آیا با حقابه قطره چکانی آبی زیر پوست بختگان خواهد دوید؟

به گزارش مجله وتورلد، تامین حقابه دریاچه بختگان در استان فارس موضوعی است که در سال های مختلف با چالش و چانه زنی همراه بوده است، در حالی که مسئولان محیط زیست بر لزوم تامین حق آبه حداکثری برای این تالاب تاکید دارند، مدیران متولی رهاسازی آب به ویژه در شرکت آب منطقه ای فارس اولویت را تامین آب شرب و کشاورزی می دانند و این موضوع به کاهش حقابه منجر شده است.

آیا با حقابه قطره چکانی آبی زیر پوست بختگان خواهد دوید؟

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

ایرنا نوشت: دریاچه بختگان در تابستان گرم سال جاری هم با خشکی دست و پنجه نرم کرد و به رغم وعده ها و نویدهایی که برای رهاسازی حقابه این دریاچه داده شده بود هیچ گلویی تازه نکرد و هیچ آبی زیر پوست بختگان در تابستان سال جاری ندوید، دریاچه بختگان که بارندگی مطلوب بهار سال جاری جان تازه ای در کالبد خشک آن دمیده بود اندک اندک رنگ از رخسار باخت و به همان نمکزار سال های قبل تبدیل شد.

سال جاری هم بخشی از جوجه فلامینگوها در شوره زار بختگان یکی یکی جان دادند و همچنان حقابه بختگان بعد از سه سال پیگیری و ممارست در کشاکش بودن یا نبودن آب رفت و در محاق نشست.

با نویدهایی که در اواسط بهار سال جاری داده شد امیدها برای رهاسازی حقابه بختگان شدت گرفت، اما اکنون در حالی که این تالاب و دریاچه گرمترین روزهای سال را پشت سر گذاشت و در شرایطی نهاده شد که بیشترین احتیاج به حقابه داشت خبری از رها سازی حقابه بختگان نیست، آخرین بازماندگان جوجه فلامینگوها طی هفته های گذشته از بستر نمکزار بختگان جمع آوری شدند، ده ها فلامینگو در شوره زارهای این منطقه تلف شدند و هیچ آبی به بختگان نرسید.

این در حالی است که تامین آب کشاورزی اراضی زیر دست سد درود زن و همچنین رهاسازی آب از سد ملا صدرا برای توسعه کشت شلتوک که یکی از آب برترین محصولات کشاورزی استان فارس در فصل تابستان است در اولویت نهاده شد و تاکنون در مراحل مختلف آب کشاورزی در بالا دست و زیر دست سد درود زن رها شده است اما همچنان از رها شدن حقابه بختگان از سد درود زدن دریغ می گردد.

اخیرا در نشست هم اندیشی حفاظت از حق آبه تالاب بختگان در شهرستان خرامه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس این موضوع مورد آنالیز نهاده شد، جلسه هم اندیشی با موضوع چگونگی حفاظت از حق آبه تالاب بختگان با حضور حمید ظهرابی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، فرماندار شهرستان خرامه، رییس اداره جهاد کشاورزی این شهرستان، تشکل های مردم نهاد و جوامع محلی در محل فرمانداری شهرستان خرامه تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در این نشست بیان داشت: احیای تالاب بختگان یکی از اولویت های سازمان و اداره کل محیط زیست است و پیگیری برای تامین حق آبه بختگان و انجام اقداماتی برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکو سیستمی که می تواند برای مردم ایجاد کند از اهداف و اولویت های محیط زیست است که دنبال می گردد.

حمید ظهرابی با بیان اینکه 50 میلیون متر مکعب حقابه برای بختگان سال جاری تخصیص داده شده است گفت: این میزان حقابه اختصاص یافته توسط سازمان آب، تنها بخش اندکی از حق آبه مورد احتیاج تالاب بوده و احتیاج آبی تالاب بختگان بسیار فراتر از این ارقام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس یادآور شد: ملاک عمل، حجم آب ورودی به تالاب بوده و به این میزان باید شارژ رودخانه نیز اضافه گردد. متاسفانه معضلات پیش آمده در حوضه بختگان، نتیجه برنامه یزی های غلطی است که ما شاهد نتایج آن هستیم. به عنوان مثال در اکثر حوضه های آبخیز کشور در بالا دست بیشتر از حد مجاز از منابع آب استفاده می نمایند، سد می سازند، سطح زیر کشت را افزایش می دهند، اراضی دیم را به آبی تبدیل می نمایند، حقابه بر جدید تعریف می نمایند، معیشت مردم را به برداشت منابع آب پیوند می دهند و با این اقدام اشتباه به پایین دست آبی تعلق نمی گیرد. ظهرابی ادامه داد: با این شیوه غلط، پایین دست حوضه ای آبخیز را خشک نموده و بالا دست ها را آباد می نماید و متاسفانه آن آباد کردن را جزو عملکرد خودشان و مجموعه تحت مدیریتشان گزارش می دهند و پایین دستی که نابود شده را به گردن خشکسالی و کم آبی می اندازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اضافه نمود: سال هاست بعضی دستگاه ها از این شیوه های ناپایدار بهره جسته و بدبختانه هنوز هم همین راه را ادمه می دهند، تامین حق آبه تالاب ها جز با مشارکت جوامع ملی که از ذینفعان اصلی تالاب ها هستند، محقق نخواهد شد. چون آنها هستند که هم از اثرات مثبت و خدمات اکوسیستمی تالاب بهره مند می شوند و هم اگر تالاب خشک گردد، باید پیامدها و مضرات را تحمل نمایند.

این مقام مسئول گفت: حضور و همدلی همه ذینفعان از اهمیت بالایی در احیای تالاب برخوردار است به این دلیل که منافع محیط زیست، تالاب و جوامع محلی مشترک است، هر دو در پایین دست رودخانه قرار دارند و زمانی می توانیم پیروز به احیای تالاب و اکوسیستم منطقه شویم که بتوانیم آب را تا تالاب بیاوریم. آن موقع، مردم از کارنمودهای تالاب و رودخانه و خدماتی که می تواند برای آن ها داشته باشد بهره مند گردد و محیط زیست نیز به حفظ تنوع زیستی و احیای تالاب خواهد رسید.

ظهرابی گفت: امیدواریم با یک برنامه ریزی دقیق برای حفاظت از حق آبه تالاب بختگان تمهیداتی اندیشیده گردد تا با همدلی و تجمیع نیروها از هرگونه سوء استفاده جلوگیری گردد و بعد از آن برای مدیریت صحیح تالاب و یکپارچگی و جلوگیری از هر گونه اختلافی باید جوامع محلی یک مجموعه مشورتی با نظارت محیط زیست و فرمانداری ها تشکیل دهند.

تالاب و دریاچه بختگان در سال های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب چلیک، مرغابی، غاز است که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می نمایند.

این دریاچه که در فاصله 220 کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار گرفته است در حفظ بوم ساختار و محیط زیست شهرستان های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که سال جاری بر اثر بارش های بهاری حدود 60 درصد آبگیری شد اما در گرمای تابستان باز هم به سمتی خشکی گرایید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 474

به "آیا با حقابه قطره چکانی آبی زیر پوست بختگان خواهد دوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با حقابه قطره چکانی آبی زیر پوست بختگان خواهد دوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید