بهترین نقاط طبیعت گردی در ایران از نگاه گردشگران خارجی

به گزارش مجله وتورلد، طبیعت گردی در ایران از نگاه گردشگران خارجی

جغرافیا و آب و هوای متنوع ایران، آن را به یکی از چند کشوری تبدیل کرده که دارای چهار فصل سال است. هنگامی که تبریز در حال بارش باران است، شیراز به طور کامل شکوفه های بهاری دارد و در چابهار هوا درست شبیه اواسط تابستان است. برای به دست آوردن بهترین تجربه طبیعت گردی در ایران این موضوع مهم است که هر منطقه را در فصل مناسب ببینید. در اینجا، خبرنگاران بهترین مسیرهای پیاده روی، طبیعت گردی و کوهنوری در ایران را از نگاه گردشگران خارجی آماده کرده است.

بهترین نقاط طبیعت گردی در ایران از نگاه گردشگران خارجی
  • کوه های تالش

کوه های تیلار و باغرو که در مرز استان های آذربایجان، زنجان و گیلان واقع شده اند، جایی است که تنوع فرهنگی و طبیعی زیبایی قابل مشاهده است. شما اول با جنگل انبوهی روبرو شده و سپس به دشتی می رسید که گوسفندان برای چرا به آنجا آورده شده اند و کمی بعد تر می توانید به دریا برسید. از روستای سوباتان که پر از گل است می توانید تا عباس یوردی و کوه های باغرو پیاده روی کنید؛ جایی که چادرهای عشایر برپاست.

  • کوه سبلان

سبلان که در اردبیل واقع شده، قله آتشفشانی به ارتفاع 4811 متر دارد و دامنه های آن یکی از بهترین نقاط برای طبیعت گردی در ایران است. کوهنوردان حرفه ای می توانند به این قله صعود کنند و از چشم مقدارای زیبای آن بهره ببرند. دامنه های کوه سبلان به خاطر دره و چشمه هایش معروف است و همچنین اطراف کوه سبلان، روستای سرعین جایی است که حتما باید از آن تماشا کنید. بهترین زمان صعود به قله تیر و مرداد ماه است.

  • علم کوه و تخت سلیمان

تخت سلیمان دارای حدودا 160 قله است که همگی ارتفاع بالایی حتی بیشتر از 4 هزار متر دارند و بلندترین قله آن علم کوه با ارتباع 4850 است. با اینکه 4 راستا برای دسترسی به این قله وجود دارد، پیشنهادترین شده آن ها رودبارک از کلاردشت به سمت شمال است. حصارچال منطقه ای در راستا شماست که با چمنزارهایی با گل های زرد و قله هایی برفی منتظرتان خواهد بود. از جمله حیات وحشی که ممکن است در این منطقه ببینید می توان به بز کوهی و قوچ اشاره کرد.

  • دماوند

دماوند نه تنها یکی از سمبل های معروف ایران به دلیل ارتفاع 5671 متری خود، محسوب می شود، بلکه با اصطلاح بام ایران نیز شناخته می شود. این قله در رشته کوه های البرز واقع شده و راستاهای دسترسی گوناگونی به آن وجود دارد. شما حتی اگر کوهنورد حرفه ای نیستید باز هم می توانید طبیعت گردی در دامنه های این کوه را جزو برنامه هایتان بگذارید. از تهران می توانید از طریق جاده هراز به طرف سد لار رفته که شما را به دشت باغ و راستاهای پناهگاه سیمرغ می رساند. فصل مناسب صعود به دماوند، تابستان است.

  • رشته کوه های البرز

همانطور که می دانید رشته کوه های البرز از شمال شرقی تا شمال غربی ادامه پیدا می کنند و در آن ها می توان راستاهای طبیعت گردی بسیار گوناگونی کشف کرد. اما راستاهایی که در اینجا اشاره می شود یکی روستای پراچان طالقان در دامنه های جنوبی تخت سیلمان است که در آن طبیعت گردی های هیجان انگیزی را تجربه خواهید کرد که سه مورد هستند. راستای که به دره سه هزار می رود، نیازمند اجاره قاطر است که شما را از روستاها و چشمه های آب گرم زیبایی عبور می دهد. بهترین زمان تابستان تا اوایل پاییز خواهد بود.

  • کوه های کرمان

کرمان تنوعی از آب و هواست؛ از یک طرف دشت لوت، یکی از گرمترین نقاط جهان و از طرف دیگر کوهستان، آب و چشم انداز ها سرسبز دارد. مکان های زیادی برای طبیعت گردی در ایران در این استان وجود دارد و همچنین پنجمین قله بلند ایران، هزار کوه نیز در این استان واقع است. البته پیشنهاد می شود که کوه لاله زار با ارتفاع 4351، اصلی ترین نقطه ای باشد که اگر کوهنورد هستید می خواهید به آن صعود کنید.

  • کرمانشاه و کردستان

استان کرمانشاه و کردستان در رشته کوه های زاگرس واقع شده که منطقه ها زیبایی با لباس و زبان محلی خاص است. این منطقه ها شما را با طبیعت بکر و دست نخورده و همچنین فرهنگ خاص مردمان کُرد، آشنا می کند. یکی از معروف ترین قله های آن منطقه، قله شاهو و دره اورامان تخت است که علاوه بر زیبایی های طبیعی، روستاهای کوهستانی خواهید دید که به صورت پلکانی در این منطقه بنا شده اند. دریاچه زریوار از دیگر نقاط زیبا برای طبیعت گردی در ایران است.

  • کوه های سهند

برخلاف بیشتر کوه های ایران که سنگی هستند، سهند بیشتر خاکی است که به همین دلیل محل خوبی برای چرای دام ها محسوب می شود. تعجبی هم نیست که چرا بهترین پنیرها ایران از لیقوان، در نزدیکی تبریز می آیند. دو قله برتر این منطقه جام و کمال است که بدون هیچگونه تجهیزات خیلی خاصی از طریق دو راستا، قابل دسترسی هستند: تبریز و مراغه، جایی که می توانید شاهد زندگی عشایر نیز باشید. برای اینکه با یک تیر دو نشان بزنید، می توانید به قله سلطان داغی بروید. اول، شما می توانید روستای صخره ای کندوان را، با خانه های مخروطی خود را در کوه های سنگی حک شده، ببینید و سپس با عبور از میان گل های بنفش در دامنه به سمت قله بروید.

زردکوه

با قرار گیری در کوه های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از ارتفاعات ایران است. زردکوه به خاطر رنگ خاک زردی که دارد این نام را پیدا کرده و قله کلونچین با ارتفاع 4221 متر بلندترین قله این رشته کوه است. در کل زردکوه قلل متعددی به نام های شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفت تنان، چری و کیدو دارد. برای تماشا زردکوه پیشنهاد می شود که ابتدا به شهرکرد مرکز استان بروید. سپس به سمت فارسان و چلگراد رفته تا در نهایت به دریاچه کوهرنگ برسید. در دریاچه کوهرنگ می توانید عشایر بختیاری را ببینید که در تابستان در این منطقه ساکن بوده و زندگی می کنند. این منطقه در بهار بسیار زیبا بوده و امکان تماشا این دامنه ها و قله ها وجود دارد، با این حال زمستان منطقه هم خالی از لطف نیست و می توانید در بعضی از دامنه ها به ورزش های زمستانی بپردازید.

تفتان

از جاذبه های طبیعت گردی در ایران می توان به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. در استان سیستان و بلوچستان دو قله آتشفشانی به نام های تفتان و بزمان وجود دارد. کوه تفتان یک آتشفشان نیمه فعال در شهرستان خاش بوده که ارتفاعی به مقدار 3941 متر دارد و بلندترین قله این استان است. این قله یکی از قللی است که بیشتر کوهنوردان ایرانی به آن صعود می کنند. در ضلع غربی آن پناهگاه مجهزی ساخته شده تا در نهایت بتوانید به تماشا دو شاخک این قله بروید و از دهانه های پر از گوگرد آن بازدید کنید. قله بزمان نیز در نزدیکی این قله قرار گرفته است و می توانید در افق آن را از این کوه تماشا کنید.

کوه های مرکزی

کوه های مرکزی از منطقه ها طبیعت گردی در ایران بوده که از سنگ های آذرین و آذرآواری تشکیل شده اند. قله های معروفی مانند کوه مارشنان در استان اصفهان، کوه شاه و هزار در کرمان، کوه بزمان در سیستان و بلوچستان و جبال شاخص در کوه های مرکزی به همراه دیگر کوه ها شناسایی شده اند. این رشته کوه در شرق رشته کوه زاگرس قرار گرفته شده است.

کلوت شهداد

در استان کرمان و در دل کویر به ارتفاعات و احجام ماسه ای بر می خوریم که کلوت نام گرفته اند و در کنار آرامشی که این منطقه دارد تبدیل به یکی از منطقه ها طبیعت گردی در ایران برای گردشگران خارجی شده است. تمام گردشگران ایرانی یا خارجی که به کرمان سفر می کنند حتما تماشا زیبایی های کلوت کرمان در زمان طلوع یا غروب خورشید را که هوا خنک تر است از دست نمی دهند. خیلی از گرشگران در کمپ کلوت شهداد شب را می گذرانند و به داستان های همدیگر گوش می دهند یا از آسمان زیبای شب آن لذت می برند.

کویر مصر

بله، یکی دیگر از راستاهای طبیعت گردی در ایران که بسیار مورد توجه گردشگران بوده، پیاده روی در رمل های کویر مصر است. با اینکه پیاده روی در کویر، مهارت خاص خود را می طلبد، این تجربه ای خواهد بود که هرگز فراموش نخواهید کرد. مصر یکی از زیباترین کویرهای ایران است که در آن می توانید تپه شنی های جذابی پیدا کنید. بهترین زمان برای تماشا آن، مهر ماه است که شما می توانید بدون آنکه سردتان شود در زیر آسمان پر ستاره این منطقه، کمپ کنید. در طول روز هم علاوه بر شترسواری می توانید پیاده روی در رمل ها را تجربه کنید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2024

به "بهترین نقاط طبیعت گردی در ایران از نگاه گردشگران خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نقاط طبیعت گردی در ایران از نگاه گردشگران خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید