الرشید: سرکوبگری عربستان در سایه سکوت آمریکا ادامه دارد

به گزارش مجله وتورلد، مضاوی الرشید از چهره های مخالف سرشناس رژیم سعودی از تداوم سرکوبگری در عربستان در سایه زمامداری بن سلمان و سکوت آمریکا اطلاع داد.

الرشید: سرکوبگری عربستان در سایه سکوت آمریکا ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مضاوی الرشید در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: عربستان به سرکوب نویسندگانی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و دیدگاه تنگ نظرانه او را به چالش می کشند، ادامه می دهد.

الرشید در این مقاله توضیح داد: موج سرکوبگری جدید وبلاگنویسان و نویسندگان در عربستان گواه دیگری از احساس جرات ولیعهد سعودی برای ارعاب شهروندانش است. این امر به خاطر حمایت شرکای غربی بن سلمان به ویژه دولت آمریکا صورت می گیرد. این حمایت باعث شده که دونالد ترامپ به ریاض اختیار مطلق بدهد که نه فقط از پاسخگویی به جنایت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی فرار کند بلکه اقدام به بازداشت فعالان و نویسندگان کند.

این چهره آکادمیک مخالف رژیم سعودی توضیح داد: معلوم نیست که چه اتهاماتی به بازداشت شدگان جدید وارد شده است. دسته ای از نویسندگان در قبال بن سلمان و طرح هایش سکوت نموده و از انتقاد از سیاست های ولیعهد سعودی خودداری نموده اند، اما همین امر نیز برای رژیم سعودی خوشایند نبوده است ،زیرا آنها انتظار داشته اند که این نویسندگان به ماشین تبلیغاتی بن سلمان و اطرافیانش ملحق شوند و او را مدح ثنا و منزه از نقد بدانند که براین اساس مردم باید همیشه بن سلمان را پرستش نمایند و کسی که با فرزند شاه بیعت نکند، جرم غفلت مرتکب شده است.

به گفته الرشید، بدر الراشد از روزنامه نگاران مشهور بازداشت شده است که در مطبوعات کار نموده اما استقلال خودش را حفظ نموده است. او کتاب های زیادی نوشته یا در نگارش آن سهیم بوده است. نوشته هایش از چشم انداز اصلاح گرایانه درقبال ملی گرایی عربی برخوردار است.

وی اضافه کرد: دیدگاههای عمیق و مردمی این دست از شخصیت ها به مذاق محمد بن سلمان خوش نمی آید. نگاه افرادی مثل الراشد در رقابت با شعارهای محمد بن سلمان است؛ شعارهایی نظیر اول عربستان و عربستان بزرگترین است. اینها نظیر شعارهای پوپولیستی است که برای ترامپ در واشنگتن سر داده می گردد.

الرشید توضیح داد: دیدگاه جدید محمد بن سلمان در قبال ملی گرایی توجهی زیادی به وحدت مالی منطقه ای ندارد و تمرکزش روی به راه انداختن جنگ ها است. همانطور که در یمن دیده می گردد. عربستان در انقلاب های عربی دخالت و جهت دموکراتیک را با مانع روبرو می نماید. شعار عربستان بزرگترین به معنای باقی ماندن دیکتاتوری به عنوان وجهه غالب نه فقط در عربستان بلکه در کل منطقه است زیرا خودبزرگ بینی همیشه با بقای حکومت های مطلقه پیوند خورده است.

وی گفت: با وجود ناکامی موج اول قیام ها در دنیا عرب اما به راه افتادن موج دیگری از آنها یادآوری می نماید که قیام ها همیشه زیر پوست این کشورهادر جوش و خروش است و این خشم و شکایت های یکپارچه فرای مرزها ولیعهد سعودی را نظیر سایر هم پیمانهای دیکتاتورش در قاهره و بحرین و سایر مناطق دنبال می نماید.

الرشید نوشت: بن سلمان نویسندگان جوان دیگری را به خاطر نوشته های گذشته آنها در شبکه های اجتماعی هدف قرار داد. اینها کسانی بودند که در کوشش برای یافتن چشم اندازهای جدیدی درباره سیاست عمومی و مسائل منطقه ای بودند. فواد الفرحان و مصعف فواد دو شهروند بازداشت شده شبکه آموزش دانشگاهی رایگان و آزادی را در اینترنت برای آموزش دانشجویان و معلمان راه اندازی کردند. چنین ابتکارعمل مستقلی خطرناک به شمار می رود زیرا از چنگال بن سلمان در امان مانده است.

این نویسنده اضافه کرد: ملی گرایی سعودی که بن سلمان به آن اعتقاد دارد، به معنای جدا کردن عربستان از میراث خودش است و چون نویسندگان بازداشت شده در موج جدید بازداشت ها دیدگاه متفاوتی در این زمینه دارند پس باید آنها را خفه کرد.

این شخصیت مخالف رژیم سعودی گفت: بن سلمان به طور قطع عربستان را به جای نامعلومی می برد، زیرا طرح او برای احیای اقتصاد عربستان با مانع روبرو شده است و طرح فروش سهام شرکت آرامکو به خاطر بی اعتمادی سرمایه گذاران پیروز نشده است.

وی در انتها مقاله خود نوشت: بن سلمان به بازداشت ها و شکنجه فعالان مرد و زن ادامه خواهد داد؛ تا زمانی که حامیانش در واشنگتن درقبال این اقداماتش سکوت نمایند. او بر شدت بازداشت ها با شکست در طرح و پروژه های بزرگش خواهد اضافه کرد، زیرا درباره آینده اش به عنوان فرزند شاه احساس تنش خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 642

به "الرشید: سرکوبگری عربستان در سایه سکوت آمریکا ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الرشید: سرکوبگری عربستان در سایه سکوت آمریکا ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید