کودتاچی ها در ساختمان رادیو

به گزارش مجله وتورلد، میدان ارگ یا میدان پانزدهم خرداد کنونی، یکی از مهمترین مکان های درگیری گروه های مختلف سیاسی در روز کودتای 28 مرداد سال 1332 بود. کودتاچی ها با تسخیر ساختمان رادیو در ضلع غرب این میدان، صدای سقوط دولت مصدق را به گوش مردم رساندند.

کودتاچی ها در ساختمان رادیو

خبرنگاران - حسن حسن زاده: سالروز کودتای 28 مرداد بهانه ای بود تا تور تهرانگردی مرکز تهران شناسی خبرنگاران، سراغ مکان های مرتبط با کودتا، شخصیت های تأثیرگذار و رخدادهای مربوط به آن برود که هنوز در خاطر خیابان ها و اماکن تاریخی این شهر به جای مانده است. در بخشی از این تور، نصرالله حدادی، تهران شناس، ما را برای آنالیز وقایعی که در روزهای منتهی به کودتا در میدان ارک و ساختمان رادیو تهران رخ داد، همراهی می نماید.

قصه های خواندنی تهران را اینجاببینید

همراه با گردشگران و کارشناس تور به میدان ارگ و ساختمان رادیو تهران می رویم. یکی از مهم ترین وقایع روز 28 مرداد در این مکان رقم خورد و صدای سرنگونی دولت مصدق و پیروزی کودتا از این ساختمان به گوش مردم رسید. حدادی می گوید: رادیو تهران از سال 1327 به میدان ارک یا میدان پانزده خرداد کنونی منتقل شد. یکی از مکان های مهم درگیری کودتاچی ها و موافقان دولت مصدق نیز همین نقطه بود. پس از درگیری در حوالی میدان، کودتاچی ها پیروز به تسخیر ساختمان رادیو شدند و ساعت 2 بعد از ظهر روز چهارشنبه 28 مرداد سرنگونی دولت مصدق را با صدای میراشرافی که از درباریان بود به گوش مردم رساندند: الو... الو... مصدق خائن فرار نموده است... فاطمی خائن را تکه تکه اش کردند مردم...

حدادی ادامه می دهد: تسخیر رادیو برای کودتاچی ها اهمیت فراوانی داشت. چراکه با تسخیر رادیو و اعلام سقوط دولت مصدق از امواج رادیو سرنگونی دولت مسجل می شد. پس از دیگری های اطراف میدان ارک و ورود کودتاچی ها به ساختمان رادیو همین اتفاق هم افتاد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2313

به "کودتاچی ها در ساختمان رادیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودتاچی ها در ساختمان رادیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید