یارانه برابر مالکان لندکروز و حقوق های چندمیلیونی با نیازمندان؛ ضرروت هدفمندسازی واقعی یارانه ها

به گزارش مجله وتورلد، تهران (پانا) - کارشناس مسائل مالی با بیان اینکه اکنون افرادی با داشتن ماشین های لندکروز و حقوق های چند میلیونی به مقدار افراد نیازمند یارانه می گیرند، می گوید گروه هایی که یارانه دریافت می نمایند باید محدود باشند، اندازه آن به گونه ای باشد که بتواند تامین نماینده بخش مهمی از نیازهای گروه های هدف باشد و با رصد و پایش مستمر، زمانی که افراد نیازمند به توانمندی رسیدند این حمایت ها حذف گردد.

یارانه برابر مالکان لندکروز و حقوق های چندمیلیونی با نیازمندان؛ ضرروت هدفمندسازی واقعی یارانه ها

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار 81 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت وجود دارد که از این مقدار به 77 میلیون و 300 هزار نفر یارانه دریافت می نمایند. گزارش عملکرد هدفمندی یارانه ها در سال 96 نشان داد حدود 76 میلیون و 96 هزار و 350 نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می نمایند. این در حالی بود که با توجه به این که براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت ایران حدود 79 میلیون نفر برآورد شده بود، بیش از 95 درصد جمعیت کشور در آن موقع یارانه نقدی دریافت می کردند.

چه مقدار از مردم ایران یارانه دریافت می نمایند؟

در سال 98 طبق آمار مرکز آمار از 81 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت کشور به 77 میلیون و 300 هزار نفر یارانه دریافت می نمایند که با احتساب که متولدین در خانواده افراد یارانه بگیر این رقم افزایش هم یافته است.

بنابر اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، اکنون سه سال بعد بازهم آمار 95 درصدی از پرداخت یارانه نقدی اعلام می گردد که به صراحت بر خرج هزاران میلیارد تومان در هر ماه برای جمعی که بخش زیادی از آن به مبلغ 45 هزار و 500 تومان احتیاج ندارند، حکایت دارد.

هدفمندسازی واقعی یارانه ها به سامانه های اطلاعاتی احتیاج دارد

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل مالی در این خصوص در گفت وگو با پانا اعلام کرد: حذف یا هدفمندسازی واقعی یارانه ها احتیاجمند زیرساخت هایی است. اطلاعات مدیریتی مورد احتیاج برای هدفمندسازی واقعی یارانه ها در دسترس است و سامانه هایی به این منظور پیش بینی شده است که می توان با استناد به آنها اطلاعات درستی از دهک های درآمدی کسب کرد و براساس آن هم نسبت به حذف یارانه افراد پردرآمد اقدام کرد.

باید با آموزش، کسب مهارت، تحصیل و ایجاد شغل زمینه ای را فراهم کرد که افراد به جمع افراد برخوردار جامعه اضافه نموده شوند و احتیاجمند پرداخت یارانه نباشند. یکی از مباحث مهم در بحث هدفمندسازی شناسایی افراد احتیاجمند و مشخص مقدار یاری و نحوه انتقال یاری بوده است و یاری به ارتقای زندگی افراد به گونه ای که دوباره به جمع افراد احتیاجمند اضافه نموده نشوند از جمله این مباحث بوده است

وی اضافه نمود: سامانه امور مالیاتی، سامانه های حقوق و دستمزد، سامانه املاک و مستغلات، بورس، بانک ها و مقدار سپرده های افراد همگی از مواردی هستند که می توانند با کد ملی افراد در اختیار باشند و بر اساس آن هم نسبت به تصمیم گیری برای یارانه ها اقدام کرد.

کارشناس مسائل مالی اسم کرد: از همان ابتدای بحث ارایه یارانه ها سامانه هایی در حال طراحی بود و هدف واقعی آن بود که یارانه هدفمند گردد و افراد احتیاجمند و گروه های هدف بتوانند از آن بهره بگیرند اما شاهد بودیم که یارانه ها از ابتدا به همه ایرانیان از جمله ایرانیان خارج از کشور اختصاص یافت.

وی اضافه نمود: نکته مهم آن است که افراد مورد پایش قرار گیرند و اگر فردی به هر علت و علتی به جمع افراد احتیاجمند حمایت اضافه گردد سازمان های حمایتی باید آن فرد را مورد حمایت خود قرار دهند و یارانه هم حتما باید تعدیل گردد و متناسب با تورم و احتیاجهایی که گروه های هدف دارند افزایش یابند اما شاهد هستیم که از ابتدای پرداخت یارانه نقدی به همه افراد جامعه به مقداری مشخص یارانه ارایه شده است.

بغزیان اعلام کرد: پرداخت یارانه باید به گونه ای باشد که بتواند قدرت وتوان خرید را حفظ کند اگر تورم به نحوی افزایش یابد که مبلغ یارانه جوابگوی احتیاجهای اندکی از مخارج را هم ندهد پرداخت آن چه فایده ای خواهد داشت.

کارشناس مسائل مالی اعلام کرد: در مشخص یارانه ها باید خط فقر، سبد معیشت و بسیاری از موضوعات دیگر مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه نمود: گروه هایی که یارانه دریافت می نمایند باید محدود باشند، مقدار آن به گونه ای باشد که بتواند تامین نماینده بخش مهمی از احتیاجهای گروه های هدف باشد و با رصد و پایش مستمر زمانی که افراد احتیاجمند به توانمندی رسیدند این حمایت ها حذف گردد.

ضرورت توانمندسازی افراد احتیاجمند

بغزیان با تاکید بر ضرورت توانمندسازی افراد احتیاجمند، اظهار کرد: باید با آموزش، کسب مهارت، تحصیل و ایجاد شغل زمینه ای را فراهم کرد که افراد به جمع افراد برخوردار جامعه اضافه نموده شوند و احتیاجمند پرداخت یارانه نباشند. یکی از مباحث مهم در بحث هدفمندسازی شناسایی افراد احتیاجمند و مشخص مقدار یاری و نحوه انتقال یاری بوده است و یاری به ارتقای زندگی افراد به گونه ای که دوباره به جمع افراد احتیاجمند اضافه نموده نشوند از جمله این مباحث بوده است.

کارشناس مسائل مالی توضیح داد: متاسفانه در ایران در همان گام نخست درجا زدیم و نحوه انتقال و افزایش آن به فراموشی سپرده شد. حمایت های کالایی و خدماتی راه های مناسبتری برای تامین احتیاجهای گروه های هدف است.

وی با تاکید بر ایجاد شغل و استمرار شرایط شغلی برای شاغلان تاکید نمود: سامانه های قوی رصد اطلاعات افراد را ممکن می نمایند و با استفاده از این سامانه ها می توان یارانه را به ابزاری موثر و کارآمد برای حمایت از افراد احتیاجمند بدل کرد.

بغزیان اعلام کرد: اکنون افرادی با داشتن ماشین های لندکروز و حقوق های چند میلیونی یارانه می گیرند اما این یارانه ها در بحث حمایت از افراد احتیاجمند از ابزاری کارآمد به یارانه ای غیرموثر بدل شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1837

به "یارانه برابر مالکان لندکروز و حقوق های چندمیلیونی با نیازمندان؛ ضرروت هدفمندسازی واقعی یارانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه برابر مالکان لندکروز و حقوق های چندمیلیونی با نیازمندان؛ ضرروت هدفمندسازی واقعی یارانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید