گلدان سفالی بسازید!

به گزارش مجله وتورلد، با استفاده از گل رس های آماده و بسته بندی، و موادی بسیار ساده این گلدان های رسی را به شکل دلخواه بسازید و با سلیقه خودتان تزئینش کنید. روش کار بسیار ساده است!

گلدان سفالی بسازید!

متاسفانه گلدان هایی که امروز خواهید ساخت قابلیت نگهداری آب را ندارند و برای نگهداری گل های تازه و آب درون آنها، گلدانی شیشه ای را درون شان قرار دهید.

چه چیزهایی احتیاج دارید؟

- گل رس آماده یا خمیر مجسمه سازی

- وردنه

- خط کش

- چاقوی تیز

- رول سلفون

- یک شی استوانه ای شکل (مانند بطری آب یا هر چیز دیگری)

- خلال دندان یا سیخ چوبی

- قیچی

مرحله اول

یک گلوله از گل رسی را روی سطحی صاف بگذارید و از طریق وردنه آنقدر پهنش کنید تا سطحی صاف پیدا کند و به ضخامت دلخواه تان برسد.

مرحله دوم

حالا خط کش را روی خمیر قرار دهید و از طریق چاقو یک مستطیل صاف از خمیر درآورید. رس اضافی را درون کیسه ای پلاستیکی قرار دهید تا خشک نگردد.

مرحله سوم

شی استوانه شکلی با بدنه صاف و با قطر دهانه ثابت، مانند یک بطری، پیدا کنید. آن را با رول سلفون بپوشانید.

مرحله چهارم

بطری آب را درست در مرکز مستطیل رسی تان قرار دهید و خمیر را دور آن بپیچید.

مرحله پنجم

خمیر اضافی در لبه کار را از طریق چاقوی تیزتان ببرید و آن را هم کنار بقیه خمیر در کیسه پلاستیکی قرار دهید.

مرحله ششم

دو لبه خمیر را گرد هم بیاورید و سپس انگشت تان را در آب خیس کنید، حالا انگشت خیس تان را بر دو لبه خمیر بکشید تا خمیراندکی نرم و آبکی گردد و درز آن به هم بچسبد. در این مرحله مواظب باشید که اثر انگشت تان روی کار نیوفتد. این کار را به آرامی انجام دهید و عجله نکنید تا اشتباهی رخ ندهد.

مرحله هفتم

خمیرهای اضافه آمده از مرحله دو و پنج اینجا به کارتان می آیند! آنها را با هم ترکیب کنید و به گلوله ای تبدیل شان کنید. حالا گلوله خمیر را روی سطح صافی مانند یک میز بگذارید و با وردنه صافش کنید. آنقدر وردنه را روی خمیر بکشید تا حسابی صاف گردد و ضخامتش هم به حد دلخواه تان در بیاید.

حالا نوبت ساخت کف گلدان است! استوانه خمیری که قبلا درست نموده بودید و درونش هنوز یک بطری واقع شده است را روی خمیر پهن شده قرار دهید. حالا از طریق سیخ چوبی یا خلال دندان روی خمیر، به میزان قطر استوانه، خط بیاندازید تا حد آن معین گردد. این مرحله را به دقت انجام دهید تا کف گلدان تان برایشان کوچک یا بزرگ نباشد.

مرحله هشتم

ابتدا از طریق چاقو اندکی از دایره ای که ایجاد نموده اید را ببرید و سپس با قیچی بقیه آن را از خمیر جدا نموده و لبه هایش را صاف کنید. حالا امتحان کنید که دایره ای که بریده اید برای کف گلدان مناسب است یا کوچک یا بزرگ تر شده. اگر بزرگ تر بود مقداری از آن را از طریق قیچی ببرید و اگر کوچک تر بود، دوباره خمیر را جمع و گلوله کنید و به همان روش دایره ای با میزان مناسب بسازید.

مرحله نهم

حالا دوباره انگشت تان را از طریق کمی آب خیس کنید. لبه های دایره کف و انتهای گلدان را با انگشت تان اندکی مرطوب کنید و به خوبی به هم بچسبانیدشان. توجه داشته باشید که این دایره قرار است کف گلدان باشد و وزن هر چیزی که درون گلدان قرار می گیرد را تحمل کند، پس آن را خوب به دیواره ها محکم کنید. حواستان باشد که اثر انگشت تان روی گلدان نیوفتد.

مرحله دهم

اجازه دهید گلدان رسی زیبا ی تان برای 24 تا 48 ساعت بماند و خشک گردد. حالا بطری را از وسط آن در بیاورید!

اگر می خواهید برای نگهداری گل های تازه و شاخه بریده از آن بهره ببرید، گلدانی شیشه ای، کوتاه تر از ارتفاع گلدان رسی تان، در آن قرار دهید و آب و گل ها را در آن بگذارید. به این ترتیب هم نمای گلدان رسی را دارید و هم می توانید گل هایی تازه سر میز داشته باشید!

می توانید به سلیقه خودتان گلدان ها را رنگ و تزئین کنید. تا حد امکان از رنگ های شاد برای این کار بهره ببرید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2146

به "گلدان سفالی بسازید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلدان سفالی بسازید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید