مشهد در تابستان با کمبود شدید آب شرب روبه رو خواهد بود

به گزارش مجله وتورلد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مشهد در سال 1401 به خصوص در پیک مصرف یعنی تابستان با کمبود شدید آب شرب روبرو خواهد بود.

مشهد در تابستان با کمبود شدید آب شرب روبه رو خواهد بود

به گزارش خبرنگاران از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در کلانشهر مشهد پنج سد بزرگ آب شرب وجود دارد که سال گذشته در چنین روزی ظرفیت این سد ها حدود 630 میلیون متر مکعب بوده، در حالی که این رقم سال جاری به 320 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی گفت: کل مساحت خراسان رضوی در شرایط خشکسالی است در این بین، حوزه مطالعاتی مشهد در خشکسالی خیلی شدید قرار گرفته یعنی کاهش بارش نسبت به سال گذشته و میانگین در مشهد خیلی کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سال گذشته، سال بسیار خشکی بود و میانگین بارش در خراسان رضوی، به 110 میلی متر رسیده و این یعنی 50 درصد نسبت به میانگین بارش دراز مدت کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید

علایی گفت: از اول مهر ماه سال 1400 تا امروز، در مجموع 10 میلی متر بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته که خشک ترین سال در 60 سال گذشته بوده، 50 درصد کاهش داشته یعنی سال جاری از سال گذشته هم بسیار خشک تر است.

او گفت: بدترین شرایط بحرانی آب های زیرزمینی را در استان تجربه می کنیم؛ در سال های ترسال حدود 85 درصد آب استان را از آب های زیرزمینی برداشت می کنیم که این رقم در سال های خشکسالی تا حدود 97 درصد می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مشهد در سال 1401 به خصوص در پیک مصرف یعنی تابستان، با کمبود شدید آب شرب روبرو خواهد بود، با این حال قرار نیست آب جیره بندی گردد، راهش این است که همه در مصرف آب مدیریت کنیم.

علایی گفت: حدود 84 درصد آب استان را بخش کشاورزی برداشت می نماید؛ از چند سال گذشته در اجرای سند همیاران، اقدامات خوبی اجرا شده، ولی خشکسالی، آن ها را به شدت تهدید می نماید و احتیاج است همه به خصوص کشاورزان دست به دست ما بدهند.

وی گفت: از کشاورزان می خواهیم در سطح کشت محصولات تجدید نظر نمایند، ما نمی توانیم آب مورد احتیاج کشاورزی را که سال های گذشته از چاه ها به آن ها می دادیم، سال جاری و سال آینده در اختیار آنان قرار دهیم، حتما باید مساحت کاشت را کاهش دهند.

/ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1963

به "مشهد در تابستان با کمبود شدید آب شرب روبه رو خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهد در تابستان با کمبود شدید آب شرب روبه رو خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید