سریال دل؛ هیاهو برای هیچ

به گزارش مجله وتورلد، منوچهر هادی، کارگردانی سریال دل را برعهده دارد و گویی پس از ساخت سریال عاشقانه و رحمان 1400 پروژه های درآمدزا و تجاری بیش از پیش به مذاقش خوش آمده است. کسانی که با کارهای سینمایی و سریال های منوچهر هادی آشنا هستند به خوبی می دانند که تنها عنصر مهم در کارهای او گیشه ای بودن است و فروش فیلم برای او اولویت دارد. با توجه به پشتوانه مالی قوی، کارهایش همواره در این امر پیروز بوده است. اما در کارنامه منوچهر هادی نکته پررنگ تری هم وجود دارد؛ ضعف فیلمنامه و داستان در واقع نقاط مبهم کارهای اوست.

سریال دل؛ هیاهو برای هیچ

فیلمنامه ، پول و داستان های عامه پسند

سریال دل داستان دو خانواده و دختر و پسری است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند اما در شب عروسی شان که تدارک های بسیاری دیده اند، عروس ناگهان از آرایشگاه ناپدید می شود و مراسم عروسی به هم می خورد. این سریال با ضعف فیلمنامه روبه رو است و مانند سایر آثار هادی تلاش شده تا این ضعف با حضور بازیگران شناخته شده و عامه پسند جبران شود تا موفقیت تجاری کسب کند. فیلمنامه سریال به تایید منتقدان ضعیف است و درگیر کلیشه هاست. در این سریال تنها سوالی هایی مطرح می شود که به شکلی عجیب و بی معنا به آنها پاسخ داده نمی شود تا با این کلیشه زننده سریال را بتوان کش داد.

شخصیت پردازی ها در این سریال ضعیف هستند، تیپ های شخصیتی کلیشه ای و در سطحی نزدیک به سریال های ترکی است. مادر همسری کینه توز در برابر مردی آرام قرار گرفته است که حتی انتخاب بازیگر نقش این زن با کلیشه روبرو شده است و نسرین مقانلو آن را بازی کرده است.

موسیقی متن سریال را با اینکه نامی شناخته شده ای چون بابک زرین ساخته است اما کمتر می تواند ارتباطی با فیلمنامه و فرایند سریال برقرار کند.

منوچهر هادی در کارهایش با تکیه بر بازیگران و نام ها گیشه ها را فتح می کند و گاها شاید بتواند نصفه نیمه شخصیت ها را از آب در بیاورد. سریال دل گرچه از این قاعده مستثنی نیست اما علی رغم استفاده از نام های بزرگی چون سعید راد، بیژن امکانیان، حامد بهداد، یکتا ناصر، افسانه بایگان، ساره بیات، مهران کوشکی، مهرآوه شریفی نیا و ... حتی از پردازش شخصیت ها به طور کامل در قصه عاجز است. حضور سعید راد و بیژن امکانیان با کارنامه ای موجه در سینما و تلویزیون در این سریال هم مورد نقد مخاطبان آن است.

در این زمینه بخوانید:

سریال روزی روزگاری؛ داستان راهزنی که ماندگار شد

7 سریال تلویزیونی سرگرم کننده که داستانشان شما را درگیر خود می کند

سریال نون خ و قربانی شدن میان سانسور و کرونا

جنون ثروت و تحقیر فقر

یکی دیگر از نقاط انتقاد برانگیز در این سریال مربوط به مساله ای می شود که چندسالی است شبکه نمایش خانگی را به خود درگیر کرده است و در سریال های زیادی از این بستر رسانه ای مصداق دارد. جنون ثروت و تحقیر فقر نیز در این سریال به شکل عجیبی به تصویر کشیده می شود و در این سریال لحظه به لحظه شاهد تبلیغ خاموش سبک زندگی لاکچری هستیم که حتی در شکل فیلمبرداری و حرکت دوربین نیز به تصویر کشیده شده است. قصه ای که نه اتفاقات کلیشه ای و نه آدم هایش هیچ ارتباطی به مردم و مخاطب ندارند. تمام شخصیت های سریال به شکل اغراق آمیزی ثروتمند هستند، زندگی هایی غیرعادی دارند، در خانه هایی شبیه به کاخ زندگی می کنند، ماشین های لاکچری سوار می شوند و تنها افرادی که در سریال دل ثروتمند نیستند خدمتکار یکی از خانه های لاکچری و یک خلافکار شرور هستند. چه واقعیتی از زندگی اجتماعی مردم ما در چنین سریالی وجود دارد؟

آگهی های بازرگانی که سریال می شوند

ریتم کند داستان سریال و کش دادن بی دلیل آن از یک سو و استفاده افراطی و بی منطق از اسپانسرها در این سریال از سوی دیگر باعث شده است که هر قسمت آن شاید در خوش بینانه ترین حالت 17 تا 18 دقیقه زمان مفید داشته باشد. اگر ندانید که دل قرار بوده یک سریال باشد و به تماشای آن بشینید، احتمالا تصور خواهید کرد که مشغول تماشای مجموعه آگهی های بازرگانی لاکچری هستید!

برای مثال در جایی از سریال برای تبلیغ یک تالار مجلل یکی از شخصیت های سریال لیست هزینه های عروسی را می گیرد و بعد با مکث و تمرکز دوربین روی لیست هزینه ها حتی به مخاطب نشان می دهد که این تالار لاکچری که قرار است در ادامه ببینید برای یک مراسم عروسی به چه اندازه هزینه دریافت می کند!

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1435

به "سریال دل؛ هیاهو برای هیچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال دل؛ هیاهو برای هیچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید