برطرف تشنگی به روش بوعلی سینا

به گزارش مجله وتورلد، اگر عادت دارید که در طول روز چای، قهوه یا کافئین با نوشیدنی های حاوی کافئین بنوشید، لطفاً از 1 یا 2 هفته قبل ماه رمضان آغاز به کاهش مصرف کنید. چای و قهوه حاوی کافئین ماده اعتیاد آور هستند که باعث سردرد های شدید هنگام ترک می گردد.

برطرف تشنگی به روش بوعلی سینا

معمولا تحمل گرسنگی در ماه مبارک رمضان ساده تر از تحمل تشنگی است. ولی برای در امان بودن از تشنگی در این ماه نیز راهکار های ساده ای وجود دارند.

در ماه مبارک رمضان تغذیه در وعده های سحر و افطار بسیار حائز اهمیت است چرا که برنامه غذایی غلط منجر به بیماری های بسیاری در این ماه می گردد. پزشکان معتقدند که انتخاب یک نوشیدنی سالم و مناسب در هنگام افطار می تواند فرد را برای یک روز خوب آماده کند، چرا که کمبود آب بدن برای فرد روزه دار بسیار خطرناک است و مسائل زیادی را برای شخص روزه دار ایجاد می نماید.

اگر عادت دارید که در طول روز چای، قهوه یا کافئین با نوشیدنی های حاوی کافئین بنوشید، لطفاً از 1 یا 2 هفته قبل ماه رمضان آغاز به کاهش مصرف کنید. چای و قهوه حاوی کافئین ماده اعتیاد آور هستند که باعث سردرد های شدید هنگام ترک می گردد.

از نوشیدن بیش از حد چای به دلیل ادرار اور بودن ان یا قهوه خودداری کنید، زیرا کافئین موجود در آن ها منجر به از دست دادن آب بدن می گردد و احساس تشنگی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، غذا های شیرین یا نوشیدنی ها خیلی زود هضم می شوند و زودتر از آنچه انتظار دارید احساس گرسنگی می کنید و با همه اینها، نوشیدن بیش از حد آب نیز توصیه نمی گردد، زیرا اسید های معده را رقیق نموده و منجر به نفخ و سو هاضمه می گردد.

در طول ساعات شب در مقابل وسوسه نوشیدن نوشابه های گازدار مقاومت کنید و در صورت دیدار با دوستان یا خانواده خود از آن ها آب بخواهید نه نوشیدنی دیگری. سعی کنید از نوشیدن آب گازدار در ماه رمضان خودداری کنید، زیرا این امر باعث مسائل هضم و احساس سیری و کاهش کیفیت هضم می گردد.

آب مایعی است که در ماه رمضان تشنگی را برطرف می نماید. متأسفانه، بیشتر افراد به اندازه کافی آب نمی نوشند و مایعات دیگر برخلاف آب حاوی اندازه زیادی قند و کالری هستند و اگر احساس سردرد یا سرگیجه دارید احتمالاً به دلیل کمبود آب بدن است. به یاد داشته باشید که آب نقش مهمی در کاهش وزن و ثبات آن دارد، زیرا به دفع سموم و کاهش احساس گرسنگی یاری می نماید به همین خاطر نوشیدن مقادیر کم آب در طول شب مهم است.

حداقل هر روز هشت لیوان آب بنوشید و اگر در هوای گرم و فضای باز در حال ورزش هستید آب بدن را از دست می دهید پس باید آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب یخ هنگام افطار عطش را برطرف نمی نماید، اما می تواند باعث انقباض رگ های خونی و سو هاضمه گردد به همین خاطر، توصیه می گردد آبی که به دمای محیط رسیده یا کمی سرد است، بنوشید.

میوه ها و سبزیجات تازه بخورید، زیرا سرشار از آب و فیبر هستند و به مدت طولانی در روده می مانند و تشنگی را کاهش می دهند. میوه های تازه، آب میوه ها و سبزیجات با محتوای آب بالا بدن را هیدراته نگه می دارد.

آب نارگیل منبع عالی الکترولیت، قند ها و مواد معدنی ساده است که کمبود آب بدن را جبران می نماید و مصرف خوراکی هایی با طبع خنک مانند خیار، آناناس، گوجه فرنگی، پرتقال گرمای بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این از مصرف غذا های شور خود داری کنید، زیرا باعث از بین رفتن مایعات بدن می شوند. آب میوه های تازه به جای آب میوه های شیرین بنوشید و سعی کنید در طول خوردن غذا آب ننوشید.

غذایی که می خورید نقش مهمی در کنترل تشنگی در هنگام روزه داری دارد پس نمک زیاد به سالاد و غذا های دیگر اضافه نکنید بعلاوه از خوردن غذا های شور مانند ماهی شور و ترشیجات خودداری کنید، زیرا باعث افزایش احتیاج بدن به آب می گردد.

در ادامه چند نوشیدنی بسیار مفید برای برطرف تشنگی و کمبود آب بدن معرفی می کنیم که در ماه رمضان میتوانید با تهیه و نوشیدن آن ها حس و حال خوبی داشته باشید.

شیر و خرما از نوشیدنی های مفیدی است که می توانید در موقع افطار نوش جان کنید، نیم ساعت قبل از افطار پوست دو عدد خرما را بگیرید و در یک لیوان شیر داغ بریزید و زمان افطار ابتدا خرما را میل نموده و سپس شیر را نوش جان کنید خوردن این نوشیدنی سبب قوت گرفتن بدن شده و سبب می گردد که دستگاه گوارش غذا ها را به خوبی هضم کند.

این شربت مختص ماه رمضان است و توصیه میگردد که اندازه شکر کمتری نیز به آن اضافه گردد چرا که شکر کمتر موجب ترشح بزاق شده و فرد روزه دار در طول روز کمتر احساس عطش و تشنگی می نماید.

خاکشیر و تخم شربتی خنک نماینده و برطرف نماینده تشنگی هستند و برای روز های گرم رمضان پیشنهاد می گردد و، چون دانه های آن آب را درون خود نگه می دارند بنابراین با نوشیدن آن فرد احساس عطش نمی نماید برای تهیه این شربت خوشمزه توصیه میگردد بدون شکر یا با شکر خیلی کم تهیه گردد.

کاسنی تنها عرقی است که ویژگی خنک نمایندگی را دارد برای همین توصیه می گردد که نوشیدنی های مخصوص ماه مبارک رمضان مانند خاکشیر و تخم شربتی را با اندازه کمی کاسنی و گلاب ترکیب نموده و نوش جان نمایید.

یک شربت بسیار عالی برای ماه رمضان است که هم به تنهایی و هم با اضافه کردن خاکشیر نیز برای برطرف عطش و تشنگی بسیار عالی است.

اگر می خواهید در طول روز در ماه رمضان تشنه نباشید، در موقع افطار برگـ خشک شده نعناع را با عسل مخلوط نموده و دم کنید و نوش جان نمایید.

البته شربت نعناع هم در برطرف عطش موثر است برای تهیه شربت ابتدا شکر و آب را به نسبت دو به یک جوشانده و بعد و اندازهی عرق نعناع افزوده و اندازهی هم آب لیمو ترش اضافه میکنیم و اجازه میدهیم شربت خنک شده بعد میل می نماییم این شربت مخصوص ماه رمضان است و از تشنگی جلوگیری می نماید. دم نموده لیمو عمانی و گل گاو زبان و نبات نیز علاوه بر اینکه موجب آرامش و خواب شبانه می گردد در برطرف کردن عطش بسیار مفید است.

اشخاصی که دارای مزاج سرد هستند خوردن آب زیادی نیز ممکن این سردی را چند برابر کند لذا برای برطرف این سردی بهتر است از مخلوط گلاب و عرق نعنا استفاده نمایند به این روش که اول ترکیب را به صورت گرم و با اندازه کمی نبات نوش نمایند تا نفخ برطرف گردد البته اشخاصی که بیماری قند و دیابت دارند این توصیه شامل حال آن ها نمی باشد.

پایین آمدن فشار خون از جمله ناراحتی هایی است که ممکن است برای افراد گرم مزاج ایجاد گردد برای برطرف این ناراحتی چای نعنا پیشنهاد می گردد یک قاشق غذاخوری نعنا را با یک لیوان آب جوش دم نموده و بعد از صافی رد کنید و سپس به آن یک قا شق غذاخوری خاکشیر یک قاشق مربا خوری شکر و یک قاشق مرباخوری آبغوره بیفزایید و بعد بنوشید این چای مفید هم از افت فشار جلو گیری میکند و هم تشنگی و عطش را برطرف میکند و اگر دارای طبع سردی هستید به چایتان عسل اضافه کنید.

از دیگر نوشیدنی های خوشمزه در ماه رمضان که علاوه بر برطرف تشنگی برای برطرف یبوست نیز مفید است شربت تمبر هندی می باشد که برای درست کردن آن اول تمبر هندی را خیس نموده و بعد آن را از صافی عبور داده و با عسل مخلوط نموده بعد میل کنید.

اگر از استرس و فشار های عصبی رنج می برید از نارنج غافل نشوید نارنج دارای فواید زیادی می باشد اشخاص روزه داری که در روز های گرم تابستان روزه هستند و گرما باعث تعریق زیاد بدنشان شده، لذا دچار ضعف اعصاب می شوند، اما با مصرف نارنج همه مسائل برطرف خواهد شد.

فاصله بین افطار تا سحر مناسب ترین زمان برای جبران کردن کمبود آب بدن می باشد، روزه داران می توانند نوشیدنی ها یی مانند آب میوه های طبیعی انواع میوه ها و چای کم رنگ استفاده نمایند تا کمبود آب بدنشان جبران گردد چای به عنوان یک نوشیدنی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن بسیار مفید است، ولی چون مدر است سبب می گردد که اندازه آب دفع شده بدن بیشتر گردد.

منبع:ایسکانیوز

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2155

به "برطرف تشنگی به روش بوعلی سینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف تشنگی به روش بوعلی سینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید