ماجرای آشوب های جدید لبنان چیست؟ اعتراضات طرابلس و بهره برداری سیاسی 14 مارسی ها

به گزارش مجله وتورلد، اعتراضات طرابلس که با ورود عناصر خرابکار تحت راهنمایی عوامل ذینفع داخلی و خارجی به انحراف کشیده شده، با فراهم آوردن فرصت بهره برداری سیاسی برای بعضی، زنگ خطر علیه امنیت لبنان را به صدا در می آورد.

ماجرای آشوب های جدید لبنان چیست؟ اعتراضات طرابلس و بهره برداری سیاسی 14 مارسی ها

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به فاصله کوتاهی از تصمیم شورای عالی دفاع لبنان برای تمدید تعطیلی عمومی در این کشور تا 8 فوریه در پی افزایش آمار ابتلا به کرونا و نیز مرگ و میر ناشی از این ویروس اعتراضاتی در بعضی مناطق این کشور شکل گرفت.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بیروت، طرابلس و صیدا در مرکز، شمال و جنوب لبنان، مناطقی هستند که از اواسط هفته گذشته شاهد اعتراضاتی در این راستا بودند. این تظاهرات ها از دوشنبه هفته گذشته برابر با 25 ژانویه 2021 شروع شد. در شهر بیروت، پایتخت لبنان شماری از تظاهرات نمایندگان در مرکز شهر دست به تظاهرات زده و شعارهایی مبنی بر اینکه طبقه سیاسی حاکم در لبنان مسئول فروپاشی مالی و شرایط بد معیشتی در کشور هستند، سر دادند. شهر صیدا در جنوب لبنان نیز بی نصیب از تظاهرات مردمی نبود و آنها از تصمیمات حکومت و سیاست هایی که کشور را به این فروپاشی کشاند انتقاد کردند.

تبدیل اعتراضات طرابلس به آشوب های خیابانی

اما این اعتراضات در شهر طرابلس به شکل متفاوت تری دنبال شد و اقدامات خشونت آمیز بعضی از عناصر خرابکار که در قالب مردم عادی به این تظاهرات ها نفوذ کردند یادآور صحنه های پرآشوب اعتراضات لبنان در 2019 بود.

مسدود کردن راه ها با لاستیک های سوزان و سطل های زباله، حمله به مراکز و ساختمان های دولتی، آتش زدن اتومبیل های سرویس های امنیتی، درگیری گسترده با نیروهای امنیتی و ارتش، استفاده از مواد منفجره و بمب های دست ساز و اقداماتی از این قبیل، موجب شده تا زنگ خطر هرج و مرج و ناامنی در طرابلس به صدا در آید.

طبق آماری که صلیب سرخ لبنان منتشر نموده در درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهر طرابلس 112 نفر زخمی شدند. بعضی منابع نیز این آمار را بیش از 200 نفر اعلام نموده اند. نهادهای امنیتی لبنان نیز از هدف قرار دریافت نیروهای خود با بمب دستی جنگی خبر داده و اعلام نموده اند که این بمب ها صوتی یا مولوتف نیستند و 9 نیروی امنیتی که سه افسر در میان آنها وجود دارد زخمی شده و حال یکی از آن وخیم گزارش شده است.

نفوذ عناصر خرابکار داخلی و خارجی به صحنه اعتراضات

بعد از اینکه معین شد عناصر خرابکار با ورود به صحنه اعتراضات مسالمت آمیز طرابلس قصد سوء استفاده سیاسی از آن را دارند، مردم عادی از صفوف خرابکاران جدا شده و اعلام کردند که ارتباطی میان آنها با این عناصر وجود ندارد.

ردپای 14 مارسی ها در تحرکات خشونت آمیز طرابلس

سیگنال های رسیده از دل این اعتراضات حاکی از ردپای احزاب غربگرای لبنانی در آنها از جمله جریان المستقبل به ریاست سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان است؛ به ویژه اینکه پس از تشدید اختلافات میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان و حریری چشم اندازی برای تشکیل دولت در این کشور دیده نمی گردد و عون تاکید نموده که شروط غیرمنطقی حریری در این زمینه را نخواهد پذیرفت.

بر همین اساس تحلیلگران معتقدند اعتراضات طرابلس می تواند اهرم فشاری از جانب تیم حریری علیه تیم ریاست جمهوری جهت موافقت با تمایلات رئیس جریان المستقبل در پرونده تشکیل کابینه باشد. کارشناسان در این زمینه به موضع گیری و واکنش جریان ها و شخصیت های وابسته به جریان 14 مارس اشاره کردند.

به عنوان مثال اشرف ریفی از شاخصترین شخصیت های این جریان در واکنش به اعتراضات طرابلس ضمن نادیده دریافت رفتارهای خشونت آمیز و درگیری عناصر خرابکار با نیروهای امنیتی گفت، مردم با ریختن در خیابان های طرابلس در واقع به دنبال دفاع از عزت و کرامت خود هستند. او همچنین تحرکات آشوب طلبانه بعضی در خیابان های طرابلس را انتفاضه ملی قلمداد کرد.

علاوه بر آن دو روز بعد از شروع اعتراضات در طرابلس روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد که به گفته بعضی منابع ناشناس احتمال دست داشتن بهاء حریری برادر سعد حریری در این آشوب ها وجود دارد.

به همین دلیل حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان با اشاره تلویحی به قصد بعضی برای بهره برداری سیاسی از اعتراضات طرابلس گفت که جنایتکارانی که شهر طرابلس را به آتش کشیدند و کوشش کردند که مراکز قضایی را به آتش بکشند و به فساد در شهر پرداختند و مراکز دولتی، آموزش و مالی را هدف قرار دادند؛ کینه پنهان خود به طرابلس را نشان دادند.

فرصت طلبی آمریکا و عربستان برای بهره برداری آشوب های طرابلس علیه حزب الله

علاوه بر احزاب داخلی لبنان شواهد نشان می دهد که عوامل خارجی از جمله آمریکا و عربستان سعودی نیز طبق معمول موج سواری های خود را شروع نموده اند. در این زمینه دورثی شیا سفیر واشنگتن در بیروت در جریان ملاقات با مقامات و شخصیت های دیپلماتیک لبنان، اظهارات مداخله جویانه ای را بیان کرد که همانند گذشته با هدف فشار بر حزب الله بود.

سفیر آمریکا در لبنان همزمان با تشدید درگیری ها در طرابلس، در سخنانی تحریک آمیز خطاب به مقامات این کشور گفته است: آمریکا نمی تواند قبول کند که حزب الله در دولتی که قرار است تشکیل گردد، مشارکت کند. بدون تردید، همزمانی سلسله نا آرامی ها در شهر طرابلس با اظهارات تحریک آمیز و مداخله جویانه سفیر واشنگتن در بیروت نمی توانند با یکدیگر بی ارتباط باشند. در واقع، طرف آمریکایی با اعلام مواضع جدید خود در مورد ترکیب دولت جدید لبنان آن هم در گیرودار درگیری های طرابلس، به دنبال ارسال پیامی به میشل عون بوده است.

درباره نقش عربستان در آشوب های طرابلس، کارشناسان بر این باورند که سیگنال های رسیده از پشت پرده این تحرکات که بیانگر نقش شاخص بهاء حریری در آنهاست نمی تواند جدا از روابط نزدیک بهاء با عربستان که سعودی ها وی را جایگزین سعد برای خودشان می دانند دانست. به ویژه اینکه اخبار حاکی از روابط صمیمی بهاء حریری با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است و بن سلمان بارها از وی به عنوان نماینده سابق لبنان و فردی شایسته یاد نموده است. بر همین اساس موفقیت بهاء حریری در اجرای پروژه ای که برای بهره برداری از اعتراضات طرابلس در نظر گرفته می تواند راهی برای بازگشت وی به عرصه سیاست لبنان و جانشینی سعد حریری باشد که همان خواسته سعودی هاست.

عربستان و آمریکا در دو سال گذشته با حمایت از آشوب های خیابانی در لبنان و جهت دهی به شعار های معترضان، کوشش نموده اند نوک این اعتراضات را متوجه حزب الله نمایند و این سیاست ها در روز های اخیر نیز با جدیت دنبال شده است. این اعتراضات که در واکنش به محدودیت های کرونایی صورت گرفته است، فرصت مناسبی را برای آمریکا و متحدان منطقه ای آن فراهم نموده است تا با دامن زدن به موج اعتراضات، گروه های مقاومت را عامل نابسامانی سیاسی و مالی در لبنان معرفی نمایند.

اما صرف نظر از عناصری که به دنبال موج سواری بر مطالبات لبنانی ها هستند، ملت این کشور باید بدانند همانگونه که تجربه های لبنان از گذشته ثابت نموده، اینگونه اعتراضات که قطعا با بهره برداری عناصر فرصت طلب داخلی و خارجی منحرف می گردد، راه مناسبی برای احقاق حق آنها نیست. به ویژه در این مرحله که انفجار مهیب بندر بیروت با تلفات گسترده ای که پیامدهای آن به اشکال گوناگون از جمله تشدید فقر و شیوع بیشتر کرونا نمود پیدا می نماید در کنار بن بست سیاسی لبنان که چشم اندازی هم برای خروج از آن دیده نمی گردد، برگزاری تظاهرات هایی مشابه آنچه در طرابلس رخ داد تنها در چارچوب فراهم کردن شرایط برای سواستفاده طرف هایی که خیرخواه لبنانی ها نیستند، تعبیر می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1443

به "ماجرای آشوب های جدید لبنان چیست؟ اعتراضات طرابلس و بهره برداری سیاسی 14 مارسی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای آشوب های جدید لبنان چیست؟ اعتراضات طرابلس و بهره برداری سیاسی 14 مارسی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید