گرجستان، تنیده در تاریخ ایران

به گزارش مجله وتورلد، یکی از مقاصد سفر ایرانیان، گرجستان است. کشوری که دو شهر تفلیس و باتومی آن معروفیت جهانی دارد و گردشگر های بسیاری را به سمت خود جذب می نمایند. در کنار تمام زیبایی ها و عجایب، تاریخ گرجستان نیز خواندنی است. به خصوص ارتباط آن با ایران و اتفاق هایی که در هر دوره تاریخی، بر گرجستان اثر گذاشته است. در این مقاله از وبلاگ خبرنگاران می خواهیم بیشتر درباره گرجستان و تاریخی بگوییم که ریشه در سرزمین ما دارد.

گرجستان، تنیده در تاریخ ایران

گرجستان کجاست؟

گرجستان امروزه واقع در اروپا شرقی و محل تلاقی اروپا و آسیا است. کشوری نسبتا کوچک با طبیعتی بکر و منطقه ها کوهستانی، ساحلی و جنگلی. گرجستان با پشت سر گذاشتن تاریخ پرفراز و نشیب، امروزه تبدیل به کشوری در حال توسعه شده است و به سرعت در حال پیشرفت و مدرن شدن است.

یکی از دلایل این توسعه پیشرفت صنعت گردشگری در این کشور است. گردشگری و توریسم نقش بسیار به سزایی در گرجستان ایفا می نماید. برای شهر تفلیس که به عنوان مرکز گرجستان برگزیده شده است و با معماری، خیابان های قدیمی و سنگی خود دل هر گردشگری را می برد. تفلیس از قرن 5 میلادی قدیمی ترین شهر گرجستان محسوب می شود.

علاوه بر این، وجود شهرهای کوچک، تاریخ و فرهنگ غنی، غذاهای لذیذ و مردمی مهمان نواز در گرجستان، این کشور را به مقصدی محبوب تبدیل نموده است.

گرجستان ویزا می خواهد؟

برای سفر به گرجستان احتیاجی به تهیه ویزا نیست و می توانید بدون ویزا مستقیم به این کشور سفر کنید. برترین فصل ها برای سفر به گرجستان بهار و تابستان است و سرگرمیات آبی و شهرگردی از مهم ترین سرگرمی های این کشور محسوب می شود. سوغاتی محبوب گرجستان چورچخلا (شیرینی با گردو و انگور) و پاپاخی (کلاه های پشمی) می باشند که می توانید در تور گرجستان آنها را ببینید و خریداری کنید.

رابطه ایران و گرجستان

گرجستان یا به قول گرجی ها، ساکارتولو، کشوری زیبا در همسایگی دریای سیاه است که رابطه ای چند هزار ساله با سرزمین ما دارند. از دوران هخامنشیان تا شروع قرن نوزدهم، ایران نقش مهم و گاه مشخص نماینده ای در تاریخ مردم گرجستان داشت. حضور پارسیان به شکل گیری نهادهای سیاسی، اصلاح ساختار اجتماعی، مالکیت زمین و غنی سازی ادبیات و فرهنگ یاری کرد. پارسیان بعلاوه به عنوان وزنه ای در برابر سایر نیروهای قدرتمند منطقه، به ویژه رومی ها (و بیزانسی ها)، ترک های عثمانی و روس ها عمل کردند. اما رابطه ایران و گرجستان به هیچ وجه یک طرفه نبود. چرا که گرجی ها هم سهم عمده ای در موفقیت های نظامی و اداری ایران داشته و حتی بر ساختار اجتماعی آن، به ویژه در دوران صفویان، تأثیر گذاشتند.

تاریخ میان ملل ایران و گرجستان

همانطور که در ابتدا این مطلب اشاره نمودیم سرزمین ما و گرجستان دو سرزمین مشخص نماینده برای یکدیگر بوده اند. در گذشته، گرجستان کشوری با موقیعتی ویژه و حساس از لحاظ جغرافیایی محسوب می شده است. دولت های باستان اعم از ایرانی، بیزانسی و رومی کوشش های فراوانی برای نفوذ یا تسخیر گرجستان نموده اند. هرچند که هیچکدام نتوانستند به طور کامل به این سرزمین تسلط پیدا نمایند. در نتیجه اقتدار و استحکام فراوان مردم گرجستان در طی تاریخ، از نفوذ و تسلط بیگانگان بر این سرزمین کاست. به طبع همین امر باعث خشم فرمانروایان بسیاری می شده است.

گرجستان جز ایران بوده؟

هرگز تمام گرجستان برای ایران نبوده و تنها در مقطعی از تاریخ، بخشی از نواحی شرقی تحت حکمرانی ایران قرار می گیرد. از دورانی که می توانیم بگوییم گرجستان جزئی از دولت سرزمین ایران محسوب می شده است دوران صفویه است. شاه اسماعیل اول صفوی که بنیان گذار این حکومت می باشد پس از اجداد خود که شیخ جنید و شیخ حیدر بوده اند، رویای تسلط بر این سرزمین را در سر داشته و آن را نیز عملی می نماید. به گفته اسکندربیک ترکمان (مورخ شاه عباس اول) بعد از حمله شاه عباس اول به این سرزمین دیگر بویی از آبادانی در گرجستان به مشام نمی رسی.د زیرا قزلباشان بر هیچ متنفسی رحم نکردند، گویی که چنین وقایعی بر این مردم بعید بوده است. پس از او شاه طهماسب به گرجستان حمله بزرگ دیگری را ترتیب می دهد که نتیجه آن فرستادن تعداد بسیار زیادی از گرجی ها به ایران بوده است.

حمله نادرشاه به گرجستان

بعد از صفویان، نادرشاه به گرجستان حمله می نماید و بسیاری از مردم گرجستان را به زادگاه خود، یعنی خراسان می فرستد. تاریخ تراژدیک ایران و گرجستان متاسفانه همین جا خاتمه نمی یابد. سال ها بعد، آغا محمد خان قاجار نیز به این سرزمین می تازد و بخش هایی از آن را به تصرف و تسلط خود درآورد. همزمان با این اتفاق گرجی ها سعی کردند تا روابطی را با روسیه توسعه دهند و همین امر باعث تشکیل معاهده ای میان این دو کشور که به معاهده گئورگیوسک معروف است، شد. این معاهده باعث می شد گرجستان به یکی از فرمانداری های روسیه تبدیل شود و رژیم تزاری بر آن تسلط یابد. در این میان جنگ های فراوان بین ایران و روسیه رخ می دهد و همزمان با این اتفاق، ایران از لحاظ تاکتیکی و فنون جنگی بسیار عقب می ماند. در نهایت این رویدادها باعث از دست رفتن تسلط ایران بر گرجستان می شود. پس از این وقایع تاریخی،گرجستان همچنان جزئی از روسیه باقی می ماند تا اینکه در سال 1990 همزمان با تاریخ فروپاشی حکومت شوروی، هنوز هم گرجستان جزئی از این سرزمین است. خاتمه گرجستان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و با مبارزه های طولانی به حکومتی جمهوری خواه و دموکراتیک می شود و تاریخ و تمدن خود را از نو رونویسی می نماید. حالا اگر در تور گرجستان شرکت کنید می توانید نشانه های دولت کمونیستی پیشین را ببینید و در سایه رویدادهای تاریخی یک فنجان قهوه عالی میل کنید.

جاذبه های گردشگری گرجستان

گرجستان کشوری با تماشای ها و تماشایی های خاص خود است. از نقاط گردشگری محبوب گرجستان شهر تفلیس را به شما پیشنهاد می کنیم. تفلیس سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران می باشد. خیابان ها و پیاده روهای باریک، خانه هایی با معماری هایی متفاوت و بالکن های عجیب، پله های گرد، کلیساهای قدیمی از زیبایی هایی هستند که در این شهر می توانید شاهدشان باشید. علاوه بر زیبایی های شهری، سرگرمی در خطوط ساحلی تفلیس توصیه ما به شما گردشگران است. از دیگر نقاط گردشگری محبوب در گرجستان می توان به شهر باتومی اشاره نمود. باتومی شهری ساحلی و مناسب برای گذراندن وقت در فصل تابستان است. درختان نخل، ساختمان هایی رنگین، خیابان مشهور اروپا، تضاد بافت مدرن و قدیمی شهر، کلیسا جامع مادر مقدس، موزه های فراوان باتومی، دلفیناریوم و تله کابین آرگو از چندین جاذبه محبوب در این شهر محسوب می شوند.

شهرهای مهم گرجستان

از دیگر شهرها و نقاط گردشگری در گرجستان می توان به شهرهای مستیا، اسپانتیمیندا و متسخا اشاره نمود. مستیا شهری کوهستانی است و در شمال غربی گرجستان قرار گرفته است قدمت مستیا به دوران قرون وسطی برمی شود و بیشتر با جاذبه های طبیعی خود شناخته می شود. یخچال های چالادی، کوه اوشابا، دریاچه کرولدی از جاذبه های طبیعی و معروف مستیا هستند. اسپانتسمیندا نیز یکی دیگر از شهرهای قدیمی گرجستان محسوب می شود و سرگرمیات مهیجی مانند یخ نوردی، پاراگلایدر، اسب سواری دارد. متسخا با قدمتی 3000 ساله و اهمیت تاریخی خود و نزدیکی به تفلیس از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در این شهر قلعه های فراوانی مانند قلعه آرمازی و قلعه ببرستیخ وجود دارند. علاوه بر قلعه های زیبا، کلیسا سوتیتیخولی که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و صومعه سنت نینو از جاذبه های گردشگری محبوب در شهر متسخا به حساب می آیند.

تور گرجستان با خبرنگاران

گرجستان از برترین و زیباترین سفرهایتان خواهد بود. به شرط آنکه با لیدرهایی مطلع و در مسیر گردشگری مناسب، برای تماشا این شهر اقدام کنید. در تور گرجستان خبرنگاران با برترین و خاص ترین تجربه ها همراه تان هستیم. برای ثبت نام در تور گرجستان و اطلاع از شرایط با ما تماس بگیرید.

منبع: دالاهو
انتشار: 31 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2276

به "گرجستان، تنیده در تاریخ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرجستان، تنیده در تاریخ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید