کارشناس روس: اروپا نمی تواند بدون موافقت آمریکا، با ایران به توافق دست یابد

به گزارش مجله وتورلد، به عقیده کارشناس روس اروپا نمی تواند بدون جلب موافقت مقامات واشنگتن، با ایران به توافق دست یابد.

کارشناس روس: اروپا نمی تواند بدون موافقت آمریکا، با ایران به توافق دست یابد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز نوشت: اوضاع کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال 2015 منعقد شده، یکی از اصلی ترین موضوعات مذاکرات روز گذشته سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف وزرای امور خارجه روسیه و ایران در مسکو بود.

روسیه از تمایل ایران برای اجرای کامل تمامی توافقات در چارچوب برجام، به رغم خروج یکجانبه آمریکا از این توافقنامه حمایت می نماید، ولی از آنجا که واشنگتن همچنان به اعمال فشارهای خود بر تهران ادامه می دهد، مقامات تهران قصد دارند سومین مرحله کاهش اجرای تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه هسته ای را عملی نمایند.

وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس که آمریکا کشتی های نظامی خود را به آنجا اعزام نموده، نیز موضوع دیگری است که مورد نگرانی مقامات مسکو و تهران نهاده شده است و دیدگاه دو طرف در این باره بسیار نزدیک است. در روسیه بر این عقیده هستند که تثبیت اوضاع در منطقه تنها در جریان گفت وگوها بین کشورهای ساحلی و با مشارکت نقش آفرینان بزرگ دنیای امکان پذیر خواهد بود.

مذاکرات وزرای خارجه روسیه و ایران مورد توجه بسیاری از رسانه های گروهی دنیا نیز نهاده شد. بعضی رسانه های آمریکایی مدعی شده اند که روسیه در وخامت اوضاع در خلیج فارس دست دارد و میخواهد آرزوی دیرین خود برای دستیابی به آب های گرم جنوب را تحقق بخشد و ایران ممکن است در رابطه با ایجاد پایگاه نظامی-دریایی به مسکو یاری کند.

روسیه به دنبال راهکاری قابل قبول همه طرفین برای حفظ برجام است

نینا مامیدوآ مدیر بخش ایران در موسسه شرق شناسی آموزشگاه علوم روسیه در گفت وگو با این روزنامه، درباره این ادعا شرح داده است: رسانه های غربی بدون شناخت از واقعیات چنین مسائلی را منتشر می نمایند. اجازه برای ایجاد پایگاه نظامی تنها از سوی مجلس شورای اسلامی (مجلس) ایران ممکن است و در شرایط کنونی چنین مسئله ای غیر ممکن است. ضمن اینکه روسیه نیز مانند هر کشور دیگری مسلماً مایل است نفوذ خود در منطقه خاورمیانه را افزایش دهد، البته تنها با توسعه روابط محبت آمیز و مشارکت متقابلاً سودمند با ایران و همکاری در سوریه و عراق، در این راستا اقدام می کند. در شرایط کنونی برای روسیه مهم ترین هدف از مذاکرات با جمهوری اسلامی، تقویت روابط دوجانبه و یافتن راهکار قابل قبول برای همه طرفین درباره وضعیت کنونی برجام است، راهکاری که هم مورد رضایت ایران، هم روسیه و هم اتحادیه اروپا باشد.

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته با همتای ایرانی خود باردیگر با یادآوری اینکه هیچ تغییری در مواضع آمریکا در قبال برجام صورت نگرفته، تاکید نمود که کاهش تعهدات ایران در قبال توافق هسته ای، نتیجه مستقیم اقدامات غیرقابل قبول آمریکا در برخورد با این توافقنامه مهم بین المللی است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم مورد تایید نهاده شده و مسئولیت وضعیت کنونی تنها بر عهده مقامات واشنگتن است.

آیا ایران می تواند نسبت به دستیابی به توافق با اروپا امیدوار باشد؟

روزنامه کامرسانت نیز در این باره نوشته است: وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر خود به مسکو گفت که تهران آماده است تا بزودی دور جدید کاهش تعهدات خود در قبال توافقنامه هسته ای را اعلام کند.

در حالی که آقای ظریف برای هماهنگی مواضع با همتای روسی خود دیدار کرد، عباس عراقچی معاون وی نیز به پاریس سفر نموده تا مسئله ابتکارعمل جدید امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه را آنالیز کند. مقامات مسکو امیدوارند که این مذاکرات نتیجه بخش و موفقیت آمیز باشد.

لازم به یادآوری است که در تاریخ 8 ماه مه (18 خرداد ماه) در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران گفت که به تدریج تعهدات خویش در چارچوب برجام را کاهش خواهد داد، برای اینکه به رغم توافقات به دست آمده در سال 2015، این کشور همچنان در شرایط محاصره مالی از سوی آمریکا نهاده شده است و این وضعیت قابل قبول نیست.

آندری باکلیتسی کارشناس مرکز مطالعات سیاسی روسیه معتقد است، اگر مقامات تهران و پاریس بتوانند با یکدیگر به توافق رسیده و این توافقات عملی شوند، ایران می تواند حداقل تا انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا همچنان می تواند خویشتن داری کند و آنطور که امیدوار است با انتخاب رئیس جمهوری جدید، خط مشی واشنگتن در برخورد با ایران تغییر کند. ولی اگر مذاکرات پاریس موفقیت آمیز نباشد، جمهوری اسلامی به کاهش تعهدات خویش در چهارچوب برجام ادامه داده و تا جای ممکن از این مانور برای متقاعد کردن سایر شرکای خود در برجام برای اجرای تعهداتشان استفاده خواهد نمود.

این کارشناس یادآور شد که البته اروپا نمی تواند بدون جلب موافقت مقامات واشنگتن، با ایران به توافق دست یابد. هر چند این مسئله وابستگی و عدم استقلال کشورهای اروپایی به آمریکا را نشان می دهد، ولی نتیجه آن، مسلماً به نفع ایران نخواهد بود.

در این رابطه، مقامات تهران بیشتر می توانند روی حمایت روسیه و چین امیدوار باشند. محمد جواد ظریف در شروع سفر خود به مسکو نیز یادآور شد که دولت روسیه همیشه در شرایط بسیار سخت در کنار ایران ایستاده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 384

به "کارشناس روس: اروپا نمی تواند بدون موافقت آمریکا، با ایران به توافق دست یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس روس: اروپا نمی تواند بدون موافقت آمریکا، با ایران به توافق دست یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید