مأموریت تاریخی اولین تیم فضانوردان زن

به گزارش مجله وتورلد، در تاریخ راهپیمایی های فضایی ناسا و دیگر سازمان های فضایی دنیا، این اقدام بی سابقه بوده و این دو فضانورد توانستند نام خود را به عنوان اعضای اولین تیم زنانه راهپیما در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی در تاریخ ثبت نمایند.

مأموریت تاریخی اولین تیم فضانوردان زن

کریستینا کُک و جسیکا میر، دو زن فضانورد سازمان هوافضای آمریکا، در یک ماموریت تاریخی باتری های معیوب در بیرون ایستگاه فضایی بین المللی را تعمیر و تعویض کردند و به عنوان یک تیم کاملا زنانه خارج از این ایستگاه فضایی راهپیمایی نمودند.

در تاریخ راهپیمایی های فضایی ناسا و دیگر سازمان های فضایی دنیا، این اقدام بی سابقه بوده و این دو فضانورد توانستند نام خود را به عنوان اعضای اولین تیم زنانه راهپیما در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی در تاریخ ثبت نمایند.

در این ماموریت زنی دیگر به نام استفانی ویلسون، هماهنگ نماینده راهپیمایی فضایی ناسا در مرکز کنترل ماموریت نیز به آن ها کمک رساند و راهنمایی کرد. در حقیقت، سه زن در این ماموریت تاریخی شرکت داشتند که در کنار هم توانستند درک دنیا از توانایی های زنان را به چالش بکشند و منظری جدید از زنان در فضا بوجود آورند.

منظری که تنها در فیلم های علمی تخیلی امکان به تصویر کشیده شدن داشت و شاید به همین دلیل تماشای ویدیوی ارسال شده از دو زن در حال چرخش در تاریکی و تعمیر باطری های از کار افتاده ایستگاه فضایی مردم دنیا را هیجان زده کرد.

این ماموریت که قرار بود در ماه مارس 2019 انجام گیرد و مشت محکمی بر پیکر نابرابری جنسیتی در صنعت فضانوردی باشد، اندکی مانده به روز راهپیمایی فضایی زنان به چند ماه بعد موکول شد و سپس معلوم شد که آژانس فضایی فقط یک لباس فضانوردی در سایز متوسط در اختیار داشته است؛ بنابراین به دلیل کمبود لباس (با سایز مناسب) برای یکی از این زنان فضانورد، ماموریت آن ها به تعویق افتاد.

گرچه سازمان ناسا در دهه های اخیر کوشش بر برقراری تعادل جنسیتی داشته است، اما لغو یک ماموریت فضایی کاملا زنانه به دلیل کمبود لباس نشان دهنده مسائل ساختاری و تعصبات جنسیتی است که زنان در این سازمان با آن ها روبرو هستند.

نبود لباس فضانوردی برای زنان فضانورد در ناسا گویای تاریخ تبعیض علیه زنان در عرصه فناوری است. در تاریخ فضانوردی به برابری جنسیتی توجهی نشده و همواره اعتقاد بر این بوده که فضانوردی شغلی مردانه است. اولین زنان عضو ناسا به دلیل نداشتن حق خلبان جت های جنگی شدن در آن موقع، حق سفر به فضا نیز از آن ها سلب شد.

با این حال، فعالیت های پیشگامانه کریستینا کُک و جسیکا میر مانع فضایی برای زنان را از بین برده است و راه را برای زنان و دختران دنیا به خارج از جو زمین هموارتر نموده است. آن ها نه تنها اثبات کردند که زنان توانایی شکستن تابو های جنسیتی در تکنولوژی را دارند، بلکه انگیزه ای هستند برای دختربچه هایی که امروز در نقاشی های خود به جای مردان در لباس فضایی زنان را نقاشی می نمایند.

آن ها همچنین اثبات کردند که مدیران بیش از ویژگی های فردی و حرفه ای اشخاص به نقش های جنسیتی آن ها فکر می نمایند که توسط جامعه مردسالار تعریف شده است. به عبارت دیگر، افراد به عنوان یک مرد یا یک زن برچسب خورده می شوند. مدیران ناسا و سازمان های دیگر بایستی تحت تاثیر توانایی کاری یک شخص قرار بگیرند تا جنسیت او.

منبع: ایندیپندنت و اسپوتنیک

منبع: فرادید
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 569

به "مأموریت تاریخی اولین تیم فضانوردان زن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مأموریت تاریخی اولین تیم فضانوردان زن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید