خاورمیانه، مقصد بزرگترین صادرکنندگان اسلحه جهان

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران/خراسان رضوی سازمان صلح جهانی تجارت جهانی اسلحه را به عنوان اساسی ترین مشکل در جهت ایجاد صلح برشمرده است. از طرفی حکومت ها دم از تلاش برای ایجاد صلح می زنند اما از طرفی دیگر با تجارت اسلحه راه را برای استمرار جنگ و خونریزی باز می گذارند.

خاورمیانه، مقصد بزرگترین صادرکنندگان اسلحه جهان

با ما همراه باشید و درباره safarbaran بیشتر بدانید.

طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح دنیای استکهلم سیپری (SIPRI) در طول سال های 2014 تا 2018 پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در میان عظیمترین صادرکنندگان اسلحه در دنیا قرار داشته اند. در طول این چهار سال 70 درصد صادرات اسلحه در دنیا توسط این کشورها اجرا شده است. ناگفته نماند، این کشورها در ساخت انواع سلاح نه فقط تپانچه و تفنگ، بلکه تانک، جت و راکت نیز فعالیت می کنند.

بر اساس اطلاعات سال 2017 این انستیتوی تحقیقات صلح بین المللی، در فهرست 25 شرکت عظیم تولیدکننده اسلحه در سراسر دنیا نام اول متعلق به شرکت لاک هید مارتین آمریکایی است (Lockheed Martin Corp) که درآمد حاصل از فروش محصولاتش به 44.9 میلیارد دلار می رسد. کارکنان این شرکت در سراسر دنیا به 100 هزار نفر می رسد. این شرکت عظیمترین تولیدکننده اسلحه در دنیا، متخصص در تمام امور دفاعی و امنیتی و هوافضاست.

از دیگر صدرنشینان این فهرست شرکت بویینگ آمریکاست که بر فروش همه چیز از هواپیما گرفته تا موشک، ماهواره و تجهیزات ارتباط از راه دور فعالیت دارد. از دیگر نام های آشنای دیگر دراین بین می توان به شرکت ایرباس اروپا، میتسوبیشی ژاپن، راین متال آلمان نیز اشاره کرد.

باوجود تصویب قانون منع استفاده از سلاح در زمینه جنایات جنگی و جنایات ضد بشری در سال 2014، کشورهای عظیم باوجوداینکه معاهده را امضاء کرده اند، همچنان در حال تجارت گسترده اسلحه می باشند و با ادامه جنگ ها و احساس ناامنی بیشتر در سراسر دنیا، این تجارت همچنان در حال رونق روزافزون است.

سیپری می گوید: جریان سلاح به خاورمیانه طی پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده است. ایالات متحده و کشورهای اروپایی، ازجمله آلمان، عمده سلاح ها را تامین می کنند. واردات اسلحه توسط کشورهای خاورمیانه طی سال های 2013 تا 2017 نسبت به پنج سال قبل از آن 103 درصد افزایش یافته است.

از 9 مارس 2020 پایگاه داده این موسسه تحقیقاتی در مورد واردات و صادرات اسلحه به طور آزاد در دسترس است و شامل داده های به روز شده انتقال تسلیحات از سال 1950 تا 2019 است.

آمار سیپری نشان می دهد صادرات اسلحه ایالات متحده به خاورمیانه بین سال های 2010 تا 2019 به میزان 79 درصد افزایش یافته است.

همچنین در این آمار ذکر شده است که عربستان سعودی عظیمترین دریافت کننده سلاح های آمریکایی در سال های 2015 تا 2019 بوده و 25 درصد از صادرات سلاح های آمریکایی را به خود اختصاص داده است، لازم به ذکر است، این رقم در سال های 2010 تا 2014 به میزان 7.4 درصد بود.

اگرچه کنگره آمریکا در مورد احتمال اعمال برخی محدودیت ها در صادرات اسلحه به عربستان سعودی در سال 2019 تجدیدنظر کرده است، اما تحویل ها برخی سفارش ها ازجمله تحویل 30 ففرایند از 154 هواپیمای جنگی در سال 2011 تا سال 2019 ادامه داشته است. علاوه بر این، در سال 2019 دولت ایالات متحده فروش حدود 59 هزار بمب هدایت شونده را به عربستان سعودی تصویب کرد.

واردات اسلحه توسط کشورهای خاورمیانه در سال های 2015 تا 2019 نسبت به سال های 2010 تا 2014 به میزان 61 درصد بیشتر بود. پنج کشور از 10 کشور برتر واردکننده اسلحه در دنیا در سال های 2015 تا 2019 در خاورمیانه بوده اند. عربستان سعودی 35 درصد انتقال تسلیحات به منطقه، مصر 16 درصد، امارات 9.7 درصد، عراق 9.7 درصد و قطر 9.6 درصد را به خود اختصاص داده اند. ایالات متحده 53 درصد از کل انتقال تسلیحات به منطقه، فرانسه 12 درصد و روسیه 11 درصد را بر عهده دارند.

واردات اسلحه قطر 631 درصد بیشتر از سال های 2010 تا 2014 شده و برای اولین بار وارد 10 کشور صدر واردات اسلحه شده است.

برخلاف سایر تامین کنندگان اروپایی، آلمان که یکی از 10 صادرکننده برتر اسلحه در سال های 2015 تا 2019 بود، عمده صادرات اسلحه خود را که سابقا محدود به عربستان سعودی می شد را متوقف کرد.

مصر سومین واردکننده عظیم اسلحه در دنیا در سال های 2015 تا 2019 بود. فرایند صعودی واردات اسلحه مصر همزمان با درگیری نظامی این کشور در لیبی و یمن و جنگ با گروه های مخالف در شبه جزیره سینا بود. البته این فرایند صعودی ممکن است به نگرانی های مصر در مورد امنیت میادین گازی در مدیترانه و تامین آب از حوزه نیل مرتبط باشد. ایالات متحده آمریکا که از سال 1978 به مصر کمک نظامی می کند، عظیمترین صادرکننده اسلحه به مصر برای هر دوره پنج ساله بین 1980 و 2014 بوده است.

طبق گزارش های این موسسه در سال 2018 عربستان سعودی رتبه نخست را به عنوان واردکننده سلاح به خود اختصاص داده است. در میان اعتراضات فعالان حقوق بشر، ریاض از اسلحه تهیه شده از کشورهای غربی برای کشتن غیرنظامیان بی گناه در یمن استفاده می کند.

40 سال پیش صدام حسین، رئیس جمهوری وقت عراق، جنگ با ایران را آغاز کرد. نوستالژی کلمه درستی نیست که احساس ایرانیان به این جنگ حماسی، یکی از طولانی ترین و خونین ترین جنگ ها در قرن 20 را توصیف کند و با انتها آن، هشت سال بعد، بیش از یک میلیون نفر کشته و هر دو کشور به شدت زخمی شدند.

تیمرمن در کتاب لابی مرگ می نویسد: چگونه غرب از زرادخانه عظیم عراق خبر نداشت درحالی که مسوول تامین تجهیزات و فن آوری بود. غرب به ویژه آلمان و فرانسه در ایجاد ارتش عراق نقش داشتند. سوال جدی اینجاست که کنترل تسلیحات یک چشم انداز واقع بینانه است تا زمانی که میلیاردها دلار از طریق فروش فن آوری نظامی و تسلیحات تامین می شود؟ به گفته وی گزارش جزئیات خرید اسلحه های استراتژیک عراق، ازجمله سلاح های شیمیایی، افشاء کننده طمع غرب به قیمت از بین بردن صلح دنیای است.

منابع

foreignaffairs.com

amp-dw-com

ndtv-com

businessinsider-com

makhaterltakfir.com

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1265

به "خاورمیانه، مقصد بزرگترین صادرکنندگان اسلحه جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاورمیانه، مقصد بزرگترین صادرکنندگان اسلحه جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید