قاب هایی از جهنم ، نسل کشی در سربرنیتسا؛ 25 سال بعد

به گزارش مجله وتورلد، 25 سال از کشتار وحشیانه پسران و مردان شهر سربرنیتسا در شرق بوسنی می گذرد اما هر سال بقایای اجساد و جنازه ها همچنان از زیر زمین بیرون می آید و دوباره به خاک سپرده می شود تا نگذارد دنیا آن نسل کشی جنایتکاران صرب را به فراموشی بسپرد.

قاب هایی از جهنم ، نسل کشی در سربرنیتسا؛ 25 سال بعد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ای پی، 25 سال است که هر سال در همین روزها بازماندگان آن نسل کشی - بیشتر زن ها - به سربرنیتسا بازمی گردند تا یاد و خاطره پدرها، شوهرها، پسرها و برادرهای خود را گرامی و زنده بدارند. نیروهای ارتش صرب دست کم 8000 پسر و مرد عمدتا مسلمان را در جنگل های سربرنیتسا تعقیب کردند تا یکی از بزرگ ترین و بدترین جنایت های جنگی تاریخ اروپا را پس از جنگ جهانی دوم رقم بزنند. آنچه در این شهر بوسنی رخ داد، یک نسل کشی آشکار لقب گرفت و گذر زمان هم باعث نشد از عمق و درد این فاجعه کاسته شود.

روز شنبه هشت جنازه دیگر که تازه شناسایی شده اند در یادمان نسل کشی پوچاری بیرون سربرنیتسا در خاک آرام می گیرند. یکی از آنها بایرو سالیهوویچ است که بقایای جنازه اش نوامبر سال گذشته در یک گور دسته جمعی پیدا و هویت آن با آزمایش دی ان ای شناخته شد. جنگ بوسنی و هرزه گوین در 1995 سه نژاد صرب، کرووات و بوسنی را پس از فروپاشی یوگسلاوی به جان هم انداخت و نتیجه آن بیش از 100 هزار کشته (بیشتر از مسلمانان بوسنی) پیش از امضای معاهده صلح بود. با این حال، هنوز هویت 1000 جنازه نامعلوم است.

نظامیان صرب پس از کشتار وحشیانه مردان و پسران، برای از بین بردن شواهد و مدارک جنازه ها را در گورهای دسته جمعی عمیق دفن کردند اما بعد تصمیم گرفتند با بولدوز به جان گورها بیفتند و جنازه ها و جسدها را پراکنده کنند تا کار شناسایی سخت یا شاید ناممکن شود. بعدها دادگاه جنایات جنگی در لاهه بیش از 30 نفر از صرب های بوسنی که به جرم دست داشتن در نسل کشی سربرنیتسا به حدود 700 سال زندان محکوم کرد که سرکرده جنایتکاران جنگی رادووان کارادزیچ و راتکو ملادیچ بودند.

آنچه اینجا می بینید، قاب هایی است از یک دوران جهنمی که در آن مردها و پسرهای سربرنیتسا کشته شده بودند و زنان و دختران برای زنده ماندن مبارزه می کردند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1151

به "قاب هایی از جهنم ، نسل کشی در سربرنیتسا؛ 25 سال بعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاب هایی از جهنم ، نسل کشی در سربرنیتسا؛ 25 سال بعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید