مه لقا جام بزرگ در خبرنگاران: کمترین خواسته ما حمایت مسئولان است

به گزارش مجله وتورلد، عضو تیم ملی تیراندازی کشورمان در المپیک 2012 لندن و 2016 ریو گفت: بعد از المپیک ریو بیمار بودم و هنوز هم اگر به المپیک و اتفاقات اش فکر کنم، اذیت می شوم.

مه لقا جام بزرگ در خبرنگاران: کمترین خواسته ما حمایت مسئولان است

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، مه لقا جام بزرگ بانوی المپیکی ایران به بهانه سالروز تاسیس خبرنگاران، با حضور در دفتر این خبرگزاری، خبرنگارانش را غافلگیر کرد. تیراندازی که لقب نخستین ورزشکار همدانی که دو بار راهی المپیک شده است را با خود به یدک می کشد. در ویترین افتخاراتش عناوین متعددی جای داده و شاید در صف معدود ورزشکارانی قرار می گیرد که همواره و طی سال های متمادی در اوج بوده اند.

جام بزرگ بدون تردید در کنار نفراتی چون صادق گودرزی، برادران مصطفی جوکار و ... شناسنامه ورزش همدان است و درک این موضوع که چرا بعضی از مسئولان نمی خواهند آنطور که باید این بانوی المپیکی را مورد حمایت و توجه بیشتر قرار دهند، برای نگارنده سختتر از حد باور است.

با جام بزرگ که یکی از میهمانان ویژه ما در سالروز تأسیس خبرنگاران بود به گفت وگو نشستیم.

خواندن متن این گفت وگوی تفصیلی خالی از لطف نخواهد بود:

از المپیک شروع کنیم. چرا یکی از شانس های اصلی کسب مدال در ریو روی سکو نرفت؟

المپیک با اختلافی فاحش نسبت به رکورد خودم تیر زدم که این موضوع دلایل زیادی داشت. قبل از المپیک نمره های خیلی خوبی می زدم. در مسابقه ای که قبل از المپیک برای دارندگان سهمیه المپیک و افراد شرکت نماینده در المپیک برگزار می شد، من به مقام دوم رسیدم و تا شروع مسابقات هم فرایند خیلی خوبی را طی نموده بودم. متأسفانه در المپیک در روز مسابقه این فرایند خوب تداعی نشد به ویژه در راند آخر که خوب نبودم. بعد از المپیک همواره این را گفته ام که مهم نیست به چه علت نشد در ریو پیروز باشم، مهم این است که من به آن چیزی که حقم بود دست پیدا نکردم.

لازلو هم روی شما حساب ویژه ای باز نموده بود.

روز قبل از مسابقات، سرمربی تیم ملی با من صحبت کرد و گفت من تو را جزء 5 نفر اول المپیک می بینم. واقعا هم همینطور بود و با نمره خودم به این صندلی می رسیدم. خودم هم فکر می کردم از نمره قبلی بهتر خواهم زد اما بازهم می گویم مهم این است که در المپیک مدال نگرفتم.

بعد از المپیک طبیعی بود که از نظر روحی شرایط خوبی نداشته باشید. حضور در مسابقات فینال فینالیست ها تا چه اندازه در خارج شدن از آن قالب اذیت نماینده یاری کرد؟

بعد از المپیک شوک بزرگی به من وارد شده بود.تا مدتی بیمار بودم تا اینکه خبر دادند به مسابقات فینال فینالیست های دنیا در ایتالیا دعوت شده ام. برای نخستین بار بود که در این رویداد حاضر شدم. با یاری مربی استانی خودم سعی کردم برای این مسابقات آماده شوم. این مسابقات شرایط کاملا متفاوتی دارد. 12 نفر اول دنیا و همه خوب های دنیا در آن حاضر هستند. با اینکه نفر دوازدهم دعوت شدم اما رتبه هفتم را کسب کردم. خیلی ها که برای نخستین بار در این رویداد شرکت می نمایند حتی به فینال هم نمی رسند و این عملکرد موجب شد که کمی از شرایط روحی بد بعد از المپیک فاصله بگیرم. با رفتن لازلو سرمربی قبلی تیم، بعد از المپیک متعاقبا تیم در شرایط متفاوتی قرار می گرفت.

بعد از رفتن لازلو، شرایط شما در تیم ملی تغییر نکرد؟

بعد از لازلو، ابراهیم اینانلو و محمد زائررضایی مربی گری تیم ملی را بر عهده گرفتند و یک دوره مسابقه انتخابی تیم ملی برای شرکت در مسابقات آسیایی برگزار گردید که من به خاطر مصدومیت به آن نرسیدم. حتی برای مسابقات فینال فینالیست ها در ایتالیا هم به خاطر مصدومیت تمرین زیادی نداشتم. بعد از بازگشت به ایران نظر مربیان تیم بر این بود که در انتخابی شرکت نکنم بهتر از این است که کاپ دنیای را از دست بدهم. به هرحال باید این دوران مصدومیت سپری گردد و من امیدوارم هرچه سریع تر شرایطم بهتر گردد تا در رویدادهایی چون قهرمانی آسیا، کاپ دنیای و در نهایت بازی های آسیایی 2018 روی سکو رفته و نتیجه المپیک را در این میادین جبران مافات کنم.

حرف و حدیث های زیادی درباره عملکرد لازلو در المپیک شنیده می شد. در این باره صحبت می کنید؟

لازلو یکی از بهترین مربیان دنیاست. قطع به یقین هر مربی اشتباهاتی دارد. برخلاف تمام اتفاقاتی که رخ داد و حرف و حدیث هایی که درباره عملکرد لازلو در المپیک پیش آمد من نظر دیگری دارم. لازلو بر این عقیده بود که فردی که برایش تیر می زند بهترین نتیجه را کسب کند چون در نهایت به نفع خود اوست. من درباره خودم صحبت می کنم و با بقیه کاری ندارم. به هرحال درست یا غلط، لازلو آن برهه فکر می کرد که تصمیماتش به سود منِ ورزشکار است! درباره تصمیمات فدراسیون درخصوص ماندن لازلو هم اطلاعات دقیقی ندارم چون مدتی است که در اردوها نبوده ام.

جام بزرگ امروز یکی از برندهای تیراندازی ایران است. از نظر او مربی خارجی به سود تیراندازی ایران است یا مربیان داخلی؟

به اعتقاد من عملکرد یک مربی ارجحیت به داخلی یا خارجی بودنش دارد. در همین مسابقات آسیایی اخیر نتایج خوبی کسب شده و اینانلو و رضایی عملکرد مطلوبی داشته اند. نمی توان گفت لزوما خارجی باشد. مربیگری تیم ملی کار سختی است و این به مهارت و توانایی فرد بستگی دارد. مربیان فعلی تیم ملی دوره های بین المللی دیده اند و توانایی لازم برای مربیگری را دارند. تیم ملی امروز به یکی از مدعیان اصلی در دنیا تبدیل شده و باید فردی لایق بالای سر تیم ملی باشد.

بعد از حضور در لندن و ریو، جام بزرگ به هت تریک المپیکی هم فکر می نماید؟

چراکه نه! تمام هدفم حضور مجدد در المپیک است. البته قبل از المپیک رویداد مهم بازی های آسیایی 2018 در پیش است. در بازی های آسیایی 2014 اینچئون خیلی بدشانس بودم اما با تمام توان برای 2018 برنامه ریزی می کنم و فقط برای کسب مدال به جاکارتا می روم.

برسیم به مسابقات لیگ برتر. چه شد که همدان را برای حضور در لیگ انتخاب کردید؟

سال جاری تصمیم گرفتم برخلاف داشتن پیشنهادات خوب از تیم های پایتخت، برای تیم همدان که به تازگی به لیگ برتر آمده تیز بزنم. بعد از المپیک تمام کوشش خود را به کار بستم و به همین دلیل سعی کردم از جا برخواسته و دوباره شروع کنم. خیلی سخت بود و هنوز هم که به المپیک فکر می کنم اذیت می شوم اما به هر حال باید شروع می کردم و لیگ با تیر زدن برای همدان اتفاق خوبی برای شروع کار بود.

شرایط تیم همدان در لیگ برتر به چه شکل است؟

من تعهد داده بودم و احساس کردم حضور من قوت قلبی برای بچه های همدان است. خوشبختانه اتفاق خوبی افتاده و برخلاف مسائل زیاد از جمله کمبود منابع اقتصادی تیم همدان با مربیگری و زحمات صالح فریدی در صندلی خوبی واقع شده است. تیم تپانچه رتبه سوم و تیم تفنگ هم رتبه چهارم را در اختیار دارد. امیدوارم در نیم فصل دوم تیم تفنگ هم روی سکو قرار گیرد. البته امیدوارم تیم تپانچه در نیم فصل دوم نتایج بهتری گرفته و صندلی سومی خود را ارتقا دهیم. انتظار این است در نیم فصل دوم بهتر و بیشترحمایت شویم.

حضور در لیگ برتر تا چه اندازه به پیشرفت این رشته در استان یاری خواهد نمود؟

لیگ برتر یک انگیزه برای بانوان تیرانداز استان بوده است. قطع به یقین اگر اسپانسر باشد و از بچه ها حمایت اقتصادی بهتری گردد نتیجه بهتری کسب می گردد. اعتقاد من این است که تیراندازی برای جا افتادن میان مردم به فرهنگ سازی و تبلیغات گسترده احتیاج دارد.

رقم قراردادها در لیگ برتر تیراندازی راضی نماینده است؟

تیراندازی بانوان در این زمینه متأسفانه شرایط خوبی ندارد. تیم های پایتخت قراردادهای بهتری دارند و در نهایت رقم قرارداد بهترین بانوی تیرانداز نهایت 20 میلیون تومان است و بقیه زیر 10 میلون تومان قرارداد می بندند. سال جاری دوست داشتم با بچه های شهر خودمان باشم و قید تیم های پایتخت را زدم. لیگ حدود یک سال طول می کشد و شما اگر فرض کنید یک تیرانداز 12 میلیون تومان قرارداد ببندد یعنی ماهی یک میلیون تومان دریافت می نماید که این رقم بسیار پائین است.

بعد از شهادت شهید شمسی پور تیراندازی همدان در شوک کامل فرو رفته بود. شرایط در هیئت تیراندازی بعد از این اتفاق چگونه بوده است؟

بعد از شهادت شهید شمسی پور، دبیر هیئت کوشش کرد تا فرایند کاری هیئت لطمه نخورد. شرایط خاصی حاکم شده بود و مدیریت این فضا خیلی سخت بود. صالح فریدی به عنوان دبیر هیئت سعی کرد فضا را مدیریت کند اما نبود رئیس هیئت سخت بود. امیدوارم رئیس هیئتی که دلسوز و حامی ورزشکاران باشد، معین گردد. اینکه رئیس هیئت در بطن کار باشد خیلی مهم است. ویژگی بارزی که شهید شمسی پور داشت و یاری زیادی به هیئت می کرد. نمی توانم بگویم فردی جانشین او می گردد اما امیدوارم مدیری در رأس کار هیئت قرار گیرد که دلسوز باشد.

ورزشکاران همدان همواره از مسئولان ارشد استان گلایه داشته اند و از نبود حمایت ها دلسرد شده اند. خواسته اصلی مه لقا جام بزرگ به عنوان نخستین ورزشکاری که دو بار راهی المپیک شده از مسئولان چیست؟

من به عنوان فردی صحبت می کنم که تمام زندگی خود را پای ورزش گذاشته و 2 بار به بزرگترین رویداد ورزشی دنیا اعزام شده و فقط با بدشانسی مدال المپیک نگرفته است. ما ورزشکاران زندگی خود را پای ورزش گذاشته ایم و سال ها برای اینکه سرآمد باشیم زحمت کشیده ایم. اگر امروز ورزش را از ما بگیرند چیز دیگری نداریم، چون تمام زندگی خود را صرف آن نموده ایم. هیچ پشتوانه ای هم نداریم. اامروز بیمه، کار و ... که احتیاجهای اصلی یک فرد در جامعه محسوب می گردد دغدغه اصلی ما محسوب می گردد. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که حداقل بیمه و استخدام شوم!

پیگیر شرایط استخدامی قهرمانان هستید؟

با این همه عنوان تا امروز برای من چنین اتفاقی رخ نداده است. اگر منظور از پیگیری، نامه نوشتن است که من این کارها را انجام داده ام و به نتیجه خوبی نرسیده ام. چند سال پیش به من گفتند که در اولویت استخدام هستی. من پیگیری کردم و از وزارتخانه نام آوردم اما تا امروز خبری نشده است.

به عنوان سوال پایانی. چه خواسته ای از استاندار همدان دارید؟

قبل از المپیک و بعد از المپیک با استاندار ملاقات داشتم. امیدوارم حمایت استاندار بیشتر از قبل گردد. به من قول یاری داده است و امیدوارم عملی گردد. ورزشکاری که 2 بار به المپیک رفته چشم به حمایت بیش از پیش استاندار محترم دوخته است!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 827

به "مه لقا جام بزرگ در خبرنگاران: کمترین خواسته ما حمایت مسئولان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مه لقا جام بزرگ در خبرنگاران: کمترین خواسته ما حمایت مسئولان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید