان موجودات زنده چه راهی را در پیش می گرفتند. بر اساس یافته های زیست شناسی فرگشتی، موجودات زنده در صورت شروع مجدد جهان راه های متفاوتی را دنبال می کردند. به زبان ساده تر بعضی از موجودات دوباره همین شکل تکامل یافته را ادامه می دادند. با این حال بعضی از موجودات نیز راه های دیگری را می رفتند و ممکن بود به گونه ای دیگر شکل می گرفتند. تقریباً اصل و نسب تمامی موجودات زنده ای که اکنون در کره زمین حضور دارند به دوره کامبرین (Cambrian period)، باز می گردد. از آن موقع تا به امروز گونه های بسیاری یارای رقابت با دیگر گونه های جانوری را نداشتند و از بین رفتند. گونه های زیادی هم به علت انفجار های آتش فشانی، برخورد شهاب سنگ ها و رویداد هایی از این دست از بین رفته اند.

به همین علت اگر موجوداتی که بر اثر انفجار یک آتش فشان منقرض شده اند، در زمان این انفجار اطراف آتش فشان نبودند، نسل آن ها منقرض نمی شد. با این حساب چه بسا گونه های جانوری که در اثر رویداد های طبیعی نابود شده اند، در صورت نبود این رویدادها، به زندگی خود ادامه می دادند. با این حال حتی اگر این موجودات از خطر انقراض دور می ماندند، باز هم در طول میلیون ها سال دگرگون می شدند و نسبت به فسیل هایی که از آن ها به جای مانده تفاوت زیادی داشتند.

ایده تفاوت موجودات زنده فعلی با موجودات زنده در حالت شکل گیری دوباره جهان روی دیگری هم دارد. بعضی از دانشمندان بر این باور هستند که موجودات زنده با شکل گیری دوباره جهان، مجدد با تغییرات کمی نسبت به شرایط فعلی این موجودات پدید می آمدند. برای نمونه می توان به جهش های اتفاقی (Random Mutation)، اشاره نمود. این جهش ها جانوران را با شکل و شمایلی متفاوت از چیزی که اکنون مشاهده می کنیم، دگرگون می کرد. با این حال انتخاب طبیعی در طول زمان باعث می شد تا ارگانسیم ها به میزان محدودی تغییر نمایند. در نتیجه از آنجایی که ارگانیسم ها باید خودشان را با واقعیت های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی جهانی اطراف تغییر دهند، محدودیت هایی در این جهش ها بوجود می آمد. به همین علت چه بسا اگر جهان دوباره شروع می شد، محدودیت هایی که پیش روی ارگانسیم ها قرار داشت باعث می شد تا موجودات زنده به شکلی شبیه به شکلی که امروز تکامل پیدا نموده اند، ادامه حیات دهند.

ایجاد موجودات نو با شروع دوباره جهان

دانشمندان درباره شکل گیری دوباره حیات در صورت شروع مجدد جهان نظریه های متفاوتی دارند. بر اساس بعضی از این نظر یه ها، امکان داشت به جای بعضی از گونه های جانوری فعلی، موجودات دیگری با روش های متفاوتی دگرگون می شدند. با این حال امکان پدید آمدن موجودات هوشمندی مانند انسان ها در صورت شروع دوباره جهان بعید به نظر می رسد. جهش های شروعین در دگرگونی موجودات نقش بسیاری مهمی در شکل گیری متفاوت آن ها دارد. به این ترتیب می توان گفت جهش های شروعین تغییرات ژنتیکی را در موجودات زنده ایجاد می نماید که این تغییرات به صورت تصادفی نسل های بعد را به شکل گیری متفاوتی راهنمایی می نماید.

جهش های ژنتیکی مرگبار در ارگانیسم ها انجام نمی گردد. به همین علت موجودات ابتدا باید با دگرگونی بر محدودیت هایشان غلبه نمایند. به همین علت قسمت های ضعیف بدن در طول سالیان بسیار طولانی به قسمت های قوی تر تبدیل می گردد. گاهی اوقات نیز این قسمت ها از بین می رود و جای خود را به اندام متفاوتی می دهد. اینجاست که پیش بینی می گردد در صورت شروع دوباره جهان، ممکن بود موجوداتی متفاوتی از حیوان های فعلی را ببینیم. زمان بندی در جهش های تکاملی اهمیت چشمگیری دارد. رویداد های اتفاقی اولیه در ژن ها تغییرات مهمی در نسل های بعد ایجاد می نماید. این تغییرات به مقدار ای مهم است که می تواند بقا یک نسل از موجودات را در پی داشته باشد.

شبیه سازی شکل گیری متفاوت موجودات زنده در آزمایشگاه

دانشمندان برای پاسخ به این پرسش که زندگی موجودات در صورت شروع دوباره جهان سبک دیگری در پیش می گرفت، آزمایش های مختلفی در پیشرفته ترین آزمایشگاه ها انجام داده اند. جالب است بدانید شبیه سازی شکل گیری متفاوت موجودات در آزمایشگاه حتی با علم نوین نیز کار چندان ساده ای نیست. در آزمایشگاه ها شرایط کنترل شده ای برای آنالیز تغییرات در باکتری ها اجرا شده است. با این حال از آنجایی که این آزمایش ها در شرایط کنترل شده انجام گرفته، نمی توان پیش بینی کرد که در جهانی واقعی موجودات به همین شکل خودشان را با محیط اطراف سازگار می نمایند.

از آنجایی که شرایط محیطی نقش مهمی در شکل گیری جانوران دارد، این شرایط در آزمایشگاه به راحتی شبیه سازی نمی گردد. حتی اگر برترین شرایط برای شبیه سازی شکل گیری موجودات زنده در آزمایشگاه فراهم گردد، باز هم مدت زمان بسیار زیادی می برد تا دگرگونی در موجودات زنده پدیدار گردد. جالب است بدانید هوشی که در انسان ها سراغ داریم فقط هر 2.5 میلیارد سال یک بار متحول می گردد. به همین علت حتی اگر جهان دوباره شروع گردد، باز هم هوشمندشدن دیگر جانوران بسیار بعید به نظر می رسد.

در مجموع می توان گفت با توجه به تحقیقات دانشمندان، حتی اگر جهان دوباره شروع گردد، باز هم با این واقعیت روبه رو هستیم که ما انسان ها، تنها موجودات بسیار هوشمند در این کره خاکی به حساب خواهیم آمد. چه بسا دگرگونی هایی برای دیگر موجودات زنده پدید می آمد، با این حال باز هم انتظار می رود انسان همچنان اشرف مخلوقات در کره زمین باشد. حتی اگر حیات در دیگر سیاره ها نیز وجود داشته باشد، از آنجایی که این موجودات زنده ممکن است دی. ان. ای (DNA)، نداشته باشند، دانشمندان احتمال می دهند که موجودات زنده در دیگر سیاره ها الگوی مشابهی از دگرگونی را همچون موجودات زنده در کره زمین دنبال نمایند. به همین علت موجودات زنده احتمالی در دیگر سیاره ها با شروع دوباره جهان همین رویکردی را در پیش می گرفتند که در جهانی فعلی شاهد آن هستیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2101

به "ایجاد موجودات تازه با شروع دوباره جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد موجودات تازه با شروع دوباره جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید