5 کشور جهان که فرودگاه ندارند!

به گزارش مجله وتورلد، 5 کشور بدون فرودگاه !

وقتی قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید احتمالا اولین کاری که انجام می دهید رزرو بلیط هواپیماست. سفر با هواپیما آنقدر بدیهی به نظر می رسد که نمی توانیم کشوری را بدون فرودگاه تصور کنیم. اما در گوشه و کنار این جهان چند کشور وجود دارند که اصلا فرودگاه ندارند! این کشورها کدام هستند؟ چرا این کشورها فرودگاه ندارند و جابجایی در این کشورها چطور انجام می گردد؟ جالب است بدانید که این کشورها همگی در اروپا قرار دارند و بعضی از آن ها کشورهای ثروتمند و پرگردشگری هم هستند! با خبرنگاران همراه باشید تا با 5 کشور بدون فرودگاه آشنا شویم و پاسخ این سوال ها را با هم پیدا کنیم.

5 کشور جهان که فرودگاه ندارند!

1- واتیکان

شهر واتیکان کوچک ترین کشور دنیاست! این کشور با 44 هکتار مساحت و 836 نفر جمعیت درست در وسط شهر رم قرار گرفته است و یک کشور مستقل محسوب می گردد. این کشور کوچک هیچ فرودگاهی ندارد و بازدیدنمایندگان به وسیله فرودگاه رم به این کشور سفر می نمایند. حتی اگر پاپ دستور بدهد که در این کشور فرودگاه ساخته گردد فضای کافی برای ایجاد فرودگاه در واتیکان وجود ندارد. افراد نزدیک به پاپ برای مسافرت از فرودگاه ویژه هلیکوپتر در باغ های شهر واتیکان استفاده می نمایند. اما شخص پاپ چه؟ ظاهرا پاپ برای مسافرت از فرودگاه های رم استفاده می نماید و با هواپیما سفر می نماید.

2- موناکو

کشور شاهزاده نشین موناکو، پس از واتیکان دومین کشور کوچک دنیا به شمار می رود. این کشور تفریحگاه ثروتمندان دنیا است و با این حال یک کشور بدون فرودگاه است! افراد ثروتمند، مشهور، قدرتمند و …برای رسیدن به این کشور زیبا مجبورند ابتدا به شهر نیس فرانسه پرواز نمایند و بعد از آنجا با اتومبیل، لیموزین، اتوبوس یا قطار یا هلیکوپتر به کشور موناکو سفر نمایند. کشور موناکو 202 هکتار (2 کیلومتر مربع) مساحت دارد و با 38500 نفر جمعیت متراکم ترین کشور به نسبت جمعیت و مساحت به شمار می رود. از لحاظ مساحت و تئوری، فضای کافی برای ساخت فرودگاه در این کشور وجود دارد، اما همانطور که گفتیم در هر کیلومتر مربع 19250 نفر زندگی می نمایند و ساکنین ثروتمند موناکو علاقه ای به تنگ تر شدن جایشان ندارند.

3- لیختنشتاین

کشور لیختنشتاین (Liechtenstein) تنها کشور محصور دوگانه در خشکی است که فرودگاه ندارد. کشور محصور دوگانه در خشکی یعنی کشور همسایه آن ها نیز یک کشور محاط در خشکی است و تنها دو کشور در دنیا (لیختنشتاین و ازبکستان) این شرایط را دارند. لیختنشتاین یک کشور بدون فرودگاه است و 36281 نفر جمعیت آن برای مسافرت هوایی باید به نزدیک فرودگاه، یعنی فرودگاه زوریخ سوئیس بروند. البته یک فرودگاه هلیکوپتر در شهر بالزرس این کشور وجود دارد که در مواقع لزوم پروازهایی را انجام می دهد. کشور پادشاهی لیختنشتاین بین کشورهای اتریش و سوئیس قرار گرفته و تنها 70 کیلومتر با ایتالیا فاصله دارد.

4- آندورا

کشور مستقل آندورا (Andorra) بین اسپانیا و فرانسه و در کوه های پیرنه قرار گرفته است. این کشور 121 هکتار مساحت دارد و مسلما از نظر مساحت فضای کافی برای یک فرودگاه را دارد. اما همچنان یک کشور بدون فرودگاه است، چون قرارگیری در کوه های پیرنه و دره های عمیق کوهستانی، پرواز و فرود هواپیماها را با مشکل روبرو خواهد نمود. در کشور کوچک آندورا سه فرودگاه هلیکوپتر وجود دارد. گردشگرانی که قصد سفر به آندورا را داشته باشند باید به وسیله اسپانیا یا فرانسه به این کشور برسند. نزدیک ترین فرودگاه به این کشور، فرودگاه جیرونا-کاستا براوا در کشور اسپانیاست.

5- سان مارینو

یکی از دو کشوری که تمام مرزهایش با کشور ایتالیاست کشور سان مارینو (San Marino) است. این کشور را اولین کشور با حکومت جمهوری می دانند و قانون اساسی اش نیز قدیمی ترین قانون اساسی ملی در دنیا محسوب می گردد. کشور سان مارینو تنها چند کیلومتر با فرودگاه بین المللی فدریکو فلینی در شهر ریمینی ایتالیا فاصله دارد و شاید به همین علت نیازی به ساخت یک فرودگاه احساس ننموده است. البته یک فرودگاه کوچک هلیکوپتر روی زمین چمن وجود دارد که در مواقع ضروری هلیکوپترها می توانند در آن فرود بیایند. اما سان مارینو نیز یک کشور بدون فرودگاه به شمار می رود.

کشورهایی که ذکر کردیم کشورهای بدون فرودگاه هستند که همگی در اروپا قرار دارند. تقریبا تمام آن ها کشورهای کوچکی هستند و از لحاظ مساحت و جمعیت رکورد کوچکترین کشورهای دنیا را دارد. در خصوص اولین و دومین کشور کوچک دنیا یعنی واتیکان و موناکو صحبت کردیم. اما جالب است بدانید که کشورهای نارو (Nauru) و تووالو (Tuvalu) که سومین و چهارمین کشور کوچک دنیا هستند فرودگاه دارند! امروزه تصور یک کشور بدون فرودگاه تقریبا غیرممکن است و آنقدر به هواپیما و سفرهوایی عادت نموده ایم که مسافرت بدون آن را نمی توانیم تصور کنیم. اما شاید یکی از دلایل نداشتن فرودگاه در این کشور این باشد که به کشورهای بزرگ دنیا مثل فرانسه و ایتالیا نزدیک هستند و ساکنین این کشورها با طی مسافت کوتاهی می توانند به نزدیک ترین فرودگاه در کشورهای همسایه برسند.

منبع: businessinsider.com

منبع: الی گشت
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2093

به "5 کشور جهان که فرودگاه ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کشور جهان که فرودگاه ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید