4 راهکار مفید برای هضم سریع غذا

به گزارش مجله وتورلد، با خوردن و آشامیدن مواد غذایی به دستگاه گوارش فرستاده می شود، آنجا این مواد غذایی به قطعات بسیار ریز تجزیه می شوند و مواد لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می کنند. برای بهبود عملکرد و هضم سریع غذا راهکارهای مناسبی وجود دارد که در این مطلب به آن ها اشاره شده است.

4 راهکار مفید برای هضم سریع غذا

هضم غذا به مواد مغذی اجازه می دهد تا انرژی بدن را تامین کنند. روزانه غذا های متنوعی مصرف می گردد که برخی سریع هضم شده و برخی برای هضم شدن به مدت زمان طولانی تری نیاز دارند. بخش بزرگی از مکانیزم هضم غذا به طبیعت بدن شما بستگی دارد، اما روش هایی نیز وجود دارد که می توانید سرعت و کیفیت هضم غذا را افزایش دهید. خبرنگاران در این مطلب راهکارهای هضم سریع غذا را به شما ارائه می دهد.

1. هضم سریع غذا با تغییر سبک زندگی

1- به صورت منظم ورزش کنید و متابولیسم بدن را بالا ببرید. با ورزش مواد غذایی در بدن حرکت می کنند و سرعت هضم غذا افزایش پیدا می کند. مزایای ورزش برای هضم سریع تر غذا عبارتند از:

  • جلوگیری از یبوست
  • کمک به عضلات روده برای سرعت بخشیدن به تجزیه مواد غذایی

توجه: بهتر است ورزش را یک یا دو ساعت بعد از غذا خوردن شروع کنید.

2- برای هضم سریع غذا به اندازه کافی استراحت کنید. خواب به اندام های گوارشی زمان لازم برای ترمیم و بازسازی را می دهد و توانایی آن ها برای هضم غذا را بالا می برد.

توجه: دو الی سه ساعت بعد از غذا به سمت چپ بخوابید. خوابیدن به سمت چپ بدن توانایی دستگاه گوارش را افزایش می دهد.

3- با نوشیدن مایعاتی مانند آب، چای و دم نوش های طبیعی در طول روز به فرایند هضم غذا کمک شایانی می کنید.

نکات مورد توجه:

  • هیدارته و حفظ مقدار مناسبی آب در بدن، کیفیت اسید معده را حفظ می کند.
  • آب مدفوع را نرم کرده و از یبوست جلوگیری می کند.
  • آب با حفظ فیبر غذا، یکی از اجزای مهم هضم سریع غذا در رژیم های غذایی است.

همچنین بخوانید: درمان خانگی سوء هاضمه با گیاهان دارویی

2. مواد غذایی مکمل برای هضم سریع غذا

1- خوردن غذا هایی با فیبر بالا به طرق مختلف به هضم غذا کمک می کند. غذا های فیبر دار باعث جلوگیری از یبوست و حفظ سلامتی کلی روده می گردد.

دانه ها، میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و نان های سبوس دار حاوی مقدار قابل توجهی فیبر هستند که علاوه بر هضم سریع غذا، باعث کاهش گازمعده، نفخ و اسهال می گردد.

2- خوردن ماست پروبیوتیک به هضم سریع مواد غذایی کمک می کند. باکتری های مفید درون ماست وجود داد که زمان عبور غذا از روده را افزایش داده و هضم غذا را سرعت می بخشد.

3- یکی از مواد بسیار سودمند برای هضم غذا زنجبیل است. زنجبیل سال ها به عنوان هضم کننده غذا مورد استفاده قرار گرفته و با کمک به افزایش انقباضات معده، کمک می کند تا مواد غذایی سریع تر وارد روده شده و هضم شوند.

4- برای هضم سریع غذا، غذا های کم چرب مصرف کنید. از خوردن غذا های پرچرب و سرخ کرده خودداری کنید. غذا های با چربی بالا می تواند باعث رفلکس معده و سوزش سر دل گردد. معده این مواد غذایی را به خوبی هضم نمی کند و فرایند هضم را کاهش می دهد.

پس توجه داشته باشید از خوردن غذا هایی مانند سوسیس و کالباس، پنیر پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، کره، روغن های صنعتی و چیپس و پفک و امثال این غذا ها جدا خودداری کنید.

5- غذا های تند فرایند هضم غذا را کاهش می دهد. مواد غذایی مثل سیر وفلفل باعث تحریک گلو و مری می گردد و منجر به رفلکس اسید معده و سوزش سر دل می گردد. پس از غذا های با چاشنی های خفیف استفاده کنید.

6- اگر بدن شما تحمل مصرف لاکتوز را ندارد، سعی کنید از مصرف مواد لبنی و فرآورده های شیر اجتناب کنید. مصرف این مواد غذایی فرایند هضم شما را مختل می کند و باعث یبوست می گردد. عدم تطابق با لاکتوز موجب نفخ، گاز و سوء هاضمه می گردد، که این هم می تواند منجر به آهسته شدن هضم یا ضعف گوارش گردد.

7- از خوردن گوشت قرمز اجتناب کرده یا خیلی کم استفاده کنید. گوشت قرمز به دلیل چربی بالا و آهن فراوان دیر هضم می گردد و باعث یبوست می گردد.

همچنین بخوانید: معرفی انواع قرص معده درد (رفع سوزش و درد معده)

3. تغییر عادات غذا خوردن برای هضم سریع غذا

1- غذای خود را به وعده های کم با دفعات زیاد تقسیم کنید. در روز 5 وعده غذایی کم ولی غنی داشته باشید.

2- سعی کنید از مواد غذایی بدون افزودنی و خام استفاده کنید. هر گونه افزودنی به مواد غذایی فرایند هضم را برای شما سخت می کند.

3- غذای خوب انتخاب کنید و خیلی آهسته آن را تناول کرده و بجویید. جویدن این فرصت را به آنزیم های بدن می دهد تا به جای تجزیه غذا، وقت خود را صرف هضم غذا کند.

4. استفاده از مکمل ها برای هضم سریع غذا

1- مصرف مکمل پروبیوتیک را در وعده غذایی خود قرار دهید. پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که به حفظ تعادل طبیعی میکروارگانیسم ها در روده ها کمک می کند. از این رو باعث هضم سریع غذا می گردد.

2- مکمل های آنزیمی گوارشی مصرف کنید. آنزیم های غربالگری گوارشی می تواند با کمک به آنزیم های طبیعی بدن به هضم غذا کمک کند. آنزیم مواد غذایی را به قطعات ریز تجزیه می کند و به بدن اجازه می دهد تا آن را به راحتی جذب کند. اگر این آنزیم ها موثر باشند، می توانند به کارایی و سرعت هضم غذا کمک کنند.

3- از دمنوش های گیاهی مثل زیره، رازیانه و آویشن استفاده نمایید. این دمنوش ها با تقویت معده و روده ها هضم غذا را سرعت می دهد. بهتر از است بعد یا قبل از غذا مصرف گردد.

همچنین بخوانید: طرز تهیه دمنوش زیره سبز

برگرفته از: Wikihow

منبع: setare.com
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1474

به "4 راهکار مفید برای هضم سریع غذا" امتیاز دهید

1 کاربر به "4 راهکار مفید برای هضم سریع غذا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 راهکار مفید برای هضم سریع غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید