علاقمند به برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب در مشهد هستیم ، سبزوار سزاوار پایتختی کتاب

به گزارش مجله وتورلد، سرویس استان های خبرنگاران: به بهانه هفته دولت، روز صنعت چاپ و بعلاوه انتخاب شهر سبزوار به همراه 11 شهر دیگر به عنوان شهر دوستدار کتاب و کاندیدای پایتختی کتاب ایران و سایر موضوعات کتاب و کتابخوانی نشستی با حضور جلیل سروری معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، فاطمه حسینی رئیس گروه امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ظهر یکشنبه 12 شهریور ماه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار گردید.

علاقمند به برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب در مشهد هستیم ، سبزوار سزاوار پایتختی کتاب

در این نشست موضوعات مختلفی همانند فعالیت های مردمی کتاب و کتابخوانی، آخرین آمار و ارقام ها، نمایشگاه کتاب استانی، تشکل های کتاب و آخرین موضوعات حوزه کتاب خراسان رضوی به بحث و گفتگو گذاشته شد.

دچار ضعف رسانه ای هستیم

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه فعالیت ها و اتفاقات خوبی داریم و در حوزه انعکاس و انتشار دچار مشکل هستیم، گفت: در حالی که اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگی استان رقم می خورد ولی در همین اتاق و اداره جمع می گردد و برون دادی ندارد.

جلیل سروری افزود: نیازمند تقویت ارتباطات رسانه ای با خبرگزاری ها و رسانه ها هستیم.

وی اعلام نمود: در بحث تخصصی کتاب، جایگاه خراسان رضوی در موضوعات و شاخص های مختلف بالا است و از نظر مجوز کتاب دوم هستیم و در بحث آنالیز کتاب ها که کار سختی است، جایگاه بالایی داریم.

فعالیت بسیار زیاد تشکل های مردمی کتاب

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بعلاوه با اشاره به حضور و فعالیت بسیار زیاد تشکل های مردمی کتاب در مشهد و شهرستان های استان گفت: با بهره مندی از پتانسیل این تشکل ها مشهد می تواند در مسیر انتخاب به عنوان مرکز کتاب ایران حرکت کند.

وی با اشاره به شناسایی تشکل های مردمی فعال در حوزه کتاب اضافه نمود: در پی حمایت از مالی و معنوی از این تشکل ها هستیم.

سروری افزود: بعضی تشکل های مردمی کتابخانه های تخصصی بسیار بزرگی در مساجد دارند که فعالیت ها و خدمات ویژه ای ارائه می دهند.

سبزوار؛ سزاوار مرکزی کتاب

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری با بیان اینکه مرکز کتاب به شهرهایی تعلق می گیرد که کارهای خلاقانه انجام می دهند و همه دستگاه ها نیز در حوزه کتاب پای کار بیایند، اضافه نمود: در سال 1395 نیشابور از استان خراسان رضوی به عنوان مرکز کتاب ایران انتخاب شد و امسال نیز سبزوار در جمع کاندیدای نهایی انتخاب مرکز کتاب ایران است.

وی اعلام نمود: سبزوار فعالیت های گسترده ای در حوزه کتاب دارد و جا دارد به عنوان مرکز کتاب ایران انتخاب گردد.

سروری گفت: امیدوارم با نگاه مثبت بازدید ارزیابان از فعالیت های گسترده کتابخوانی در سبزوار، این شهر مرکز کتاب ایران گردد.

معتقد به برگزاری نمایشگاه کتاب حضوری هستیم

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه معتقد به برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت فیزیکی در استان هستیم، اضافه نمود: نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی استان است و قطعا در کنار توزیع و معرفی کتاب همین که مردم در این فضا قرار می گیرند و در کنار آن رویدادهای فرهنگی برگزار و با نویسندگان و مولفین رو در رو آشنا می شوند، اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگی رخ می دهد.

سروری اعلام نمود: نمایشگاه کتاب به نوعی یک جشن فرهنگی بزرگ است، در کوشش هستیم امسال نمایشگاه کتاب در مشهد حضوری و متمرکز برگزار گردد اما حمایت کشور را به علت هزینه های بالای برگزاری نمایشگاه می طلبد.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام آمار سرانه مطالعه در استان خراسان رضوی 28 دقیقه است، گفت: این آمار مربوط به خوانش کتاب مکتوب است در حالی که خوانش کتاب در فضای مجازی هم صورت می گیرد و جوان امروز با فناوری های امروز کتاب مطالعه می نماید.

105 عنوان کتاب غیرمجاز در سال گذشته

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بعلاوه در بخش دیگری از این نشست گفت: در سال گذشته، چهار هزار و 140 عنوان کتاب اعلام وصول آن ها صادر شده و سه هزار و 774 کتاب ثبت شده داشتیم و حدود 105 کتاب هم غیر مجاز شناخته شدند که برای چاپ معمولا تهران یا آن ها را رد و یا با اصلاح بعضی قسمت ها مجوز چاپ می دهد.

سروری اعلام نمود: موضوعات کتاب ها در سال گذشته 181 مورد در حوزه ادبیات، 63 مورد در حوزه تاریخ،جغرافیا، در موضوع دین 237 مورد، زبان دو مورد، علوم اجتماعی 287 مورد، علوم خالص 87 مورد، فلسفه و روانشناسی 118 مورد، کلیات 124 مورد، کودک و نوجوان 207 مورد، هنر 36 مورد و علوم کاربردی 145 کتاب چاپ شده است.

وی گفت: بعلاوه در 5 ماهه اول امسال نیز دو هزار و 234 اثر ثبت شده که از این تعداد دو هزار و 68 اثر مورد مجوز چاپ گرفته و هزار و 813 مورد اعلام وصول شده است.

اهدای کتاب 16 هزار جلد کتاب

سروری بعلاوه یادآور شد: در سال گذشته تقریبا دوبرابر سال 1400 اهدای کتاب داشتیم؛ در سال 1400، ده هزار و 147 جلد کتاب با مبلغ 311 میلیون تومان اهدا شده که در سال 1401، این رقم به 16 هزار و 765 جلد کتاب بامبلغ حدود 600 میلیون تومان اهدا شده است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه وزارت ارشاد باید از حالت اجرایی خارج گردد و حکمرانی حوزه فرهنگ و هنر را داشته باشد، گفت: ما به عنوان دستگاه متولی که وظایف ذاتی مشخصی در حوزه فرهنگ و هنر داریم، باید دستگاه های فرهنگی را کنار هم قرار دهیم و هم افزایی ایجاد کنیم تا بتوانیم از از ظرفیت هایی این دستگاه ها استفاده کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2317

به "علاقمند به برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب در مشهد هستیم ، سبزوار سزاوار پایتختی کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علاقمند به برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب در مشهد هستیم ، سبزوار سزاوار پایتختی کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید