کارآفرین کیست؟ چگونه یک کارآفرین پیروز باشیم؟

به گزارش مجله وتورلد، کارآفرین واژه آشنایی است که شاید بارها و بارها در موقعیت های مختلف به گوشمان خورده باشد. گاهی از تلویزیون به واسطه یک مستند یا میان متن اخبار و یا حتی تنگناهای اقتصادی!

کارآفرین کیست؟ چگونه یک کارآفرین پیروز باشیم؟

اگر خوب به اقتصاد و رشد و افول اش نگاه کنید، ردپای استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا و رابطه آن ها با کارآفرینی را می بینید. کارآفرینی در واقع حلقه مهمی در چرخه اقتصاد کشورهاست که به افزایش اشتغال، توسعه صنعتی، افزایش درآمد و ده ها عامل مهم دیگر کمک و آن ها را کنترل می کند. اصلا بیایید اینطور بگوییم که کارآفرینی یک نجات دهنده واقعی، خصوصا در دنیای امروز است و می تواند آینده مالی شما را تغییر دهد. اگر دوست دارید بدانید کارآفرین کیست و ویژگی های آفرینان پیروز چیست، یا اصلا چطور می شود به یک کارآفرین تبدیل شد، حتما متن زیر را بخوانید.

کارآفرین چه کسی است؟

همه ما با این عنوان، از دور و نزدیک آشنا هستیم. اما آیا تا به حال پیش آمده که به دنبال عمق معنی و مفهوم آن بروید؟ خب بگذارید چند خطی را از تاریخچه این واژه بگوییم.

واژه کارآفرینی یا Enterpreneur برای اولین بار در سال 1723 میلادی در فرانسه خلق شد. در آن زمان این واژه را به فعالیت فردی نسبت می دادند که به دنبال راه اندازی یک کسب وکار جدید بود و با پذیرفتن ریسک مالی و به امید دستیابی به سود، به مدیریت یک کار نو مشغول می شد. این مفهوم با همین قوت تا به امروز باقی مانده و زمانی که یک نفر را به عنوان کارآفرین معرفی می کنیم، منظورمان دقیقا چنین شخصی است.

کارآفرینی چیست؟

براساس تعریفی که از Enterpreneur بیان کردیم، می توانیم شرح جامع و کاملی از فعالیت کارآفرینی ارائه بدهیم.

به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که یک کارآفرین برای راه اندازی و ایجاد یک کار جدید انجام می دهد و در این راستا، تمامی ریسک های کار را می پذیرد، فرایند کارآفرینی می گویند. در واقع، زمانی که یک کار خلق می شود، همراه با خود ایده های نو، فعالیت های جدید و در نهایت سود و منفعت می آورد.

انواع کارآفرین ها بشناسیم

کارآفرین ها را می توان در یک دسته بندی ساده، براساس تمایل آن ها به خلق و آفرینش ایده های جدید قرار داد و اینطور تقسیم بندی کرد:

1. کارآفرینان خلاق

به این نوع از کارآفرینان می توان لقب پیشگامان حوزه کسب وکار را داد. این افراد، ذهن های باز و خلاقی برای ایجاد یک کسب و کار تازه دارند و همیشه تاثیر مثبت و قابل توجهی را بر روی رشد اقتصاد در جامعه می گذارند.

2. کارآفرینان مقلد

نوع دیگر از کارآفرین ها، با عنوان مقلد شناخته می شوند. بسکمک از کارآفرین ها وجود دارند که خودشان چیزی را خلق نمی کنند، بلکه پا به خلاقیت دیگران می گذراند و سعی می کنند که ایده آن ها را اجرا کنند. از آنجایی که فضای بعضی از کارها برای خلق ایده و اجرای خلاقیت محدود است، معمولا کارآفرینان دست به تقلید می زنند.

باید به این نکته هم اشاره کرد که در جوامعی با اقتصادهای ضعیف و آسیب پذیر، این نوع از کارآفرینی زیاد دیده می شود.

3. کارآفرینان محتاط

این دسته از کارآفرین ها، خلاقیت و ایده تازه ای برای شروع یک کسب وکار ندارند. بلکه به دنبال فرصت مقتضی می گردند تا در زمان نیاز وارد عمل شوند. البته این شرایط در زمانی که کارآفرین برای کسب وکار خودش، احساس خطر می کند، اندکی تغییر می یابد.

حال که با انواع کارآفرین ها و حوزه فعالیتشان آشنا شدیم، خوب است به سراغ مدل های متنوع کارآفرینی برویم.

کارآفرینی و انواع آن

فعالیت کارآفرینی را هم می توان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد و هر بعد آن را در یک دسته واقع شده است:

1. کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک

یکی از رایج ترین و معروف ترین انواع کارآفرینی، ایجاد خلاقیت و راه اندازی کسب وکارها در مقیاس های کوچک و محلی است.

این نوع از کارآفرینی درباره کارهای کوچک و معمولی اتفاق می افتد و تعریف افراد مشغول در آن، از پیروزیت، رسیدن به یک درآمد معمولی است. در این نوع کارآفرینی، خبری از تسلط به بازار یا رشد مالی کلان نیست، به همین خاطر هم سرمایه داران بزرگ و یا بانک ها، بر روی آن سرمایه گذاری نمی کنند. بیشتر افرادی که در این مدل، جذب به فعالیت می شوند، اعضای یک خانواده یا افراد محلی هستند. خوب است بدانید که سرمایه کار هم به وسیله همین افراد در مقیاس کوچک تامین می شود.

از جمله فعالیت هایی که درباره کارآفرینی در کسب وکارهای کوچک می توان به آن ها اشاره کرد، فروشگاه های اینترنتی محلی، مشاوران، آژانس های مسافرتی، آرایشگاه ها و مانند این هاست.

2. کارآفرینی در استارتاپ گسترش پذیر

نوع دوم کارآفرینی در این تقسیم بندی، به کارآفرینی در استارتاپ گسترش پذیر گفته می شود. در این نوع، فرد کارآفرین به خلق ایده خودش به چشم یک کار بزرگ، اثرگذار و سودده نگاه می کند و بر همین اساس تمام فعالیت خودش را بر چشم انداز رشد و توسعه مالی قرار می دهد.

این مدل کارآفرینی در مکان های معروف به خلاقیت و آفرینش ایده های جدید، مانند شانگهای، نیویورک، بانگالور و … اتفاق می افتد. کارآفرینی در استارتاپ های مقیاس پذیر، بازده، سوددهی و پتانسیل بسیار بالایی دارند. به همین دلیل بخش گسترده تری از سرمایه گذاری ها و توجه را به خودشان جذب می کنند.

3. کارآفرینی در شرکت های بزرگ

یکی از مهم ترین چالش هایی که شرکت های بزرگ با آن روبه رو هستند، چرخه محدود فعالیت ها و نیاز آن ها به ایجاد خلاقیت، برای زنده ماندن و رشد کردن است.

از آنجایی که سلیقه و علاقه های مشتریان دائم در حال تغییر و دنیا با سرعت زیادی به سمت تغییر و تحول در حرکت است، رقیبان جدید ایجاد می شوند و همچنین قوانین شکل جدید به خود می گیرند، نیاز است که شرکت ها در محصولات و خدماتی که ارائه می کنند، به نوآوری روی بیاورند.

شرکت ها، برای این کار و رسیدن به این هدف مهم، یا شرکت های خلاق و ایده پرداز را خریداری می کنند و یا خودشان به آفرینش یک محصول اقدام می کنند. خوب است بدانید که هر اندازه یک شرکت و کسب وکار بزرگ تر باشد، انجام و اجرای فعالیت های نوآورانه نیز در آن سخت تر است.

4. کارآفرینی اجتماعی

یکی از انواع کارآفرینی که هدف آن خلق جامعه ای سالم و بهتر برای زندگی است، کارآفرینی اجتماعی نام دارد. در این نوع، کارآفرین سعی در خلق و اجرای فعالیتی دارد که به حل مسائل و مسائل اجتماعی منجر می شود. از این رو رسیدن به سود کلان و یا رشد و توسعه مالی در این مورد بسیار کمتر است. کارآفرینی اجتماعی را می توان به انواع مختلف انتفاعی، غیر انتفاعی و ترکیب این دو مورد با یکدیگر تقسیم کرد.

5. کارآفرینی اینترنت

برای چند دقیقه دنیای بدون اینترنت را تصور کنید. چه اندازه سخت، سخت و فلج کننده به نظر می رسد؟ امروزه، اینترنت نقش بسیار پررنگی را در زندگی آدم ها ایفا می کند و می توان گفت تقریبا همه کارها به وسیله آن انجام می گیرند. تاثیر اینترنت بر کسب وکارها و مشاغل نیز به اندازه ایست که یک حوزه جدید، به نام کارآفرینی اینترنتی به وجود آمده است.

این نوع کارآفرینی وب محور است و می توان گفت که تمام ابعاد آن به اینترنت نیاز دارد.

مطالب مرتبط

درس های کارآفرینی از زبان اپرا وینفری

11 فروردین 99 649

5 کتابی که هر کارآفرینی در سال 2019 باید بخواند

13 شهریور 98 1,247

ویژگی های کارآفرین پیروز را بشناسیم

برای آن که به یک کارآفرین پیروز تبدیل شوید و یکی از شاخص های این حوزه شوید، باید ویژگی هایی زیر را داشته باشید:

1. داشتن انگیزه

اولین و حیاتی ترین ویژگی یک کارآفرین پیروز در عرصه کارآفرینی، انگیزه است. یک فرد با چنین عنوانی، باید خستگی ناپذیر باشد و از انجام دادن یک کار برای چندین بار، خسته نشود.

انگیزه شما به هر اندازه ای که باشد، پیروزیت شما در عرصه کارآفرینی رقم می خورد. تمامی مراحل فعالیت شما به انگیزه و اشتیاقتان بستگی دارد و راه رسیدن به پیروزیت در کارآفرینی، دقیقا از همان جا می گذرد.

2. ریسک پذیر بودن

ویژگی مهم دیگر که برجسته بودن آن، تاثیر قابل توجهی در پیروزیت فرد دارد، ریسک پذیری است. یک فرد پیروز در عرصه کارآفرینی، باید ظرفیت برخورد با موقعیت های جدید و کارهای غیرقابل پیش بینی را در خودش پرورش دهد.

کسی در این راستا پیروز است که بدون ترس و با قدم های محکم برای خلق ایده هایش جلو برود و آن ها را همانطور که می خواهد به ثمر برساند.

3. انجام برنامه ریزی حساب شده

کارآفرینی همان مدیریت است. مدیریت زمان، پول، کارها و حتی منابع انسانی.

بنابراین کسی برای انجام یک فعالیت کارآفرینی، پیروز است، که برای فعالیت های پیش روی خودش، بهترین برنامه ریزی را انجام دهد.

ضروری است به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که برنامه ریزی، باید حساب شده باشد. یعنی چه؟ یعنی برنامه ریزی برای ریز جزییات، تمامی شرایط و همه تصمیمات، میزان ریسک پذیری شما را پایین می آورد و از ادامه راه باز می دارد. پس حساب شده عمل کنید. برنامه ریزی را به اندازه انجام دهید و از زیاده روی در آن، دوری کنید.

4. استفاده از مشاوران

شما برای حل مسائل و مسائلی که در هر مرحله از زندگی به آن دچار می شوید، چه می کنید؟

یک راه بسیار خوب با نتیجه تقریبا عالی، استفاده از مشاوران است. این اصل، درباره کارآفرینان هم صدق می کند. در حقیقت ارتباط دریافت آن ها با یک مشاور ماهر، می تواند بسکمک از چالش های پیش روی شما را بردارد و با ارائه بهترین راهکار، شما را در راستاتان راهنمایی و راهنمایی تان کند.

5. انعطاف پذیر بودن

جدی بودن در کار بسیار اهمیت دارد و یکی از فاکتورهای مهم برای رساندن شما به پیروزیت است. اما بیش از اندازه جدی و سرسخت بودن چه؟

از قلم نیاندازید که کارآفرینی نیاز بسیار زیادی به انعطاف دارد. این کار با شرایط غیرقابل پیش بینی، پیشنهادهای یکهویی و تغییر در هر مرحله از کار پیوند خورده است. سرسختی بیش از حد شما در انجام یک کار، می تواند فرایند پیروزیتتان را کند کرده و رسیدن به آن را به تعویق بیندازد.

6. مدیریت بر سرمایه

کارآفرینی از آن نوع فعالیت هایی است که سوددهی آن، پس از مدتی از شروع کار به وجود می آید. یک کارآفرین هوشمند باید بداند که چطور سرمایه و پول خودش را مدیریت کند تا به کسب سود برسد.

7. آمادگی برای مواجهه با شکست

کارآفرینی نیز مثل بسکمک از فعالیت های دیگری، همیشه با رشد مثبت و رسیدن به ایده آل ها همراه نیست! اگر کمی در زندگی کارآفرینان پیروز عمیق شوید، می بینید که بارها در کار خودشان شکست خورده اند و اتفاقا جایگاهی را که امروز دارند، مدیون همان شکست ها هستند .

برای آنکه در دسته کارآفرینان پیروز قرار بگیرید، باید آمادگی لازم را برای مواجهه با شکست داشته باشید. کسی که این آمادگی را دارد، می تواند خود و تیمش را از مرحله بحران و سختی ها به خوبی عبور دهد.

در انتها باید بگوییم که همه افراد، از ابتدا و به صورت ذاتی، این ویژگی ها را ندارند. بلکه رسیدن به این خصوصیات نیازمند تمرین و پرورش آن هاست. بنابراین در این صورت است که شما هم می توانید به یکی از برترین کارآفرینان تبدیل شوید.

وظایف کارآفرین چیست؟

یک Enterpreniurer، مانند بسکمک از افراد در کارهای دیگر، وظایفی را بر عهده دارد که تنها در صورت انجام درست آن ها می تواند به پیروزیت برسد. وظایف کارآفرینان را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

1. نوآوری

اولین و مهم ترین وظیفه یک کارآفرین برتر نوآوری است. کارآفرینی پیروز است که نوآوری و خلاقیت را در کارش جدی بگیرد و آن را اجرا کند. اگر بپذیرید که کارآفرینی با خلاقیت و ایده های نو پیوند خورده است، سعی می کنید آن را به کار ببندید.

2. نترس بودن

همانطور که گفتیم، فعالیت کارآفرینی نیاز به ریسک بالا دارد. بنابراین فردی که قدم در این راه می گذارد باید نترس باشد. به استقبال شرایط جدید و کارهای نو برود و شکست را به چشم یک تجربه موثر و پندآموز ببیند.

3. ایجاد سرمایه

ممکن است شما در فعالیت کارآفرینی خودتان با کمبود سرمایه و نقدینگی روبه رو شوید. این یک شرایط طبیعی و البته قابل حدس است. اما یک کارآفرین باید به ایجاد سرمایه مشغول شود و اجازه ندهد که کمبود در منابع مالی، او را از هدفش دور کند.

کارآفرینان به طور مستمر در حال یافتن سرمایه گذارانی هستند که آن ها را باور داشته باشند و نیازهای مالی شان را پاسخ دهند.

4. داشتن نظم و دقت در کارها

یکی از وظایفی که کارآفرینان باید به آن عمل کنند، داشتن نظم و دقت در انجام کارهاست. این افراد باید همیشه تیم خودشان را مدیریت کنند و برای هر بخش از فعالیت، یک نوع روش معین را طراحی و برنامه ریزی کنند. نظم و دقت، وظیفه ای است که اگر درست انجام شود، یک فعالیت بی عیب و نقص را رقم می زند.

5. رسیدن به سود

شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین وظایف کارآفرین ها، دستیابی به سود است. کارآفرینان تمامی فعالیت ها، مدیریت ها و کارها را جهت رسیدن به سود انجام می دهند. با کسب سود، فعالیت زنده و پویا می ماند و کارها سر جای خودشان انجام می گیرند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1195

به "کارآفرین کیست؟ چگونه یک کارآفرین پیروز باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآفرین کیست؟ چگونه یک کارآفرین پیروز باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید