نمی توان برای یک چیز درب و داغان معجزه کرد!

به گزارش مجله وتورلد، یک هنرمند شیشه گر با تشریح شرایط موجودِ صنایع دستی در کشور، انتظاراتش از دولت سیزدهم را در این حوزه بیان و پیشنهادهایی را برای بهتر شدن شرایط بیان کرد.

نمی توان برای یک چیز درب و داغان معجزه کرد!

هیاس حسینی درباره شرایط حال حاضر صنایع دستی به خبرنگاران گفت: واقعیت این است که به صنایع دستی هیچ زمان به دید واقعی نگاه نشده و همواره یک هنر دم دستی دانسته شده است.

این هنرمند ضمن تأکید بر این نکته که همواره یک نگاه از بالا به پایین نسبت به این حوزه وجود داشته و دارد، زیرساخت اشتباه را علت ناتوانی برای انجام حرکت نو دانست و اضافه نمود: مطمئن باشید برترین مدیر جهان هم برای صنایع دستی نمی تواند کار خارق العاده ای انجام دهد؛ چون نگاه به این حوزه خیلی نگاه غیرجدی و از بالا به پایین است.

به گفته حسینی زمانی که حوزه هایی مثل گردشگری می توانند پول به همراه خود بیاورند و عایدی ایجاد نمایند، علتی وجود ندارد که افراد بخواهند خودشان را قاطی حوزه صنایع دستی و وقت گذاشتن برای این حوزه نمایند که ممکن است عایدی داشته باشد یا نداشته باشد.

این هنرمند درباره شرایطی که در این حوزه وجود دارد، اضافه نمود: یک سردرگمی در حوزه صنایع دستی وجود دارد که صرفا مربوط به این چهار سال نیست و خیلی ریشه ای تر است و به این راحتی ها هم حل نخواهد شد.

به گفته وی دولت سیزدهم نمی تواند برای این حوزه معجزه کند بلکه صرفا با اقدامات تسکین بخشی می تواند کمی به بهبود شرایط یاری کند؛ چراکه وقتی یک چیز درب و داغانی را تحویل شما می دهند، نمی توانید معجزه کنید و یک چیز خوب از آن دربیاورید.

این هنرمند در توصیف هنر صنایع دستی به خبرنگاران گفت: صنایع دستی از جنس گفت و گوی نرم است نه از جنس چمدان. وقتی صنایع دستی را از جنس چمدان بدانید امکان گفت و گو گرفته می گردد.

این هنرمند در ادامه اما در پاسخ به سوالی که از او درباره انتظاراتی که از دولت سیزدهم در حوزه صنایع دستی می توان داشت، گفت: مسئله فقط با عوض کردن مدیر حل نمی گردد؛ چرا که با گذشت هر روز شرایط این حوزه بدتر شده است و مثل یک زخمی فقط سرپوش بر روی آن گذاشته شده است.

به گفته حسینی در درجه اول وزیر باید کسی را منصوب کند که یک وجه سالم و عمل گرا و رابطه خوبی با هنرمندان این حوزه داشته باشد. این انتخاب مهم است و جز با مشاوره با کسانی که در این حوزه صاحب نظر هستند اتفاق نخواهد افتاد.

این هنرمند درباره نحوه تشخیص اینکه چه کسی باید مدیر گردد، گفت: باید حتی به صورت نمادین جلسه ای تشکیل گردد تا تشخیص داده گردد چه کسی باید مدیر این حوزه باشد تا بتواند تا حدی اوضاع این حوزه را بهبود ببخشد. پیشنهاد می کنم مسئولیت را گردن خود ما هنرمندان بیندازند. هر آدم عاقلی این پیشنهاد را قبول می نماید؛ چراکه در نهایت می تواند بگوید خودتان کردید.

به عقیده این هنرمند وقتی تشکلی باشد که با وزیر در ارتباط باشد، می تواند مسکنی باشد برای شرایطی که نمی توان از آن انتظار معجزه داشت. حسینی بعلاوه به حرف هایش اضافه نمود: مشکل عمده این است که در حوزه صنایع دستی هیچ ایدئولوژی و کنش گری نداریم و حتی در سطح دانشگاه ها هم فارغ التحصیلان بعد از چهار سال درس خواندن افراد افسرده ای هستند که صرفا یک مدرک دریافت نموده اند.

این هنرمند ضمن اشاره بر این واقعیت که در حال حاضر هر کاری که برای حوزه صنایع دستی انجام گردد صرفا یک مسکن است، گفت: اقدامات تسکین بخش در این حوزه در صورتی جوابگو خواهد بود که فعالان این حوزه هم از خود همراهی نشان دهند و زمانی این اتفاق می افتد که اعتماد دوطرفه باشد. اگر فعالان ببینند وزیر با مشاوره مدیران این حوزه را معین خواهد نمود، قطعا همراهی از خود نشان خواهند داد؛ در غیر این صورت بعید به نظر می رسد که شاهد همکاری از جانب این فعالان باشیم.

حسینی با اشاره بر بی برنامگی و تعارضی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد، اضافه نمود: بین کارها انقدر تعارض و بی برنامگی وجود دارد که یک سردرگمی عظیم در حوزه صنایع به وجود آورده است که لزوما علت آن هم از کرونا نشأت نمی گیرد بلکه یک برنامه مدون و کارشناسی شده در این حوزه که ساعت ها بر روی آن فکر شده باشد وجود ندارد.

به گفته این هنرمند مشکل ما این است که در حوزه صنایع دستی یا چشم بسته غرب را رد نموده ایم و یا آن را پذیرفته ایم که علت اصلی این اتفاق نشناختن آن است. حسینی ادامه داد: ما از غرب صرفا تفاله فرهنگ گرفته ایم و نتوانستیم ویژگی های خوب آن را دریافت کنیم.

این هنرمند ضمن اشاره بر این واقعیت که ذوق هنری در درون هنرمندان این حوزه کم پیدا می گردد، به خبرنگاران گفت: ذوق هنری در درون هنرمندان این حوزه کم است و کمتر کسی پیدا می گردد که ایده نوی داشته باشد. بیشتر افراد صرفا در حال تکرار کردن ایده های قبلی هستند.

به عقیده حسینی تا پیش از این، در حوزه صنایع دستی، کارِ دست بودن آثار از اهمیت بالایی برخوردار بود اما در حال حاضر این فاکتور اهمیت چندانی ندارد. بلکه ایده، خلاقیت و نوآوری مطرح است.

این هنرمند در آخر ضمن اشاره به این نکته که نیازی نیست ما چیز نوی را کشف کنیم و فقط کافی است تا زمان بگذاریم و دقیق غرب را مطالعه کنیم، درباره لزوم اصلاح قوانین گفت: قانون بالاخره باید در جایی دستکاری و اصلاح گردد تا بتواند اوضاع و شرایط موجود را بهتر کند. این قانون، قانونی است که انسان ها آن را وضع نموده اند و بنابراین قابل تغییر است و در جایی یکی از وزیران باید آن را آنالیز و اصلاح کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1820

به "نمی توان برای یک چیز درب و داغان معجزه کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توان برای یک چیز درب و داغان معجزه کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید