نبض جشنواره فیلم فجر در دست فیلم اولی ها

به گزارش مجله وتورلد، بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر در یک دهه اخیر تا حدود بسیاری توانست انتظارات را در مورد معرفی و درخشش چهره های جدید در سینمای ایران برآورده کند.

نبض جشنواره فیلم فجر در دست فیلم اولی ها

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران؛ عباس اسماعیل گل

در حالی که کمتر از دو ماه به زمان برپایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی است، اما طبق روال هرساله از چند مانده به زمان برپایی جشنواره اخبار مربط به حضور هنرمندان در این رویداد بزرگ هنری کشور منتشر میگردد و سال جاری نیز همانند سال گذشته جذاب ترین اخبار مربط به حضور فیلم اولی ها در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر است، همانطر که معین است بخش نگاه نو جشنواره مخصوص فیلمسازان فیلم اولی است. بخشی که دو سال گذشته از جشنواره حذف شده بود و جای خالی آن به شدت در جشنواره احساس میشد، اما خوشبختانه سال گذشته این بخش مجددا به جشنواره فیلم فجر اضافه شد و همانطور که پیش بینی میشد، فیلمسازان این بخش توانسته با درخشش در جشنواره، بخش قابل توجهی از جوایز هیات داوران و نظر مساعد مخاطبان را جذب نمایند.

درباره اهمیت بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر باید به این نکته اشاره نمود که اصالت برپایی هر فستیوالی کشف و رشد استعداد های جدید است اگر همین اصالت را مبانی برپایی جشنواره فیلم فجر قرار دهیم به این نتیجه میرسیم که درخشش فیلمسازان جویای نام و جوان باید مهمترین رویکرد جشنواره به شمار آید.

نبض جشنواره فیلم فجر در دستان فیلم اولی ها

متاسفانه در یک دهه اخیر به استثنای چند فیلمساز انگست شمار، اغلب کارگردانان صاحب سبک و شناخته شده سینمای ایران نتوانسته اند موفقیت چشمگیری در جشنواره فیلم فجر کسب نمایند، اما از سویی دیگر که از مهمترین چهره هایی که با حضور در بخش نگاه نو تواستند به مهم ترین کارگردان های فعلی سینمای کشور تبدیل شوند می توان به چهره هایی، چون سعید روستایی و محمدحسین مهدویان اشاره نمود.

با توجه به مسائل مطرح شده، باید به اهمیت بخش نگاه نو جشنواره در تعالی فیلمسازانی دغدغه مند هم اشاره نمود و به نظر میرسد وقت آن رسیده که نهاد ها و ارگان های فرهنگی تمامی ظرفیت های خود را به پای کشف و حمایت از فیلسمازان جوان، دغدغه مند و باانگیزه بگذارند و در کنار همکاری با کارگردانان پیشکسوت و صاحب سبک، توجه و تمرکز ویژه ای به حضور باقدرت در بخش نگاه نو جشنواره داشته باشند.

در این راستا نهاد ها و ارگان های فرهنگی میتوانند برای کشف حمایت فیلمسازان جوان و فیلم اولی نقش آفرینی نمایند که از این میان سازمان رسانه ای اوج بسیار جدی تر این مسئله را پیگیری میکند بطوری که طبق اخبار منتشر شده، سازمان اوج سال جاری قرار است با حمایت از چند فیلمساز اولی پا به بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فجر بگذارند که از این میان میتوان به دو فیلم لباس شخصی به کارگردانی امیرعباس ربیعی و فیلم اوج 110 ساخته سیاوش سرمری اشاره نمود.

درخصوص امیرعباس ربیعی باید گفت، این هنرمند با دو سال گذشته با درخشش اثر بعداظهر در جشنواره مردمی عمار توانست نظر ها را به خود جلب کند و اکنون فیلم بحث برانگیز لباس شخصی را با حمایت سازمان اوج برای جشنواره فیلم فجر آماده میکند، در مورد این فیلم غیر از آن که معین شده بازیگران شناخته شده ای در آن حضور ندارند، اطلاعات زیادی منتشر نشده است، اما پیش بینی می گردد این فیلم سینمایی یکی از آثار پر سر و صدای جشنواره فیلم فجر سال جاری خواهد بود.

اما در مورد سیاوش سرمدی کارگردان فیلم سینمایی اوج 110 قضیه متفات است، سرمدی از فیلمسازان خوشنام و باسابقه حوزه مستند به شمار میرود که پیش از این مستندهایی، چون ادواردو، امام موسی صدر، چمران به روایت دختر جبل عامل، 80 سال مقاومت و داوطلب مرگ ساخته است و اکنون در نخستین اثر داستانی بلند خد، فیلم دفاع مقدسی اوج 110 را می سازد، درباره این فیلم هم غیر از متنی کوتاه اطلاعات زیادی در دسترس نیست، در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: سال های انتهای جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می نماید...

اما استقبال بی سابقه از بخش نگاه نو در سی و هشتیمن دوره جشنواره فیلم فجر و ثبت نام 37 فیلم برای آن، نوید رقابتی نفس گیر و جذاب بین فیلمسازان جوان را می دهد.

در این دوره اما علاوه بر کمیت بالا می توان با فیلم های با کیفیت و مدعی نیز در بخش نگاه نو روبرو بود، فیلم هایی از فیلمسازان جوانی که سابقه درخشانی در فیلم کوتاه و مستند دارند.

محمد کارت که پیشتر برای فیلم های مستند و کوتاهش چندین سیمرغ جشنواره فیلم فجر را کسب نموده با شنای پروانه و با مضمونی اجتماعی خود را آماده حضور در جشنواره می نماید.

محمد کات اثر سینمایی اش را قرار است به تهیه نمایندگی رسول صدرعاملی به عنوان تهیه نماینده شنای پروانه به جشنواره بی آورد، این فیلم که یکی از آثار پربازیگر جشنواره سال جاری است، از جمله آثاری است. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی نیا، ایمان صفا، مه لقا باقری، از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

اما سعید ملکان که سالها به عهنوان گریمور، مجری طرح و تهیه نماینده نامش بر سر زبانها بوده است اینبار خودش در قامت کارگردان فیلم روز صفر در جشنواره فیلمفجر حضور خواهد داشت و قرار است با روز صفر روایتی جدید و متفاوت از ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی، تروریست معروف شرق کشور به تصویر بکشد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو ستاره اصلی اولین ساخته سینمایی سعید ملکان هستند .

از سویی فیلم پر بازیگر لتیان به کارگردانی علی تیموری و تهیه نمایندگی مجید مطلبی نیز از دیگر فیلم های مدعی بخش نگاه نو است که می تواند در جشنواره سال جاری مورد توجه قرار بگیرد.

از دیگر فیلم های مهم نگاه نو می توان به بی صدا حلزون بهرنگ دزفولی زاده اشاره نمود، فیلم سینمایی بی صدا حلزون به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده و تهیه نمایندگی مرتضی شایسته از جمله فیلم اولی هایی است که خود را برای حضور در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می نماید. بی صدا حلزون که اثری در ژانر اجتماعی است، روایتگر داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم گیری است.

در این فیلم پربازیگر چهره هایی چون هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار و شیرین، ولی پور بازیگران بی صدا حلزون هستند.

اما ریش قرمز ماکان عاشوری هم از فیلمهای پرسرصدای بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر می تواند باشد که فارغ از آنکه نام فیلم همه را یاد فیلم ژاپنی ریش قرمز محصول 1965 به کارگردانی آکیرا کوروساوا می اندازد هیچ اطلاع دقیقی از فیلم در دست نیست.

اورکا هم اولین تجربه فیلمسازی یک مستندساز است. سحر مصیبی که کارگردانی این اثر را برعهده دارد پیش از ان تجربه ساخت مستند صفر تا سکو با موضوع زندگی خواهران منصوریان را در کارنامه اش به ثبت رسانده است.

ترانه علیدوستی، مسعود کرامتی، مهتاب نصیرپور، عطیه غبیشاوی، محمد رشنو و مهتاب کرامتی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند. در خلاصه داستان اورکا آمده است: تو اورکایی دختر…چون اونقدر می جنگی تا به اون چیزی که می خوای می رسی.

دیدار با جادوگر هم یکی از آثار پر سر و صدای جشنواره فجر سال جاری است. اثری که انتشار یکی از گریم های آن حسابی در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد. اولین ساخته حمید بهرامیان که پیش از این به عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه ریز در سینمای ایران فعالیت داشته است، فیلمنامه دیدار توسط امیرمهدی ژوله بازنویسی شد و مانی حقیقی، حمید فرخ نژاد، نسیم ادبی و امیرمهدی ژوله از جمله مهمترین بازیگران این فیلم هستند.

کشتارگاه به کارگردانی عباس امینی، پیتوک به کارگردانی سید مجید صالحی و لتیان به کارگردانی علی تیموری هم از دیگر فیلم اولی های مهمی هستند که مدعی حضور در جمع 10 فیلم نهایی بخش نگاه نو جشنواره فجر سال جاری هستند.

در انتها امیدواریم تمامی نهاد های فرهنگی نیز به اهمیت حمایت از جوانان باانگیزه در حوزه فیلمسازی پی برده و بهترین آثار دغدغه مند سینمای ایران را بسازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 731

به "نبض جشنواره فیلم فجر در دست فیلم اولی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبض جشنواره فیلم فجر در دست فیلم اولی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید