پیش بینی تولید 500 تن پیله در خراسان رضوی

به گزارش مجله وتورلد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توزیع 12 هزار و 129 جعبه تخم کرم ابریشم در بین نوغانداران استان، گفت: پیش بینی می کنیم امسال 500 تن پیله تَر کرم ابریشم در خراسان رضوی تولید شود.

پیش بینی تولید 500 تن پیله در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، مجید جعفری در حاشیه بازدید از مرکز پرورش نوغان اظهار کرد: با هدف پرورش کرم ابریشم در استان، تعداد 12هزار و 129 جعبه تخم نوغان در بین متقاضیان توزیع شده است که این میزان نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی شرح داد: خراسان رضوی 27درصد از کل توزیع تخم نوغان کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: هر جعبه تخم نوغان به 30 تا 35 متر مربع فضای پرورش نیاز دارد. هم اکنون حدود دو هزار واحد ابریشم کشی در استان خراسان رضوی در زمینه تولید پیله و نخ ابریشم فعالیت دارند.

جعفری ادامه داد: سال گذشته 110 تن پیله تر در استان تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه نمود: به ازای هر دو جعبه تخم نوغان برای چهار نفر اشتغال ایجاد می شود که بر این اساس برای حدود 500 نفر در استان اشتغال موقت ایجاد شده است.

وی اضافه نمود: مرکز توسعه نوغان کشور امسال 30 هزار اصله نهال درخت توت را در بین متقاضیان توزیع کرده است و بقیه نیاز خراسان رضوی هم از محل درختان توت بومی استان تامین و توزیع می شود.

جعفری گفت: 85 درصد پیله خشک تولیدی کشور برای فرآوری به خراسان رضوی انتقال می یابد. این استان در سال جهش تولید 20درصد افزایش تولید داشته است.

رتبه نخست خراسان رضوی در تولید نخ ابریشم

در ادامه، رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی گفت: خراسان به عنوان دومین استان در زمینه تولید پیله کرم ابریشم فعال است و از نظر تولید نخ ابریشم در کل کشور رتبه نخست را دارد.

فرید سرجمعی گفت: بیش از 12 هزار جعبه پرورش کرم ابریشم تا به امروز در خراسان رضوی توزیع شده که بیش از 30 درصد از کرم های ابریشم موجود در جعبه ها به پیله نرفته اند و مرکز پژوهش های جهاد کشاورزی استان در حال بررسی این مهم است.

وی گفت: خرید تضمینی دولت برای هر کیلو ابریشم 18 هزار و 100 تومان است، در حالی که در بازار، ابریشم را تا کیلویی 25 هزار تومان خریداری می کنند. کار توزیع تخم نوغان در استان ظرف چند روز اخیر آغاز و تا به امروز 12هزار و 129 جعبه به قیمت هر جعبه 75 هزار ریال تومان توزیع شده است.

سرجمعی اضافه نمود: تخم ها در 5 مرحله تغذیه می شوند و 4مرحله پوست اندازی دارند.

رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی ادامه داد: پیش بینی می شود 500تن پیله ابریشم در خراسان رضوی امسال تولید شود که 98 درصد از ابریشم تولیدی نوغانداری های کشور و خراسان رضوی برای فرش بافی استفاده می شود و الباقی برای سایر صنایع همچون پوشاک و صنایع دستی به کار می رود.

سرجمعی متذکر شد: کرم ابریشم به آفاتی مانند مورچه و موش حساس است و باید مکان پرورش آنها عاری از هرگونه جانور باشد.

وی پرورش کرم ابریشم را در راستای کمک به تسهیل روستائیان و کاهش واردات نخ ابریشم عنوان کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1070

به "پیش بینی تولید 500 تن پیله در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی تولید 500 تن پیله در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید